گوناگون

۹۷ درصد کشور گرفتار خشکسالی است+نقشه

باید اقلیم خشک و نیمه خشک ایران را بپذیریم و به جای مبارزه با این شرایط با آن سازگاری پیشه کنیم.

روزهای بروجرد- رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وقوع خشکسالی در ۹۷ درصد مساحت کشور خبر داد و گفت: باید اقلیم خشک و نیمه خشک ایران را بپذیریم و به جای مبارزه با این شرایط با آن سازگاری پیشه کنیم.

نقشه خشکسالی ایران

شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف منابع آب کشور اظهار کرد: لازم است اقلیم کشورمان را بپذیریم و بدانیم که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته‌ایم. طبیعی است که در چنین وضعیتی باید به جای مقابله و یا مبارزه با این شرایط ، مسیر سازگاری با اقلیم را در پیش‌ بگیریم.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات منابع آب کشور امری طبیعی و بخش دیگر ناشی از عوامل انسانی است، تصریح کرد: کم‌بارشی و افزایش دما عواملی طبیعی هستند که منجر به خشکسالی می‌شوند. تقریبا امکان مبارزه با این شرایط وجود ندارد اما می‌توان با مدیریت فعالیت‌های انسانی در حوزه‌های کشاورزی و صنعت و کاهش مصرف آب از تشدید، تداوم و توسعه خشکسالی کشور جلوگیری کرد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: تنها از طریق ساماندهی فعالیت‌ها و توسعه است که می‌توانیم خطرات و آسیب‌های ناشی از حشکسالی را به حداقل برسانیم و برای دستیابی به این هدف لازم است برنامه‌های توسعه‌ای کشور را مطابق با اقلیم سرزمینمان تنظیم و اجرا کنیم. خشکسالی کشور را دربرگرفته است .

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت خشکسالی کشور گفت: متاسفانه خشکسالی همه مناطق کشور را در برگرفته و بر اساس شاخص‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت پهنه‌های وسیعی از کشور با درجات مختلف خشکسالی اعم از خفیف تا بسیار شدید مواجه است. فاتح تصریح کرد: با توجه به شاخص‌ کوتاه مدت SPEI خشکسالی بخش‌های وسیعی از استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و خراسان شمالی، اصفهان، مرکزی، زنجان با خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. ۹۹ درصد مساحت کشور در گیر خشکسالی است.

 

وی همچنین به مساحت تحت تاثیر خشکسالی نیر اشاره و اظهار کرد: بر اساس شاخص کوتاه‌مدت ۹۹ درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی کوتاه مدت است. از این رقم ۷ درصد خشکسالی خفیف، ۳۱ درصد خشکسالی متوسط ، ۴۲ درصد خشکسالی شدید و ۱۹ درصد خشکسالی بسیار شدید دارند.

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه شرایط کلی کشور از لحاظ خشکسالی چه به لحاظ کوتاه‌مدت و چه به لحاظ بلندمدت شرایط مناسبی نیست، گفت: بر اساس شاخص بلندمدت خشکسالی استان‌های خوزستان، مرکزی، قم، اصفهان، فارس، یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی ، خراسان رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان با خشکسالی شدید مواجه هستند.

 

فاتح در پایان با بیان اینکه بر اساس شاخص بلندمدت، ۹۷ درصد مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید مواجه است، اظهار کرد: در مقیاس بلندمدت ۸ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی خفیف، ۳۰ درصد خشکسالی متوسط، ۴۷ درصد خشکسالی شدید و ۱۰ درصد مساحت کشور با خشکسالی بسیار شدید مواجه هستند.

Read more midnightpapers.com about agricultire outline comments need help

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close