ویژه ها

بروجرد مرکز ساخت زیورآلات در کشور

روزهای بروجرد- معاون اداره کل میراث فرهنگی لرستان گفت: شهر بروجرد جزو مراکز عمده ساخت زیورآلات در کشور بوده است.

افشین باباحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شکل‌دهی و نقش‌اندازی فلزات قیمتی با هدف ساخت آرایه‌ها، زیورآلات و اشیای زینتی به کمک ابزارهای مختلف و روش‌های تلفیقی از قدمتی طولانی برخوردار است.

باباحسینی ادامه داد: بسیاری از اشیای مفرغی کشف شده در این استان مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد هستند که می‌توان به گیر و سر سنجاق سینه اشاره کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گفت: شهر بروجرد از دیرباز تاکنون جزو مراکز عمده ساخت زیورآلات در کشور بوده است. از زمان قاجار و قبل آن در بروجرد زرگران و طلاسازان متبحری مشغول به کار بوده‌اند.

وی افزود: بنا بر روایات، تاج زرین شاه قاجار آقامحمدخان توسط زرگرانی از یزد، اصفهان و بروجرد ساخته شده است و همچنین آورده‌اند هنگامی که وی تصمیم بر طلاکاری گنبد حضرت حسین بن علی(ع) در کربلا گرفت از زرگران نخبه بروجرد در این امر مدد جست.

باباحسینی خاطرنشان کرد: برخی زیورآلات تولیدی بروجرد عبارتند از قاب قرآن، پلاک، دستبند، نوعی گردنبند موسوم به جفتی، دو نوع گلوبند موسوم به ماهی و حروفی، گیر سر و… اکثر زیورآلات ساخته شده در این شهر با سنگ‌های قیمتی ازجمله یاقوت و مروارید تزیین می‌شوند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close