اخبار بروجردویژه ها

بیشه دالان؛ قربانی مهجور بی‌مهری مسوولان/تالابی که ذره ذره آب می‌رود

روزهای بروجرد- مژگان شمس: در طول سال‌های متمادی و در سایه بی‌مهری و اهمال مسوولان بخش‌های عظیمی از بیشه دالان بروجرد به تصرف تالاب‌نشینان درآمده و این تالاب ارزشمند ذره ذره آب شده است.

به گزارش فارس، تالاب بیشه دالان از جاذبه‌های مهم گردشگری و  طبیعی منطقه در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق بروجرد و در دشت سیلاخور قرار دارد.

این تالاب با مساحت اولیه ۹۱۳.۵ هکتار زیستگاه بسیاری از پرندگان، خزندگان و جانوران بومی و مهاجر است.

منابع آبی تالاب شامل منابع آب سطحی و زیرزمینی از رودخانه‌های سیلاخور و سیاه‌ول، جریانات مازاد هفت نهر سنتی منشعب از گله‌رود، جریانات زیر زمینی دو سراب شور و سراب مرده تامین می‌شود.

در سال‌های گذشته این تالاب ارزشمند مورد بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفته و بخش‌های زیادی از آن با تصرف غیرقانونی کشاورزان و روستاییان تغییر کاربری یافته و به اراضی کشاورزی تبدیل است.

زهکشی‌های متعدد و غیرکارشناسانه  و غیر مسوولانه در سال‌های متوالی خود به عاملی برای خشکاندن تالاب تبدیل شده، از سویی مالکیت ۱۱۶ هکتار آن در گذشته به کشاورزان بومی روستاهای اطراف واگذار می‌شود.

به نظر می‌رسد موازی‌کاری‌ها و مهمتر از آن نبود متولی مشخص در طی سالیان متوالی آسیب‌های فراوانی را بر پیکره این تالاب گرانبها وارد کرده که گاه جبران‌ناپذیر هستند.

پس از سال‌ها اهمال مسوولان در خصوص تعیین متولی برای این تالاب، بالاخره امسال و پس از کش و قوس‌های بسیار بین ادارات محیط زیست و منابع طبیعی، قرار شد داره‌کل محیط اداره محیط زیست به عنوان متولی این تالاب انتخاب شود.

اما با وجود گذشته قریب به ۹ ماه از جلسه‌ای که به همین منظور و با حضور مدیران‌کل برگزار شد، گویی هنوز هیچ اقدام عملی برای تحقق این مهم صورت نگرفته و کار در پله و گام اول متوقف شده است.

امروز نیز برای چندمین بار جلسه‌ای با موضوع تعیین حدود، مستثنیات و واگذاری تولی‌گری این تالاب برگزار شد.

بی‌مهری‌های چندین ساله به تالاب بیشه دالان

مدیرکل محیط زیست لرستان از بیشه دالان به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کوهستانی غرب کشور یاد کرد و گفت: اهمیت وجودی این تالاب از منظر منافع کارکردی در حوزه اکوسیستمی، تامین آب کشاورزی، جلوگیری از وقوع سیلاب و مدیریت آن و جلوگیری از آلودگی هوا و ریزگردها بسیار اهمیت دارد.

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار کرد: این تالاب ارزشمند در گذشته مورد بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفته و با تصرف عدوانی و غیرقانونی، بخش‌هایی از آن تغییر کاربری داده شده است.

وی عنوان کرد: هدف اصلی از واگذاری تالاببیشه دالان به محیط زیست در راستای حفاظت از تنوع زیستی و کمک به احیای این تالاب بوده است.

توجه به منافع جوامع محلی در احیای تالاب

مدیرکل محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد:  از سویی نباید فراموش کرد حفاظت از این تالاب با اولویت تامین منافع جوامع محلی صورت گرفته و اقدامات و سیاست‌گذاری‌های ما ما تعارضی با منافع مردم ندارد.

فتحی بیرانوند افزود: با توجه به اینکه منابع اعتباری ملی به منظور احیای تالاب‌های کشور تامین شده است، واگذاری هرچه سریع‌تر بیشه دالان به محیط زیست می‌تواند زمینه‌ای برای جذب اعتبارات برای احیای این تالاب باشد.

وی ادامه داد: از سویی به منظور حفاظت هرچه بیشتر از این تالاب احداث ساختمان پاسگاه حفاظتی به اتمام رسیده و آماده افتتاح است.

مدیرکل محیط زیست لرستان تاکید کرد: با همه این تفاسیر باید تدبیری اتخاذ شود که با واگذاری هرچه سریع‌تر تالاب بیشه دالان بروجرد به محیط زیست، گام‌های اول به منظور احیاء و حفاظت از این اثر ارزشمند برداشته شود.

اهمال ۹ ماهه و غیر قابل توجیه در تعیین متولی تالاب 

فرماندار بروجرد با انتقاد از عدم واگذاری مدیریت و تولی‌گری تالار بیشه داران بین دو اداره‌کل منابع طبیعی و محیط زیست لرستان گفت: پس از برگزاری جلسه تعیین تکلیف در این باره، در فرصت ۹ ماهه گذشته هیچ اقدام عملی برای این واگذاری صورت نگرفته است.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: مادامی که در فرصت ۹ ماهه همکاری و تعامل برای واگذاری مسوولیت حفاظت از این تالاب انجام نشده و توجیه منطقی برای این منظور وجود ندارد، چطور می‌توان به احیاء و حراست از این تالاب و جلوگیری از تخریب و تصرف بیش از پیش آن امیدوار بود؟

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که منابع اعتباری برای احیای این تالاب وجود دارد، روند واگذاری آن بدون وجود هیچ دلیل و توجیه روشنی قریب به ۹ ماه به تعویق افتاده است.

فرماندار بروجرد افزود: در شرایطی که به نظر می‌رسد مانع اصلی برای واگذاری تالاب بیشه دالان وجود نداشته و ادارات‌کل محیط زیست و منابع طبیعی آمادگی خود را برای واگذاری تولی‌گری و تقویت روند حفاظت از آن اعلام کرده‌اند، به دلایل نامعلوم و غیر قابل توجیه این کار صورت نگرفته است.

رحیمی تصریح کرد: اینها همه در حالی است که احیای این تالاب به منزله ایجاد پتانسیل‌ها عدیده‌ای در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و آبزی‌پروری برای بروجرد است.

وی تاکید کرد: به منظور جبران کم‌کاری‌ها و سرعت بخشیدن به روند احیاء و حفاظت از بیشه دالان، باید در بازه زمانی یک هفته‌ای مراحل قانونی به منظور واگذاری تالاب به اداره‌کل محیط زیست لرستان انجام و بیش از این در این باره تعلل نشود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close