اخبار بروجرد

توصیه های یک پزشک در مورد سویه امیکرون

روزهای بروجرد- موج ششم بیماری کرونا در کشور آغاز شده است و با توجه قدرت بسیار بالای سرایت امیکرون رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی بیش از گذشته ضروری است. یادداشت زیر توصیه های دکتر مهدی مهزیاری از پزشکان بروجردی برای مقابله و مهار این بیماری همه گیر است.

دکتر مهدی مهزیاری: شروع موج ششم بیماری کرونا  بهانه ای گردید تا با تنظیم این نوشتار، مروری بر وضعیت آماری فعلی کرونا داشته، با بیان برخی عوامل ایجاد این موج ، پیشنهادات ، توصیه ها و سخنی صمیمانه خدمت شما همشهریان عزیز و مسئولین محترم در راستای کنترل این موج بیماری تقدیم نمایم.

بهمن ماه ۱۴۰۰ مصادف با صد و یکمین هفته بروز همه‌گیری کرونا در کشور، در حالی آغاز شد که سویه به شدت مُسری اُمیکرون تاخت و تاز خود را آغاز و به سرعت شهرهای کشور را در وضعیت قرمز و نارنجی قرار می دهد.

پیشروی اُمیکرون همچنان ادامه دارد و این درحالی است که درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی متاسفانه در سطح قابل قبولی نیست و در عین حال بسیاری از مراکز تجمعی اعم از سالن‌های سینما، تئاتر، موسیقی، باشگاه‌های ورزشی، مراکز خرید، تالارهای پذیرایی و … گاه بدون در نظر گرفتن دستورالعمل های بهداشتی  چون استفاده از ماسک ، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل کارت واکسن، به کارشان ادامه می‌دهند که همگان شاهد این امر هستیم.

 مطالب فوق را اضافه کنیم به عده‌ای که متاسفانه همچنان مخالف با واکسیناسیون علیه کرونا هستند و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت نزدیک به ۶ میلیون نفر از افراد واجدشرایط، برای تزریق واکسن مراجعه ننموده و نیز نزدیک به ۶.۵ تا ۷ میلیون نفر هم نوبت اول را تزریق کرده، اما برای تزریق نوبت دوم تاخیر دارند.  بنابراین تاخیر در تزریق واکسن نیز می‌تواند به عنوان بازوی افزایشی کرونا با اُمیکرون همراه شود.

 هرچند که واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال هم از روز شنبه نهم بهمن ماه ۱۴۰۰ با اعلام رسمی وزارت بهداشت آغاز شده و طبق اعلام وزارت بهداشت ، واکسیناسیون این گروه سنی تنها با رضایت والدین انجام می‌شود ولی تا تکمیل واکسیناسیون این گروه هدف نیز چند ماهی زمان نیاز داریم.

طبق پروتکل‌ها، واکسن‌های مناسب گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال، سینوفارم و پاستوکووک بوده که در دو نوبت تزریق می‌شود. بنابراین امید می‌رود که این گروه سنی نیز هر چه زودتر علیه کرونا واکسینه شوند تا اُمیکرون نتواند گزندی به کودکان عزیز کشورمان وارد کند.

اکنون در ابتدای موج ششم کرونا، دیگر از ثبت استان‌های بدون فوتی خبری نیست و افزایش بارز موارد بستری هم در برخی استان‌های کشور گزارش شده است،  افزایشی که می‌تواند منجر به افزایش بیماران بدحال بستری و در نتیجه روندی صعودی برای مرگ‌های کرونایی شود همانند آنچه که در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی رخ داده است.

۶️⃣باید توجه داشت که در حال حاضر نوع غالب، سویه ٱمیکرون بوده ولی نوع دلتا نیز همانند قبل ولی در میزان کمتر درحال گردش می باشد. ٱمیکرون بشدت مسری و شروع علائم ٱمیکرون مشابه سرماخوردگی است. به همین دلیل یعنی گاه خفیف بودن علایم، متاسفانه با سهل انگاری و ساده انگاری چه از جانب بیمار و چه از جانب خانواده ها روبرو هستیم و همین امر سبب انتشار بیماری در سطح وسیع می گردد.

باید توجه داشت که ٱمیکرون سرماخوردگی نیست و یکی از جهش های کووید است. بنابراین ٱمیکرون علیرغم ظاهر خفیف میتواند بالقوه خطرناک باشد. ٱمیکرون توانایی ایجاد شرایط بهداشتی سلامتی نگران کننده و خطرناک ( وضعیت نارنجی و قرمز) را دارد کما اینکه در حال حاضر شاهد این امر پس از آبی شدن کل کشور هستیم.

در وهله اول بعنوان یک پدر و در درجه بعد بعنوان یک پزشک و فردی که بعنوان جز کوچکی از جامعه معظم پزشکی از همان روز اول در امر درمان این بیماران حضور داشته ام درخواستی جدی و تقاضایی صمیمانه از همه عزیزان دارم :

اول اینکه همشهریان ارجمند انجام و تکمیل واکسیناسیون کرونا بویژه تزریق دز سوم را حتما بعنوان یک اولویت جدی مد نظر داشته و در اسرع وقت به این امر مهم بپردازند چه این امرمهمترین اقدام مقابله با کروناست .

دوم اینکه رعایت اصول بهداشتی بیش از پیش ضروری است :

 زدن ماسک بویژه اگر مجبور به تردد در مکان های شلوغ هستیم حتما از دوعدد ماسک استفاده شود و ماسک استفاده شده ، بویژه ماسک های سه لایه معمولی را در زمان های کوتاه دور انداخته و تعویض کنیم.

نکته مهم دیگر اینکه از بردن ماسک استفاده شده به داخل منزل جدا خودداری کنیم  چه این عمل غیر بهداشتی به کرار انجام می گردد.

باید توجه داشت که با انجام این کار، یک منبع آلوده به ویروس و میکروب را ناآگاهانه وارد منزل می کنیم و لازم است در همان ورودی درب منزل آن را دفع بهداشتی کنیم.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close