اخبار جهان

احتمال تعطیلی سیستم جریان اقیانوسی و فاجعه آب و هوایی قریب‌الوقوع

روزهای بروجرد– دانشمندان می‌گویند سیستم جریان اقیانوسی احتمالا در اوایل سال ۲۰۲۵ به طور کلی مختل و منجر به فاجعه آب و هوایی شود، چرا که جریان گردش وارونه نصف النهاری اقیانوس اطلس ضعیف شده است و پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد که می‌تواند بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۹۵ به طور کامل خاموش شود.

به گزارش اسپیس، بر اساس پیش‌بینی‌های جدید، سیستم اصلی جریان‌های اقیانوسی که گرما را از مناطق استوایی به اقیانوس اطلس شمالی منتقل می‌کند، می‌تواند خیلی زودتر از حد انتظار تعطیل شود. چنین فروپاشی برای آب و هوای زمین فاجعه‌بار خواهد بود.

این سیستم که به عنوان جریان گردش وارونه نصف النهاری اقیانوس اطلس(AMOC) شناخته می‌شود، قبلاً در رابطه با افزایش دمای اقیانوس‌ها به طور چشمگیری ضعیف شده بود. با وجود این، هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی(IPCC) به تازگی اعلام کرده بود که دانشمندان آب و هوا انتظار ندارند AMOC به طور کامل در قرن آینده خاموش شود.

این در حالی است که یک مطالعه جدید اکنون این نتیجه‌گیری را به چالش کشیده است و می‌گوید احتمال توقف AMOC تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

پیتر دیتلوسن(Peter Ditlevsen) رهبر این مطالعه از موسسه نیلز بور در دانشگاه کپنهاگ دانمارک در بیانیه‌ای گفت: فروپاشی AMOC می‌تواند عواقب بسیار جدی برای آب و هوای زمین داشته باشد. به عنوان مثال می‌تواند با تغییر نحوه توزیع گرما و بارندگی در سطح جهان فاجعه بیافریند.

این گروه از پژوهشگران با دریافتن این که اندازه‌گیری‌های مستقیم قدرت AMOC تنها در ۱۵ سال گذشته انجام شده است، ابزارهای آماری پیچیده‌ای را برای داده‌های دمای اقیانوس‌ها به کار بردند که تا دهه ۱۸۷۰ عقب رفتند.

این تجزیه و تحلیل دقیق در نهایت علائم هشدار دهنده قابل توجهی از فروپاشی AMOC بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۹۵ با درصد اطمینان قابل توجه ۹۵ درصدی را نشان داد.

به طور دقیق‌تر، نتایج این گروه نشان می‌دهد که محتمل‌ترین زمان برای این فروپاشی حدود سال ۲۰۵۷ خواهد بود.

با این حال، سایر دانشمندان اقلیم محتاط هستند و می‌گویند که هنوز عدم قطعیت در این داده‌ها وجود دارد که می‌تواند بر صحت آن تأثیر بگذارد. با این حال، شایان ذکر است که حتی احتمال خاموش شدن AMOC نیز نگران کننده است.

AMOC روش اصلی سیاره ما برای انتقال گرما به دور از مناطق استوایی است. بدون آن، مناطق استوایی به سرعت با افزایش دما مواجه می‌شوند، در حالی که باران‌های حیاتی استوایی مختل می‌شوند. چنین باران‌هایی برای محیط‌های آمریکای جنوبی، غرب آفریقا و همچنین در هند و سایر مناطق جنوب آسیا ضروری هستند.

در همین حال، شمال و غرب اروپا منبع آب گرم خود را از مناطق استوایی از دست می‌دهند که منجر به طوفان‌های بیشتر و زمستان‌های شدیدا سرد در این مناطق می‌شود. از دست رفتن جریان اقیانوسی به طور ویژه منجر به افزایش سطح دریا در ساحل شرقی ایالات متحده نیز خواهد شد.

دیتلوسن می‌گوید: نتیجه ما بر اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی در اسرع وقت تاکید می‌کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر، خطرات ناشی از گرم شدن آب و هوا توسط انسان را که طی آن موج گرما بیشتر نیم‌کره شمالی را فرا گرفته است، دیده‌ایم و اگرچه ممکن است از دست دادن AMOC باعث خنک شدن شمال و غرب اروپا شود، اما این فروپاشی به افزایش گرمای مناطق استوایی کمک می‌کند، جایی که افزایش دما باعث ایجاد شرایط زندگی چالش برانگیز می‌شود.

این یافته‌ها به تازگی در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

منبع: ایسنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close