اخبار بروجرد

بروجرد در قرق دستفروشان

مژگان کرمی- بارها برای بسیاری از ما پیش آمده است که در پیاده‌رو به دلیل حضور دستفروش‌ها مجبور شویم مدتی صبر کنیم تا مسیر باز شود یا از خیابان عبور کنیم. همین کار باعث بروز مشکلاتی برای مردم و حتی رانندگان وسایل نقلیه و در مواردی حتی وقوع تصادف می‌شود.

احترام گذاشتن به حقوق شهروندی متاسفانه در بروجرد چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در بیشتر موارد ۲ گروه هستند که به سد معبر در پیاده‌روها اقدام می‌کنند؛ کسبه‌ای که معتقدند پیاده‌رو مقابل مغازه‌ متعلق به آنهاست و دستفروش‌هایی که در خیابان بساط می‌کنند. هرچه هست، این کار به معنی نقض حقوق شهروندی و ایجاد مزاحمت برای مردمی است که در شهر تردد می‌کنند.

پیاده‌روهای شلوغ 

یکی از شهروندان بروجرد که فرهنگی بازنشسته است، می‌گوید: ساکن شهرک ایثار هستیم و هفته‌ای یک یا ۲ روز را برای خرید و تهیه مایحتاج خانه به مرکز شهر می‌آیم. از لحظه‌ای که از اتوبوس پیاده می‌شوم، از آمدن و خرید کردن پشیمان می‌شوم. «اکرم نظامی» ادامه می‌دهد: خیابان‌های بروجرد تازه‌ساز نیست و بسیاری از معابر در آن زمان بدون پیش‌بینی چنین روزهایی طراحی و ساخته شده‌اند. در حال حاضر ظرفیت و گنجایش این خیابان‌ها نسبت به جمعیت بسیار کم است.

وی ادامه می‌دهد: اوایل با وسیله شخصی می‌آمدم ولی وقتی دیدم جای پارک ماشین‌ها را هم دستفروش‌ها و وانتی‌ها گرفته‌اند، دیگر این کار را انجام ندادم. هرچند خودروهای شخصی زیادی در شهر تردد می‌کنند که باعث ایجاد ترافیک و شلوغی در محدوده بازار می‌شوند. یکی دیگر از شهروندان بروجرد می‌گوید: خرید کردن آن هم از خیابان‌های مرکز شهر و بازار کار آسانی نیست. وقتی اسم بازار می‌آید، حس می‌کنم که می‌خواهم به جنگ تن به تن بروم، بس که در مسیر به عابرانی که ایستاده‌اند از دستفروش‌ها خرید کنند، می‌خورم.

«احمد رحمتی» می‌افزاید: شرایط بد اقتصادی و میزان بالای بیکاری باعث شده است خیلی‌ها به دستفروشی روی بیاورند. هیچ وقت کار آنها را رد نمی‌کنم چون شرایط مالی بدی دارند، اما این روزها بساطی‌ها و دستفروش‌ها کل معابر را گرفته‌اند و مسئولان هم هیچ نظارتی بر این وضع ندارند. وی بیان می‌کند: میوه و تره‌بار جای خودش را دارد و باید در بازار روز عرضه شود نه کنار خیابان، آن هم دور میدان اصلی و مرکزی شهر. اگر این اوضاع نابسامان ادامه داشته باشد خیلی از مغازه‌دارها ورشکسته می‌شوند. از همه بدتر این است که اکثر این دستفروش‌ها غیربومی و مهاجرند.

رحمتی می‌گوید: با حضور دستفروش‌ها کل پیاده‌رو در سه‌راه جعفری بسته می‌شود. همه چیز در آنجا پیدا می‌شود از میوه، شیرینی، سبزی، نان و پنیر گرفته تا رخت و لباس و ظرف. حتی دیده‌ام که کنار خیابان ماهی هم می‌فروشند و این یعنی بی‌توجهی مسئولان.

این شهروند ادامه می‌دهد: تمام پیاده‌روهای شهر را دستفروش‌ها مسدود کرده‌اند. از آن طرف هم مغازه‌دارها اجناسشان را بیرون می‌گذارند. این واقعا بی‌عدالتی و اجحاف در حق عابران پیاده است. میوه‌فروش، خرده‌فروش، عطاری، قصابی، سمساری، سبزی‌فروش و غیره جلوی مغازه‌هایشان میزهایی گذاشته و جنس‌های داخل مغازه را روی آنها چیده‌اند.

وی اظهار می‌کند: خیابان صفا، سمت ماهی‌فروش‌ها هم که کلا منظره زشتی دارد؛ در طول پیاده‌رو ماهی گذاشته می‌شود. این کار هم غیراخلاقی و هم غیربهداشتی است. آبغوره و آبلیمو گرفتن در پیاده‌رو هم یکی دیگر از مشکلات بروجرد است که باید حل شود.

عدم استقبال دستفروشان از طرح‌های ساماندهی

معاونت خدمات شهری شهرداری بروجرد در پاسخ به گلایه‌های مردم و مشکلات سد معبر می‌گوید: سد معبر در بروجرد مدت‌هاست که به معضل تبدیل شده. طرح‌هایی که برای برخورد با این معضل طراحی می‌شوند باید با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی و کمک دادستانی باشند وگرنه به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند.

«ذبیح‌الله شریف» ادامه می‌دهد: همان‌طور که می‌دانید، ماهیت کار دستفروشی غلط است و به نوعی جرم محسوب می‌شود چراکه دستفروشان هم مالیات و عوارض نمی‌پردازند و هم در مواردی اجناس بی‌کیفیت و تاریخ مصرف گذشته به مردم می‌فروشند.

وی اظهار می‌کند: مشکل سد معبر بیشتر در محدوده میدان صفا تا میدان قیام است، البته از میدان قیام تا میدان شهدا هم دستفروشان حضور دارند. برای رفع این مشکل ۴ بازارچه دائمی در ۴ نقطه شهر ساخته شده است ولی دستفروش‌ها از رفتن به این بازارچه‌ها خودداری می‌کنند، تنها به این دلیل که نمی‌خواهند کرایه محل یا شارژ روزانه را پرداخت کنند. این مبلغ خیلی کم و ناچیز و تنها برای رسیدگی به بازارچه یا پرداخت آب و برق است و اصلا به حساب شخص یا اداره خاصی واریز نمی‌شود.

حمایت مردم از دستفروش‌ها 

معاون خدمات شهری شهرداری بروجرد عنوان می‌کند: متاسفانه یکی از مشکلات ما خود مردم هستند که با ماموران سد معبر همکاری نمی‌کنند و جلوی کار آنها را می‌گیرند. گاهی اوقات موقع تذکر دادن به دستفروش‌ها مردم دخالت می‌کنند و کار از شکل قانونی خارج و به درگیری و زد و خورد منجر می‌شود.

شریف می‌گوید: این اقدام برای ماموران مشکل‌ساز شده و بارها حین تذکر دادن به دستفروشان کتک خورده‌اند و حتی از آنها شکایت شده است. به محض این‌که ماموری بخواهد بساطی را از معبری جمع کند، برخی به عمد یا غیرعمد با سر و صدا و دخالت کار را به نزاع می‌کشانند. کافی است ماموری عصبانی شود و با تندی برخورد کند، کل فضای مجازی از فیلم و عکس او پر می‌شود. وی ادامه می‌دهد: هدف و سعی ما ساماندهی است. می‌خواهیم حریمی که متعلق به مردم و حق مسلم آنهاست، آزاد باشد. غیر از دستفروش‌ها، مشکل دیگر هم حضور ثابت برخی وانت‌‌بارهاست. آنها اکثرا در میادین و چهارراه‌ها و حتی ایستگاه‌های اتوبوس توقف می‌کنند و باعث ایجاد ترافیک می‌شوند.

این مسئول اظهار می‌کند: بسیاری از این وانت‌ها معاینه فنی ندارند به همین دلیل پلاک‌هایشان را مخدوش می‌کنند که شناسایی نشوند. این کار تخلف است و در قانون هم آمده است که با آنها باید برخورد قانونی صورت بگیرد.

وی می‌افزاید: درباره نخاله‌های ساختمانی هم که در معابر رها می‌شود و جلوی عبور و مرور را می‌گیرد، با نیروی انتظامی شهرستان بروجرد قراردادی را امضا کرده‌ایم که بتوانیم از طریق قانون جلوی متخلفان را بگیریم. به مغازه‌دارهایی هم که جلوی مغازه‌های خود و معابر را اشغال می‌کنند نیز تذکر داده می‌شود. اگر آنها اقدام به جمع‌آوری وسایل و کالاهای خود از معابر عمومی نکنند، مغازه‌هایشان پلمب خواهد شد.

هدف آرامش مردم است

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بروجرد در مورد معضل دستفروشی به همشهری می‌گوید: برای آرامش مردم شهر هر اقدام مثبتی را انجام خواهیم داد. از طرح جامع و ماموران شهرداری حمایت و با نهایت توان خود به شهرداری کمک می‌کنیم.
سرهنگ «مهدی پورغلامحسین» می‌افزاید: از نظر نیروی کمکی توانسته‌ایم ۴۰ نفر از نیروهای خود را در اختیار شهرداری قرار دهیم تا در این امر همگانی به مردم شهر و شهرداری خدمت‌رسانی کنند. در حال حاضر خودروهایی را که در شهر و معابر پررفت وآمد سد معبر می‌کنند، اعمال قانون می‌کنیم، حتی در مواردی خودروهای متخلف به پارکینگ منتقل شده‌اند. وی تاکید می‌کند: برنامه‌هایی دیگری هم برای کنترل سد معبر در دست اقدام داریم که به زودی به مرحله اجرا خواهند رسید.

مقالات مشابه

1 thought on “بروجرد در قرق دستفروشان”

  1. بازار نیلوفر تجربه موفقی بود که اگر مشابه این بازار روی کانال آب خیابان امام حسین برای ساماندهی دستفروشان میوه و تره بار و در کانال اب بلوار پیامبر اعظم تا خیابان سید مصطفی و همچنین مدرس برای ساماندهی سایر دستفروشان انجام بشه هم شهرداری به درامد پایدار میرسه با گرفتن حق شارژ ماهیانه از حدود ۳۰۰۰دست فروشی به گفته خود مسئولین ، و هم شهر سر و سامان میگیره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close