اخبار لرستان

۳ سد در لرستان سرریز کرد

روزهای بروجرد- مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرد گفت: خسارت‌های وارده به مجموعه‌های وزارت نیرو ۳۱۵ میلیارد تومان است.

رضا میرزایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، گفت: ۱۵ سد در استان در دست اجرا و یا به بهره‌برداری رسیده است. از این تعداد سه سد مربوط به آب نیرو، ۱۲ سد مربوط به آب منطقه‌ای است که شش سد تاکنون با حجم مخزن ۲۰۶میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده و تاکنون بیش از ۹۵ درصد معادل ۱۹۶میلیون مترمکعب حجم مخازن سدها پرشده است.

 سه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرده است؛ با توجه به آمار سازمان هواشناسی استان لرستان داری ۵۱۵ میلی‌متر میانگین بارندگی در بلندمدت است ولی آمار میانگین آبی سال جاری پرباران‌ترین استان کشور بوده است.

 در بارندگی‌های سال آبی جاری از ابتدای مهرماه سال گذشته مجموع بارش‌های استان ۲۶ونیم میلیون مترمکعب بوده که از این میزان حدود ۱۰میلیارد مترمکعب به‌صورت روان آب از استان خارج و به مخازن سدهای دز و کرخه واردشده است.

میانگین بارش‌های استان لرستان بالا است و با توجه به نبود تأسیسات ذخیره‌سازی، کنترل سیلاب و حجم ناچیز سدهای استان با ۴۲۰میلیون مترمکعب نمی‌تواند سیلاب‌های استان لرستان و همچنین خوزستان را کنترل کند.

شهرستان پل‌دختر به دلیل قرار گرفتن در خروجی استان لرستان سیل خیزترین شهرستان استان و پس‌ازآن شهرستان خرم‌آباد قرار دارد و همچنین دبی تغییر رودخانه‌های استان حداکثر در سیل اخیر حدود سه هزار و ۳۵۰مترمکعب در ثانیه بوده که مربوط به رودخانه کشکان بوده است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close