اخبار بروجرد

گردشگری تاریخی راهکاری مؤثر برای احیای بافت های قدیمی

روزهای بروجرد- بافت ها و بناهای قدیمی و تاریخی شهرها آثار گرانبهایی هستند که فرهنگ، تمدن، اصول معماری و شهرسازی گذشتگان را به نسل های آینده منتقل می کنند که امروزه باید با رونق گردشگری تاریخی و مذهبی در راستای احیا و حفظ آنها اقدام شود.

به گزارش ایرنا بافت های قدیمی بسیاری در محدوده مرکزی شهر بروجرد واقع شده که هسته اصلی شهر را در گذشته تشکیل می‌دادند.

در سال های اخیر، مطالعه و حفاظت ازاین بناها و بافت های ارزشمند مورد توجه سازمان‌های متولی قرار گرفته ‌است، بیشتر آثار موجود در این منطقه مربوط به دوره قاجار و قبل از آن هستند.

برخی ازمسجدها و خانه‌های اعیانی واقع شده دربافت های قدیمی بروجرد در حال حاضر از مکان های گردشگری و تاریخی محسوب می شوند. 

توجه به قدمت تاریخی و وجود بناها و ساختمان‌های قدیمی بروجرد به عنوان یک طرح ویژه مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و کار مطالعاتی آن از سال ۱۳۸۵ آغاز شد.

به همین منظور با اختصاص ردیفی در بودجه ملی، مطالعات اولیه و مستندسازی این بافت ها آغاز شد، در این راستا ایجاد پایگاه بافت تاریخی بروجرد در دستور کار قرار گرفت و شهرداری بروجرد، سازمان مسکن و شهرسازی استان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، طرح مشترکی را برای مطالعه و بررسی بافت تاریخی این شهر آغاز کردند که هدف آن شناسائی حدود بافت تاریخی، بناها و گذرهای موجود و زمینه‌سازی برای حفاظت از آن بود.

بافت تاریخی بروجرد، مجموعه‌ای افزون بر ۲۸۰ هکتار از مناطق مرکز و شرق این شهر را شامل می‌شود که امروزه بیشتر درمحدوده خیابان های جعفری، صفا، شهدا و بحرالعلوم قرار گرفته‌ اند.

در مطالعه ای که بین سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۱ صورت گرفت، بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی در سطح شهر بروجرد شناسایی شد که طی سال های بعد به دلایل مختلف از جمله زمین‌لرزه ۱۳۸۵ تعداد بسیاری از آنها از بین رفتند.

سال ۱۳۹۵ تعداد این خانه ها به حدود ۴۰ مورد رسید که ۱۸ خانه از آنها ثبت ملی شد که قدیمی ترین خانه تاریخی بروجرد، خانه حاتمی در خیابان بحرالعلوم است که بنای آن به پیش از دوره زندیه می رسد.

خانه های تاریخی بروجرد عبارتند از خانه بیرجندی، خانه افتخارالاسلام طباطبایی، خانه کمال‌الدین نبوی طباطبائی، خانه سلطانی، خانه هجری، خانه مصری، خانه حاج سیدغفور بریده پز، خانه همایونی، خانه گودرزی، خانه صدرزاده نبوی طباطبایی و بیت آیت‌الله بروجردی است.

شهردار بافت تاریخی بروجرد در گفت و گو با ایرنا گفت: بروجرد اولین شهری در استان است که در مدت یکسال گذشته شهرداری بافت های تاریخی را ایجاد کرد.

شهاب ممدوحی افزود: با توجه به گسترش صنعت گردشگری در کشور و سرمایه ای که از این طریق می تواند به شهر وارد شود احیا و بازسازی بافت تاریخی با همان شکل وسیستم تاریخی خود در دستور کار قرار دارد.

وی اظهارداشت: یکی از اقدامات شهرداری بافت تاریخی جلوگیری از خالی شدن سکنه در این مناطق با رونق ساخت و ساز در مورد بازسازی خانه های بالای ۵۰ سال سابقه و نظارت بر ساخت و ساز آنها به طوری که نمای تاریخی خود را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: برای جذب گردشگر کوچه های بافت تاریخی با دیوارهای کاه گلی ترمیم و بازسازی می شوند تا سبک و سیاق خود را از دست ندهند.

ممدوحی ادامه داد: متاسفانه با وجود یکسال از تشکیل شهرداری بافت تاریخی بروجرد هنوز بودجه مشخصی برای این شهرداری تعریف نشده است.

شهردار بافت تاریخی بروجرد با اشاره به مشکلات مالی شهرداری گفت: مشکلات مالی شهرداری بروجرد اولویت های عمرانی را حذف کرده است و احیا بافت تاریخی و ساماندهی آنها به منطقه بافت تاریخی بروجرد کند انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید از احیا بافت تاریخی در بروجرد حمایت کند، افزود: در شهرهای کاشان، یزد و شیراز اقدامات ارزشمندی برای احیای بافت تاریخی توسط دولت انجام شده که بروجرد به عنوان سومین شهردر کشور دارای بافت تاریخی است که باید از حمایت های دولت دراین خصوص بهره مند شود.

وی اظهارداشت: برای رونق گردشگری و جذب گردشگر، ایجاد منطقه توریستی پل تاریخی قلعه حاتم بروجرد از برنامه های شهرداری بافت تاریخی است که اقداماتی در این خصوص انجام شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد گفت: برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده به مالکان تسهیلاتی پرداخت می شود که به دلیل سود بالای این تسهیلات مورد اقبال شهروندان قرارنگرفته است.

احمد پارسا افزود: سال گذشته منطقه دره غریب در بافت فرسوده به عنوان منطقه هدف انتخاب و معرفی شد که اقداماتی نیز در این راستا انجام شد ولی کافی نیست.

وی بیان کرد: بیش از۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پنج طرح بهسازی و نوسازی بافت های شهرستان بروجرد در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد اضافه کرد:۱۳ محله بافت فرسوده که نوسازی و بهسازی آنها طبق الگوی تعیین شده ضروری است.

پارسا با اشاره به بافت تاریخی و فرسوده بازار بروجرد افزود: سال گذشته کار طراحی برای بهسازی سرای قیصریه و حافظی در بازار بروجرد انجام شد و امسال کار اجرایی آنها با پنج میلیارد ریال اعتبار آغاز می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: در بروجرد ۸۳ بنای تاریخی وجود دارد که در بافت تاریخی و قدیمی شهر واقع شده  است.

حجت اله یارمحمدی اضافه کرد: برخی از آثار و بناهای تاریخی ارزشمند بروجرد در بافت های قدیمی و فرسوده شهر واقع شده اند که نگهداری و مرمت آنها به صورت مداوم در حال انجام است.

وی بیان کرد: دراین بخش از بافت شهر نوسازی و بهسازی طبق همان الگوی تاریخی صورت می گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close