اخبار بروجرد

ویزیت همزمان چند بیمار و نارضایتی بیماران

روزهای بروجرد- ویزیت همزمان چند بیمار توسط برخی از پزشکان موجب نارضایتی بسیاری از بیماران شده که نیازمند نظارت بیشتر برای جلوگیری از این مهم است.

به گزارش ایرنا، سلامت از حقوق اولیه، ذاتی و اساسی مردم است و این موضوع در بند اول منشور حقوق شهروندی مورد تأکید قرار گرفته، حق سلامت دارای ابعاد گسترده‌ای از جمله حق دسترسی به پزشک، دارو، درمان، بهداشت و حق دسترسی به غذای سالم و حفظ احترام و کرامت در سیستم خدمات سلامت است.

بدون شک مردم حق دارند در مراجعه به پزشک مورد احترام قرار گیرند، به سوالات آنان پاسخ داده شود و شأن، کرامت و حق آنها نادیده گرفته نشود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی از مطب‌های پزشکان در بروجرد آنگونه که باید شأن و کرامت بیماران مورد توجه قرار نگرفته و چند بیمار برای انجام ویزیت همزمان به اتاق پزشک دعوت می‌شود.

بسیاری از مراجعان به پزشکان که شاهد ویزیت همزمان در مطب بوده به این موضوع اعتراض کرده اما از سوی منشی و یا حتی پزشک مورد بی توجهی قرار گرفته‌اند.

منتقدان به ویزیت همزمان چند بیمار در مطب بر این باوند که هر بیمار حق ویزیت جداگانه پرداخت می‌کند و کرامت انسانی و اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند تا به صورت جداگانه ویزیت و اسرار آنها فاش نشود.

یک از این بیماران در مطب دکتر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر چه ویزیت همزمان در مطب کاری غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای است اما شاید در شرایط خاص برای بیمار کمی قابل توجیه باشد اما در مطب پزشکان بانوان به هیچ وجه قابل قبول نیست که چند بیمار با هم وارد اتاق معاینه شوند.

این فرد بر این باور است: وقتی چند بیمار همزمان وارد اتاق پزشک می‌شوند بیمارنمی‌تواند به وضوح مشکل خود را بیان کند و به سوالات پزشک پاسخ شفاف بدهد در نتیجه درمان با مشکل مواجه می‌شود.

این افراد حتی ویزیت همزمان درمطب پزشک کودکان را نیز خلاف دانسته و می‌گویند نشستن در مطب و گوش کردن به شرح حال یک بیمار برای بیمار دیگر هیچ جذابیتی ندارد و هیچ نقشی در سهولت کار نیز ندارد لذا شبکه بهداشت و درمان باید با این نوع از تخلف پزشکان و نادیده گرفتن حق بیماران برخورد قانونی انجام دهد.

برخی از بیماران معترض ضمن خواستار نظارت شبکه بهداشت بر این باورند که باید بر این پدیده شایع نظارت و کنترل شود زیرا پدیده‌ای است که غیر قابل توجیه است و ویزیت چند بیمار در مطب برخی پزشکان تعدی به حقوق بیماران است که این روزها به عنوان بیماری مسری در اغلب مطب پزشکان سرایت کرد.

این کار نه تنها غیراخلاقی است بلکه تخلف انتظامی است، هر پزشک حداقل باید هشت دقیقه برای هر بیمار وقت بگذارد، اینکه دو بیمار را همزمان وارد اتاق معاینه می‌کنند، نفس این کار تخلف انتظامی و در مواردی حتی جرم است، زیرا اسرار بیمار فاش می شو د و در معرض و منظر افراد دیگر که نباید اطلاع داشته باشند قرار می‌گیرد.

اساساً قداست جامعه پزشک و حفظ حرمت پزشکی منوط به این نکته است که ارتباط سالمی بین پزشک و بیمار برقرار باشد، چه پدیده‌ای را می‌توانید مثال بزنید که بیشتر از این موضوع، ضربه کاری بر پیکره رابطه پزشک و بیمار بزند جز اینکه اسرار بیمار افشا شود.

حفظ حقوق و اسرار بیمار موضوعی است که سازمان نظام پزشکی کشور برای تحقق این مهم به راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای اقدام کرده است و در هفتمین فصل از راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکان به مساله رازداری و توجه به حریم خصوصی بیماران تاکید و جزئیات آن عنوان شده است.

به گزارش ایرنا، ماده نخست این فصل اعلام کرده که اعضا موظفند به حق بیمار مبنی بر محرمانه بودن تمام اطلاعات وی اعم از اطلاعات حساس و غیر حساس که به هر شکل در مراحل مختلف تشخیصی و درمانی جمع آوری می‌شود و یا به هر ترتیب در اختیار تیم درمانی قرار می‌گیرد، احترام بگذارند. بر این اساس ارائه اطلاعات به افرادی به جز شخص بیمار و یا افرادی که از طرف او ماذون (مجاز) باشند، ممنوع است.

در دومین ماده این فصل گفته شده تنها آن دسته از پزشکان و سایر حرفه‌مندان سلامت که عضو تیم درمانی بیمار هستند مجاز به دسترسی به اطلاعات مرتبط با تشخیص و درمان هر فرد بوده و افراد دیگر صرفاً به دلیل پزشک بودن یا عضویت در زمره حرفه‌مندان پزشکی برای دسترسی به اطلاعات بیماران مجاز شمرده نمی‌شوند.

بر اساس ماده ۳ فصل هفتم راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکان اجازه نقض اصل رازداری توسط اعضا، تنها محدود به مواردی است که صراحتاً در قانون ذکر شده است. در چنین مواردی قبل از جمع‌آوری اطلاعات مربوطه، بیمار حتی‌المقدور باید در جریان الزام قانونی مذکور قرار گیرد و سپس اطلاعات از وی کسب شود. همچنین ماده بعدی این راهنما الزام حرفه‌مندان پزشکی به ارائه اطلاعات بیماران به مراجع قضائی را تنها محدود به استعلام رسمی دادگاه می‌داند و تصریح می‌کند که سایر موارد شامل این الزام نمی‌شوند.

همچنین طبق این آئین‌نامه اعضا موظفند به حریم خصوصی بیماران احترام بگذارند. احترام به حریم خصوصی بیماران مستلزم خودداری از همه کارهایی است که بیماران آن را نقض حریم شخصی خود تلقی می‌کنند. در این راستا اعضای سازمان باید از اقداماتی مانند معاینه بیمار در حضور افراد دیگر، پرسیدن سوالات حساس از بیماران در حضور دیگران به نحوی که موجب شرم بیماران شود و مشاهده یا لمس غیر ضروری بیماران به ویژه درمورد بیماران غیر همجنس خودداری کنند. همچنین اعضا مکلفند از هر گونه تجسس در امور شخصی و خانوادگی بیماران خودداری کنند.

لازم است از پرسیدن سوالات شخصی و غیر مرتبط به تشخیص و درمان بیماری، از بیماران خودداری شود. در صورتی که پرسیدن سوالاتی که ممکن است بیماران آن را ورود به حریم خصوصی خود تلقی کنند، برای تشخیص و درمان ضروری است، باید ضرورت پرسش‌ها با زبان ساده و قابل درک به بیماران اطلاع داده شود.

در ماده دیگری از این راهنما اعلام شده که در صورت درخواست بیماران لازم است اجازه داده شود که در روند تشخیص و درمان، فرد یا افراد مورد نظر بیماران آنها را همراهی کنند؛ این الزام شامل حضور بر بالین بیماری که در حال احیای قلبی ریوی است هم هست. مگر اینکه این همراهی مانع از انجام استاندارد مداخلات پزشکی باشد. همچنین لازم است معاینات حساس بیمار غیر همجنس حتی المقدور و با جلب رضایت بیمار در حضور پرسنل همجنس یا همراه بیمار انجام شود. در صورتی که انجام این معاینه توسط همکار همجنس از لحاظ علمی و عملی مقدور باشد و موجب ایجاد مشکل برای بیمار نشود، نسبت به آن اقدام و نتیجه معاینه را دریافت کند.

طبق راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکان، اعضا مکلفند از معاینه و ویزیت هم زمان چند بیمار در اتاق معاینه خودداری کنند. در عین حال ارتباط اعضای سازمان با رسانه‌ها به هر شکلی از جمله مصاحبه خبری، حضور در برنامه‌های تلویزیونی و ارائه هر نوع اطلاعات به رسانه‌ها تنها در صورتی موجه است که به هیچ وجهی در بر دارنده نقض حریم خصوصی بیماران نبوده و منجر به فاش شدن اطلاعات پرونده سلامت آنها نشود و در عین حال اعتماد عمومی را به حرفه و حرفه‌مندان سلامت مخدوش نکند.

در ماده دیگری از این راهنما اعلام شده که آن دسته از حرفه‌مندان که در نظام سلامت مسئولیت مدیریتی دارند، مکلفند در اظهار نظرهای رسانه‌ای خود پیرامون بیمارانی که از چهره‌های شناخته شده در جامعه به شمار می‌روند، به نحوی برخورد کنند که ضمن احترام به حریم خصوصی آنها موجب آزردگی خانواه و نزدیکان بیمار و موجب فاش شدن ناموجه اطلاعات سلامت افراد مذکور نشود. همچنین انجام هر گونه عکس‌برداری و فیلم‌برداری از بیماران با هدف تهیه محتوای آموزشی، استفاده در فرآیند پژوهشی مانند گزارش موارد خاص یا درمانی مانند عکس‌هایی که برای انجام عمل زیبایی گرفته می‌شود، تهیه برنامه سینمایی، مستند یا خبری و مانند آن تنها پس از کسب اجازه از بیماران و یا تأیید کمیته اخلاق پزشکی معتبر در بیمارستان یا مؤسسه پزشکی مربوطه مجاز است. تصویربرداری اعضا از بیماران با هدف شوخی، کنجکاوی و سرگرمی ممنوع است.

در آخرین ماده از فصل هفتم راهنمای اخلاق پزشکی، اعلام شده که اطلاعات و نمونه‌های مربوط به بدن بیمار مانند عکس‌های رادیوگرافی، نمونه‌های بافتی، خون و مایعات بیولوژیک، محتوای ژنتیکی استخراج شده از بدن، بخشی از حریم خصوصی بیمار بوده و استفاده از آنها در صورتی برای مقاصد مختلف مانند اهداف پزشکی و پژوهشی مجاز است که یا رضایت صاحب آن گرفته شده باشد و یا اطلاعات و نمونه‌ها به شکل غیر قابل انتساب به صاحبان آنها بی نام شده باشند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: اغلب مطب‌های بروجرد مشکلی با عنوان ویزیت همزمان چند بیمار و یا ویزیت گروهی ندارند.

محمد کاکاوند افزود: ویزیت گروهی از منظر سازمان نظام پزشکی غیرقانونی است بنابراین در صورت رؤیت این موضوع و یا ارائه گزارش از سوی بیماران توصیه‌ها و تذکرهای لازم ارائه و با پزشکان متخلف در این راستا برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: تا کنون از سوی شهروندان گزارشی مبنی بر ویزیت چند بیمار در مطب‌ها ارائه نشده اما اینکه بیمار برای دریافت جواب عکس و یا آزمایش چند دقیقه بعد از بیمار قبلی وارد اتاق پزشک می‌شود وجود دارد.

وی از شهروندان خواست در صورت تخلف و قصور پزشکان در این راستا موضوع را به واحد بازرسی و ارزیابی شبکه بهداشت اطلاع داده تا برخورد لازم صورت گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close