اخبار بروجردویژه ها

«بیشه دالان» گرفتار در باتلاق مشکلات/ احداث زهکش در محدوده تالاب!

روزهای بروجرد- تالاب «بیشه دالان» در باتلاق مشکلات گرفتار است، حفظ و احیای این تالاب از سوی مسئولان مورد غفلت گرفته تا متخلفان اقدام به احداث کانال و زهکش در محدوده این تالاب نیمه‌جان کنند.

مهر: حیات در روی زمین وابسته به آب است و تالاب‌ها، شریان‌های حیاتی زیست‌کره محسوب می‌شوند، همچنین تالاب‌ها جز پر تولید ترین محیط‌های طبیعی هستند به‌طوری‌که این مناطق دارای فواید اقتصادی فراوانی ازجمله تولید محصولات شیلاتی، حفظ سطح آب برای مناطق کشاورزی، تولید چوب، ذخیره آب و کاهش بلایای طبیعی و به‌ویژه سیلاب هستند.

فرصت بی‌بدیل تالاب‌ها در حوزه گردشگری لرستان

تثبیت خطوط ساحلی، از بین رفتن مواد زائد و تصفیه آب، برخورداری از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و ایجاد بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی از ویژگی‌های ارزشمند تالاب‌ها هستند.

این در حالی است که تالاب‌ها جزو تهدید شونده‌ترین زیستگاه‌ها به شمار می‌روند که این موضوع به‌طور عمده ناشی از خشکاندن و تغییر کاربری، ایجاد آلودگی و برداشت بی‌رویه از گونه‌های زیستی تالاب‌هاست.

مصارف آب تالاب برای کشاورزی، وارد شدن سموم کشاورزی و مواد زائد به تالاب‌ها، خشک‌سالی، صید و شکار بی‌رویه و فعالیت‌های کشاورزی در حریم تالاب‌ها از دیگر عواملی هستند که در نابودی این اکوسیستم‌های کم‌نظیر تأثیر دارند.

استان لرستان با ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه طبیعت‌گردی و صنعت اکو توریسم دارای تالاب‌هایی است که هرکدام می‌توانند به‌عنوان فرصتی بی‌بدیل در این حوزه موردتوجه قرار گیرند.

«بیشه دالان» و مصائب آن

«بیشه دالان» نام تالابی است در شهرستان بروجرد و مساحت عمومی آن حدود ۹۱۳ هکتار برآورد شده که امروز حدود ۴۳۰ هکتار از آن باقی مانده، تالاب بیشه دالان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بروجرد و در دشت سیلاخور قرارگرفته است.

«بیشه دالان» از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجری بوده است که برخی ماه‌های سال را در این منطقه می‌گذرانند، علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند. مار، مرغابی، خرگوش، لاک‌پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی از حیواناتی هستند که در این ناحیه یافت می‌شوند.

بخت به«بیشه دالان»روی خوش نشان می‌دهد/ یک گام دیگر تا احیای تالاب

در سال‌های گذشته به دلایل مختلف ازجمله استفاده بی‌رویه از زمین‌ها و منابع آبی اطراف آن و همچنین فعالیت زهکش ها، تالاب بیشه دالان مورد تهدید جدی قرار گرفته و مساحت آن به میزان چشمگیری کاهش‌یافته است.

احداث کانال و زهکش در محدوده تالاب

علی سالاروند مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بروجرد با محوریت بررسی وضعیت تالاب «بیشه دالان»، ضمن بیان کارکردها و خدمات اکوسیستمی تالاب «بیشه دالان» بر اهمیت این تالاب در گسترش اکوتوریسم و توسعه پایدار در شهرستان بروجرد تأکید کرد.

وی با اشاره به کوتاهی‌های صورت گرفته در حفاظت از تالاب «بیشه دالان»، خواستار تغییر رویه جدی دستگاه‌های مرتبط در راستای احیای این تالاب شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان، گفت: باید حریم بستر این تالاب توسط امور آب مشخص شود و تفکیک اراضی ملی از زراعی از طرف منابع طبیعی صورت گیرد.

بخت به«بیشه دالان»روی خوش نشان می‌دهد/ یک گام دیگر تا احیای تالاب

سالاروند با اشاره به برخی دست‌اندازی ها و احداث کانال و زهکش در محدوده تالاب، بیان داشت: هرگونه تغییر در محدوده تالاب بدون در نظر گرفتن طرح مدیریت تالاب ممنوع است.

وی، ایجاد سایت پرنده نگری و ایجاد موزه تنوع زیستی در محدوده پاسگاه تالاب «بیشه دالان» بروجرد را لازم دانست و خواستار همکاری مجموعه شهرستان در این زمینه شد.

لزوم تعیین حریم تالاب در اسرع وقت

مسلم مرادی فرماندار شهرستان بروجرد نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت اکولوژیکی و زیست محیطی تالاب «بیشه دالان» برای شهرستان بروجرد، گفت: باید شرایط لازم برای احیای این موهبت الهی در سطح شهرستان فراهم شود.

وی با بیان این موضوع که تالاب «بیشه دالان» علاوه بر فواید زیست محیطی دارای فواید اقتصادی برای شهرستان بروجرد است، عنوان کرد: منابع طبیعی و امور آب باید اقدامات لازم را در راستای در اختیار قرار دادن اسناد مربوط به اراضی تالاب و نیز تعیین حریم بستر آن در اسرع وقت معمول دارند را انجام دهند.

فرماندار بروجرد، تاکید کرد: همه دستگاه‌های متولی برای همکاری در احیا این ظرفیت بی‌نظیر طبیعی پای کار بیایند.

بنا بر این گزارش، احیای تالاب «بیشه دالان» امروز نیازمند همکاری دستگاه‌های متولی و همچنین جوامع محلی است تا بتوان این اکوسیستم آبی مهم را جان تازه ای بخشید؛ تالاب‌ها این زیستگاه‌های زیبا و چشم نواز در سراسر کره زمین، از استوا تا دشت‌های یخ زده گسترده شده و چندین برابر هر عضو دیگر طبیعت، در سلامت و حفظ تعادل کره زمین نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close