اخبار ایران

دفاع اصلاح‎طلبان از اظهارات ظریف درباره “پولشویی” عده‎ای در کشور

روزهای بروجرد- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سخنان وزیر امور خارجه با توجه به روحیه اعتدالی، منطقی و اخلاقگرا بودن ایشان، متقن و مبتنی بر اطلاعات است و می توان به آن اعتماد کرد.
پروانه مافی در گفت وگو با ایرنا درباره اظهارات محمد جواد ظریف در خصوص موضوع پولشویی اظهار داشت: آقای دکتر ظریف یکی از وزیران قوی و موثر کابینه دکتر روحانی در دولت یازدهم و دوازدهم هستند.
وی افزود: سخنان وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به روحیه اعتدالی مبتنی بر منطق و اخلاقگرا ایشان، قطعا از روی بی اطلاعی و یا تهمت و هوس نیست و می توان به صحبت های وی تکیه کرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ریشه بسیاری از اتفاقات مالی مربوط به دولت های نهم و دهم یادآور شد: موضوع موسسات مالی از جمله همین موارد بود که برای دولت یازدهم و دوازدهم به یک معضل تبدیل شد.
مافی تاکید کرد: بنابراین صحبت های دکتر ظریف با توجه به اتفاقاتی که در این سال ها رخ داده و پول هایی که به صورت رسمی و یا غیر رسمی از کشور خارج شده متقن و مبتنی بر اطلاعاتی است که قطعا ایشان دارد و می توان به آن اعتماد کرد.
وی درباره مخالفت برخی از افراد یا رسانه های با سخنان وزیر امور خارجه گفت: شدت مخالفت و مقاومت در برابر سخنان اخیر وزیر امور خارجه و مخالفت هابا شفاف سازی بیانگر این است که حتما اتفاقاتی رخ داده و ممکن است سهمی در این اتفاقات نادرست مانند پولشویی داشته باشند.
عضو کمیسیون شورای ها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: البته من اتهام نمی زنم اما هیچ دلیلی برای مقاومت برابر شفافیت مالی و فرآیند مبتنی بر روشن شدن موضوعات مالی در کشور قابل توجیه نیست.
مافی توضیح داد: کنار هم گذاشتن ها این حقایق ما را به یک نتیجه می رساند و آن این که افرادی هستند که در این فرآیند نادرست دستی داشتند و شفافیت را مانعی برای حفظ شدن وضعیت خود می دانند.
اظهارات ظریف درباره فسادهای مالی پنهان دلسوزانه است
غلامرضا حیدری نیز اظهار داشت: محمد جواد ظریف از بهترین، مسلط ترین و باسابقه ترین دیپلمات های کشور ما است که در طول این سال ها اقدامات بسیار مثبت و ارزشمندی را برای کشور انجام داده است.
وی با اشاره به این که ظریف در مذاکرات و برجام زیر نظر رهبر معظم انقلاب کارها را جلو برده است افزود: قطعا ظریف اطلاعاتی دارد که ما نداریم. اگر او دغدغه منافع ملی را نداشته باشد آن افرادی که سفارت های عربستان را آتش می زنند دغدغه منافع ملی دارند؟
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: آقای ظریف نظام را متهم به پولشویی نکرد بلکه از واقعیاتی سخن گفت که در ایران وجود دارد و باید با آن مقابله کرد.
حیدری افزود: مقابله کردن با این موضوع هم باید ریشه ای باشد، ما بایستی گلوگاه هایی که ما را در این بسترها می اندازد را پیدا و با آن مقابله کنیم . امروز موضوعاتی وجود دارد که ما را به سمت تحریم ها کشانده که باید سرمنشا و علت آن را پیدا کنیم.
این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: ای کاش از ابتدا نگاه ما به دنیا و روابط با دیگر کشورها بر اساس روابط و تعامل مثبت بود، البته این که بعضی ها خود را یکه تاز دنیا می دانند واقعیتی است که وجود دارد. در یک زمان دنیا دو قطبی بود آمریکا و شوروی یکه تاز بودند و پیش از آن نیز انگلیس یکه تاز دنیا بود.
وی ادامه داد: امروز نیز آمریکا فکر می کند یکه تاز دنیا است و بنا به دلایل متعدد فکر می کند همه بایستی تحت امرش باشند، آمریکا نفوذش در ایران در زمان پهلوی دوم بسیار زیاد شد و ایران نقش ژاندارم منطقه را از جانب آمریکا بازی می کرد.
وی تصریح کرد: بعد از سقوط رژیم پهلوی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، این نفوذ قطع شد زیرا مردم ایران می خواستند از این سلطه نجات پیدا کنند، پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران، آنان نیز به مقابله با ما پرداختند و تحریم ها علیه ایران آغاز شد.
حیدری ادامه داد: این تحریم ها در ابتدا فراگیر نبود، ما در زمان جنگ هم تحریم داشتیم ولی این تحریم ها مانند امروز نبود تا این که به دولت نهم رسیدیم که به خاطر فعالیت های هسته ای و برخی سخنان نا بجا تحریم سختی شدیم پس از آن با برجام ما از این تحریم ها کمی بیرون آمدیم ولی بعد از روی کار آمدن ترامپ بار دیگر زیر بار تحریم ها رفتیم.
وی افزود: آنچه که برای ما سوتفاهم ایجاد می کند این است می تواند پشت صحنه این قضایا قابل تامل باشد، عده ای سفارت انگلیس و عربستان را به آتش می کشانند تا رابطه ما را با دنیا خراب کنند، در مجلس خلاف آیین نامه مجلس برجام را آتش می کشند وعلیه پیوستن ما به کنوانسیون های بین المللی بنر می زنند.
وی تصریح کرد: این عوامل آگاهانه یا ناگاهانه موجب به هم زدن رابطه مثبت ایران با دنیا می شود این اقدامات ممکن است مشکوک باشد و ما امیدواریم شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات به این قضایا ورود پیدا کنند، ظاهر قضیه نشان می دهد می تواند ارتباطی باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این ها یک هدف را دنبال می کنند و آن خراب کردن ایران و روابطش با دنیاست، که خلاف منافع ملی است و ایجاد هزینه برای ملت می کند.
وی افزود: یکی از نتایج زیان بار این تحریم ها تکنولوژی دور زدن تحریم است. درست است ما توانستیم با این اقدام نفت خود را بفروشیم ولی از دل این اقدامات امثال بابک زنجانی بیرون آمد آن هایی بیرون آمدند که چمدانی پول جا به جا می کردند وقتی ما زیر بار تحریم می رویم قطعا این موارد نیز پشت سرش می آید.
وزیر خارجه کشورمان در گفت وگو با یکی از خبرگزاری های درباره فضاسازی هایی که علیه لوایح FATF در کشور انجام شده است، گفت: اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی ها صادقانه است؛ یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی ها منافع اقتصادی است.
وی افزود: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند.
ظریف تاکید کرد: من هیچ دستگاهی را متهم نمی کنم؛ من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القا این تصورات میدانم.
این سخنان وزیر امور خارجه موجب انتقاد برخی رسانه ها و چهره های سیاسی مخالف دولت از او شد.

مقالات مشابه

1 thought on “دفاع اصلاح‎طلبان از اظهارات ظریف درباره “پولشویی” عده‎ای در کشور”

  1. ظریف به جای ایرادا اتهامات مبهم ، پاسخگوی فاجعه برجام و حضور یک جاسوس _ دری اصفهانی – در تیم مذاکرات هسته ای باشد. همیشه اصلاح طلبان وقتی جایی آسیب وحشتانکی به کشور وترد می کنند ،با اتهام به این و آن به دنبال فرافکنی و انحراف افکار عمومی می کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close