اخبار جهان

اعلام بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران با معافیت ۸ کشور/ ۷۰۰ فرد و نهاد ایرانی تحریم می‌شوند

روزهای بروجرد- دولت آمریکا از تصمیم خود برای از سر گیری تحریم های اقتصادی علیه تهران در زمان از پیش تعیین شده و تحریم صدها فرد و نهاد ایرانی در چارچوب آن خبر داد با این حال هشت کشور در این زمینه معاف شدند.

به گزارش شفقنا به نقل از شبکه خبری «الحره» آمریکا، دولت این کشور اعلام کرد که تمامی تحریم های خود علیه ایران که در چارچوب توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی میان قدرت های جهانی و جمهوری اسلامی لغو شده بودند، از دوشنبه هفته آینده (۱۴ آبان) از سر گرفته می شوند.

«مایک پومپئو» و «استیون منوچین»، وزرای امور خارجه و خزانه داری آمریکا در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران ضمن اعلام این که تحریم های کشورشان تا زمانی که تهران به خواسته های واشنگتن تن ندهد باقی خواهند ماند، تاکید کردند که تحریم های جدید در رابطه با خریدهای بشردوستانه برخی معافیت ها را در بر خواهد داشت.

پومپئو در این کنفرانس خبری در شهر واشنگتن ضمن تاکید بر این که هشت کشور از تحریم های نفتی واشنگتن علیه تهران معاف می شوند و به صورت موقت می توانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند، نام کشورهای معاف شده را اعلام نکرد و تنها به بیان این مسئله بسنده کرد که هیچ کدام از کشورهای اروپایی در میان آنها نخواهند بود.

منوچین نیز اعلام کرد که در راستای از سر گیری تمامی تحریم های لغو شده واشنگتن علیه تهران در چارچوب برجام به دنبال خروج آمریکا از این توافق بنا بر تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری این کشور، روز دوشنبه نام ۷۰۰ فرد و نهاد ایرانی از جمله چندین بانک، شرکت هواپیمایی و کشتیرانی را در فهرست سیاه تحریم قرار خواهند داد با این حال به اسامی این افراد و نهادها هیچ گونه اشاره ای نکرد.

وزیر خرانه داری آمریکا همچنین از «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی» (SWIFT) به عنوان تسهیل کننده بین المللی مبادلات بانکی درخواست کرد که خدمات خود به تمامی موسسات مالی مشمول تحریم های جدید علیه ایران به استثنای مبادلات مربوط به خریدهای بشردوستانه را قطع کند چرا که در غیر این صورت، سوئیفت نیز هیچ تفاوتی با نهادهای دیگر نخواهد داشت و مشمول تحریم خواهد شد.

این در حالی است که دور دوم تحریم های آمریکا شامل بخش های انرژی از نفت و گاز گرفته تا پتروشیمی، کشتیرانی و نظام بانکی می شود که هدف آن کاهش درآمد و دریافت ارزی تهران به ویژه از طریق کاهش فروش نفت خام می باشد و بر اساس آن نیز کشورهای مختلف باید واردات نفت از ایران را متوقف کنند و شرکت های بین المللی نیز باید با اشخاص مورد تحریم معامله نکنند چرا که در غیر این صورت جریمه خواهند شد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close