ویژه ها

وقتی صحن امامزاده جعفر (ع) بروجرد پارکینگ خودرو می‎شود/ پاس‌کاری‎های مدیران تمامی ندارد

روزهای بروجرد- در حالی طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) پس از چند سال هنوز هم نیمه کاره و ابتر مانده است که مدیران استانی و شهرستانی بی‎توجه به راه‎حل‎های احتمالی به بهانه نداشتن اعتبار از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‎کنند.

به گزارش فارس، برای چندین بار جلسه‎ای با محوریت آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) این شهرستان برگزار شد، تا در آن با بررسی وضعیت موجود چاره‎ای برای اجرای این طرح اندیشیده شود.

چند سالی است که موضوع آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) و اجرای طرح آن مطرح و مورد بحث است، اما با همه تصمیم‌گیری‎ها تاکنون کار به جایی نرسیده و هنوز هم بخش زیادی از آزادسازی املاک حریم امامزاده باقی مانده است.

سال گذشته و در جلسه‎ای در فرمانداری بروجرد موضوع بار دیگر به بحث گذاشته و مقرر شد، شهرداری، میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه هر کدام یک سوم از املاک باقی‎مانده را تملک کنند، تا پس از آزادسازی کامل حریم نوبت به اجرای طرح نهایی برسد.

اما پس از آن عملأ اقدامی از سوی سه اداره یاد شده صورت نگرفته و عملأ تملکی انجام نشد، چرا که هر یک با بیان ادعاهایی از زیر بار مسئولیت محول شده شانه خالی کرده و با اشاره به اینکه اعتبار و بودجه‎ای برای هزینه کردن ندارند، کاری از پیش نبردند.

امروز نیز اگر چه جلسه‎ای با حضور مدیران کل استانی و شهرستانی انجام شد، اما عملأ حرفی از آزادسازی به میان نیامد و هر یک ادارات با اعلام در اختیار نداشتن بودجه رسمأ گفتند که نمی‎توانند سهمی در تملک املاک همجوار داشته باشند.

به این ترتیب اینک و با گذشت حدود ۱۳ سال حرف تازه‎ای درباره آزادسازی حریم و اجرای طرح جامع امامزاده جعفر (ع) زده نشد و نهایتأ مقرر شد که کارگروهی میزان اعتبار مورد نیاز برای این منظور را بررسی و تعیین کند.

خلاصه کلام مدیران این بود که با تعیین میزان اعتبار مورد نیاز موضوع از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری شده و چشم امید به تعیین ردیف اعتباری ملی دوخته شود.

با این اوصاف به نظر می‎رسد طرح آزادسازی حریم این امامزاده گویی باید چندین سال دیگر چشم به راه اعتباراتی بماند که اصلأ محل تامین آن معلوم و مشخص نیست.

تملک حریم امامزاده ۱۱ میلیارد اعتبار می‎خواهد

سرپرست شهرداری بروجرد با اشاره به اینکه مساحت سایت پیش‎بینی شده حریم امامزاده جعفر (ع) ۳۱ هزار و ۷۱۹ متر مربع است، گفت: تاکنون ۶ هزار و ۱۰۲ متر مربع از املاک حریم امامزاده در سال‎های گذشته تملک شده و ۱۱ هزار و ۶۱۷ متر مربع برای تملک باقی‎مانده است.

ابراهیم صارمی اظهار کرد: اعیانی قابل احداث در حریم امامزاده حدود ۱۳ هزار و ۳۶۲ متر مربع و هزینه مورد نیاز برای تملک آن ۱۱میلیارد و ۶۱۷ میلیون تومان است.

وی عنوان کرد: از سویی هزینه احداث بناهای حریم امامزاده پس از تملک ۱۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان است و با این تفاسیر جمع کل اعتبار مورد نیاز قریب به ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

سرپرست شهرداری بروجرد ادامه داد: البته اعتبارات مورد نیاز یاد شده به قیمت روز برآورد شده و قطعأ‌با طولانی شدن اجرای پروژه به میزان آن افزوده خواهد شد، چرا که هر ساله اعتبارات با قیمت روز برآورد خواهد شد.

صحن امامزاده جعفر (ع) پارکینگ خودروهای اسقاطی است

در ادامه فرماندار بروجرد با اشاره به تعدد آثار و بناهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی این شهرستان گفت: این در حالی است که متأسفانه در سال‎های گذشته و با وجود تزریق اعتبارات قطره چکانی عملأ مرمت در خور توجهی در بناها انجام نشده است.

رضا آریایی با اشاره به اجرایی نشدن آزادسازی حریم و طرح جامع امامزاده جعفر (ع) اظهار کرد: صحن این امامزاده عملأ به پارکینگ خودروهای اسقاطی تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: در سال‎های گذشته بخشی از کار تملک اراضی حریم امامزاده انجام نشده امام همچنان نیمه کاره و ابتر مانده است.

فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه در بسیاری از فعالیت‎های فرهنگی با کمبود بودجه مواجهیم، تصریح کرد: آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) باید به صورت کامل انجام و طرح آن اجرایی شود.

اوقاف اعتباری ندارد که هزینه کند

معاونت حقوقی اداره کل اوقاف لرستان با اشاره به رسالت این سازمان در خصوص امامزادگان گفت: در امامزادگانی که ساختمان آن‌ها جزو بناهای ملی محسوب نشده و قدمت تاریخی ندارد، برای صرف اعتبار با مشکلی مواجه نبوده و می‎توانیم کارهای مرمتی و بازسازی را انجام دهیم.

حجت‎الاسلام جواد کلانتری اظهار کرد: اما در امامزادگانی که بنای آن‎ها جزو میراث فرهنگی محسوب شود، با مشکل مواجهیم و اداره میراث فرهنگی باید بر اساس رسالت خود اقداماتی را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی حریم و محدوده امامزاده جعفر(ع) بروجرد بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار می‎خواهد، بیان کرد: این در حالی است که درآمد سالانه این امامزاده ۵۰ میلیون تومان است که ۴۰ درصد آن باید صرف کارهای عمرانی خود امامزاده شود.

معاونت حقوقی اداره کل اوقاف لرستان تاکید کرد: با این تفاسیر اداره اوقاف این توانایی را ندارد که برای آزادسازی حریم امامزاده جعفر (ع) اعتباری را هزینه کند، از سویی این کار نیازمند صرف اعتبارات بسیار بوده و زمان‎بر است.

کلانتری ادامه داد: البته سازمان اوقاف طرح جامعی را برای امامزادگان تعریف کرده و اجرایی می‎کند، بنابراین با توجه به هزینه‎های سرسام‎آور آزادسازی حریم این امامزاده و با توجه به محدودیت‎های مالی اداره کل اوقاف لرستان، روی طرح جامع امامزاده کار کرده و آن را اجرایی می‎کنیم.

رسالت ما حفظ وضعیت موجود در امامزاده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز با اشاره به اینکه درآمد یا اعتبار تعریف شده‎ای برای مشارکت در آزادسازی حریم امامزاده در اختیار ندارد، گفت: از سویی وظیفه ذاتی ما حفظ وضعیت موجود امامزاده و انجام اقدامات مرمتی روی بنای آن است.

سید امین قاسمی اظهار کرد: میراث فرهنگی مجری آن بخش از فعالیت‎هایی خواهد بود که در طرح مطالعاتی بر عهده ماه گذاشته شده است.

وی تاکید کرد: به این ترتیب برای اجرای طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) باید از محل اعتبارات استانی یا شهرستانی هزینه کرد، چرا که میراث فرهنگی اعتباری برای هزینه‎کرد ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به اقدامات مرمتی انجام شده روی بنای امامزاده جعفر (ع) پس از وقوع زمین لرزه سال ۸۵ بروجرد افزود: پس از ثبت بنا در فهرست آثار ملی اقداماتی مانند بازسازی گنبد ارچین، سبک‎سازی بام، اجرای دیوار پیرامونی و اجرای کانال دفع آب‎های سطحی صورت گرفته است.

گفتنی است، در پایان این جلسه مصوب شد که کارگروهی متشکل از کارشناسان عمران شهرداری، میراث فرهنگی و فرمانداری تشکیل و کار برآورد ریالی مورد نظر برای تملک و بازسازی حریم امامزاده جعفر (ع) را انجام دهد.

همچنین با توجه به اعتبارات چندین میلیاردی مورد نیاز برای این منظور مقرر شد که پس از تعیین عدد ریالی مورد نیاز موضوع از طریق استانداری و نمایندگان مردم بروجرد در مجلس در سازمان برنامه و بودجه مطرح و پیگیری‎ها برای تعریف و ایجاد ردیف ملی برای این منظور انجام شود.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close