اخبار بروجردویژه ها

در پی بارندگی‌های شدید و احتمال ریزش کوه جاده ونایی بسته شد/خانه های اطراف رودخانه تخلیه شد/ سرریز سد دهکرد

روزهای بروجرد– فعالیت سامانه سنگین بارشی که از روز گذشته در لرستان شدت گرفته در بروجرد نیز بخصوص از بامداد پنجشنبه فعال تر شد که در پی این وضعیت علاوه بر اینکه تاکنون یک روستا تخلیه شده، سد دهکرد سرریز کرد، مسیر ونایی مسدود و خانه‌های مجاور رودخانه ونایی نیز تخلیه شد.

ایرنا: بنابر اعلام هواشناسی استان میزان بارش ها در بروجرد طی ۲۷ ساعت گذشته به ۴۰.۱ میلی متر رسیده و تداوم بارش ها تا بعدازظهر امروز (پنجشنبه) پیش بینی شده است.

روز گذشته در پی بازدیدهای میدانی که توسط مسوولان شهرستان بروجرد صورت گرفت. در بازدید از روستای “تنگ محمد حاجی” جهت بررسی وضعیت روستا مشخص شد که در خطر سیل قرار دارد و این روستا سریع تخلیه شد.

این روستا در بخش شیروان بروجرد قرار دارد و تدابیر لازم برای اسکان موقت ساکنان این روستا در نظر گرفته شده است.

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگاران گفت: روستای “تنگ محمدحاجی” بخش شیروان این شهرستان برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیلاب تخلیه شد.

مسلم مرادی کرد: با توجه به موقعیت خطرناک روستای” تنگ محمد حاجی” در شیب تند کوهپایه و احتمال سرازیر شدن آبهای بالادست به سمت روستا و وقوع سیل احتمال می‌رود.

مسدود شدن جاده ونایی به بروجرد

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد گفت: به دلیل بارش شدید باران در شهرستان، عدم دید کافی و خطر ریزش کوه در مسیرهای۲ جاده ونایی و آبسرده به شهر بروجرد تا پایان بارندگی‌ها مسدود است. ۲ جاده منتهی به شهر گردشگری ونایی و روستای آبسرده از جاده‌ای زیبا و پرتردد بروجرد بوده که به دلیل کوهستانی بودن و عدم دید کافی با خطر ریزش کوه مواجه است.

وی تاکید کرد: این ۲ جاده تا پایان بارش نزولات جوی (جمعه ۲۵ فروردین) مسدود است.

فرماندار بروجرد به همشهریان بروجردی و مسافران توصیه کرد از تردد غیر ضروری در مسیرهای کوهستانی شهرستان و همچنین توقف در مسیر رودخانه‌ها پرهیز کنند.

سرریز کردن سد خاکی دهکرد بروجرد

دهکرد روستایی در شهرستان بروجرد در استان لرستان است، این روستا در دهستان والانجرد در شرق بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. این روستا در مسیر بروجرد به اراک قرار گرفته‌است، سد این روستا در سال‌های اخیر برای ذخیره آب کشاورزی در این منطقه ایجاد شده و موجب رونق بیشتر کشاورزی و باغداری در این روستا شده‌است.

حالا در پی بارش های سنگین باران که از روز گذشته در بروجرد آغاز شده است سد خاکی دهکرد سرریز کرد.

حسین یاری رییس امور آب شهرستان بروجرد در این باره گفت: سد دهکرد یک سد خاکی است که توسط منابع طبیعی احداث شده و هم اکنون نیز تحویل منابع طبیعی است.

وی اظهار داشت: اگر سرریز سد از محل اصلی سرریز باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی اگر سرریز از تاج سد باشد ممکن مشکلاتی برای روستای دهکرد و آزاد راه اراک به خرم آباد ایجاد کند.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد نیز گفت: برای سد دهکرد یک مسیر خروجی در نظر گرفته شده و در پایین دست نیز یک بند خاکی دیگر وجود دارد که می تواند حجم خروجی آب را کنترل کند.

امیر سرداری افزود: برای جلوگیری از ایجاد بحران در صورت خروج بیش از اندازه آب از سد دهکرد، امشب بازدیدی از محل سد به اتفاق مدیران منابع طبیعی و امور آب و جهاد کشاورزی خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: برای اطمینان خاطر اطلاع رسانی لازم به اهالی روستای دهکرد برای آمادگی تخلیه و جابجایی داده شده است.

تخلیه خانه های مجاور رودخانه ونایی

در پی بارش های سنگین اخیر در بروجرد مدرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از تخلیه خانه‌های مجاور رودخانه ونایی در بروجرد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی استانداری لرستان، مهدی پازوکی مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به سامانه بارشی و هشدار وضعیت قرمز سازمان هواشناسی کشور، گفت: به دلیل بارش سنگین در شب گذشته و بالا آمدن رودخانه ونایی بروجرد مسیر تردد مسدود و خانه‌های مجاور این رودخانه تخلیه شدند.

امیر دبیری شهردار ونایی نیز دراین خصوص گفت: طغیان رودخانه ونایی که بر اثر بارش شدید باران از بامداد پنجشنبه شروع شده باعث آبگرفتگی جاده ونایی شده و ورود به منطقه گردشگری ونایی تا ۴۸ ساعت آینده ممنوع است.

وی افزود: طغیان رودخانه ونایی باعث آسیب رسیدن به یک پل و دیوارهای مسجد ونایی و ورود آب به چند منزل مجاور رودخانه شده است. ستاد مدیریت بحران به ریاست فرماندار و دستگاه‌های امداد و نجات در شهرداری ونایی تشکیل شد و اقدامات لازم برای تخلیه برخی از منازل مجاور رودخانه انجام شد.

شهردار ونایی گفت: جاده ونایی با توجه به بالا آمدن آب رودخانه و ورود آن به جاده تا اطلاع ثانوی مسدود شده و تا ۴۸ ساعت آینده گردشگران وارد این منطقه نشوند. هم اکنون ؛ همه سفره خانه های مجاور رودخانه ونایی تخلیه شده اند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close