اخبار بروجرد

دیوان غزلیات شمس، آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی

روزهای بروجرد– یک پژوهشگر، شاعر و منتقد ادبی گفت: غزل مولوی یا همان دیوان غزلیات شمس آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی است.

دکتر محمدرضا روزبه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مولانا جلال‌الدین محمد در شعر فارسی، اظهار کرد: مولانا از نوابغ و نوادر فرهنگ بشری و قله شعر عرفانی فارسی است.

او گفت :غزل مولوی یا همان دیوان غزلیات شمس را آیینه تمام نمای اوج غزل عرفانی در شعر فارسی برشمرد و با بیان اینکه چنانچه مکاتب غزل کلاسیک را در نظر بگیریم، سعدی قله غزل عاشقانه، مولوی قله غزل عارفانه و حافظ قله غزل تلفیقی یا رندی است و اوج‌نشین غزل عرفانی، مولوی است.

این پژوهشگر، شاعر و منتقد ادبی با تاکید براینکه به لحاظ مثنوی یکی از شاهکارهای حکمت معنوی بشر، مثنوی مولوی است، تصریح کرد: مثنوی مولوی دارای رویکردهای مختلف و ارمغانی سترگ برای بشر در هر زمانی است، از حکمت و فلسفه گرفته تا دین، اخلاق، مدارا، انسان‌گرایی، دعوت به صلح و دوستی، پرهیز از ستیز و جهل، جنون، شهوت و غیره.

روزبه با بیان اینکه به نظر بنده بزرگترین دستاورد مولوی برای بشر و عصر امروز معرفی یک جهان زلال معنوی است، اضافه کرد: برای رسیدن به این جهان باید درکی فراگیر از جهان متن مولوی داشته باشیم.

او خاطرنشان‌کرد: مسلماً همه آموزه‌های مولوی چه در مثنوی و چه در غزل‌ها ممکن است با پارادیم‌های زندگی امروزی هماهنگ نباشد اما جوهر معنوی پیام‌های مولوی بزرگترین درس زندگی برای بشر امروز و مرهمی بر زخم، التهاب‌ها، رنج‌ها، کشمکش‌ها و محرومیت‌های انسان امروز است.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه در حقیقت مثنوی و غزل‌های مولوی دعوتگر به جهانی برتر است، تصریح کرد: اگر علم ما را به سمت جهان بهتر می‌برد؛ عرفان، حکمت و پیام‌های متعالی معنوی مولوی و امثال وی دعوتگر به یک جهان برتر هستند.

روزبه اضافه کرد: از این حیث بازآفرینی و بازخوانی متن مولوی، ترجمه و تفسیر امروزی آن می‌تواند بسیار راهگشا برای حافظه جمعی امروزی باشد.

این پژوهشگر، شاعر و منتقد ادبی تاکید کرد: بازآفرینی و بازخوانی متن مولوی وترجمه و تفسیر امروزی می‌تواند تصویری از یک دنیای معنوی پیش‌رو برای بشر باشد تا از عقبه‌ها و گردنه‌های دشوار و سخت امروز بگذرند.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی  یادآور شد: دنیای امروز،  دنیای مصرف، مد، جنون، خودخواهی، جنگ، جهل، دنیای غلبه رسانه‌ها بر فکر و فرهنگ امروز، دنیای گسیختگی و تزلزل بنیان خانواده و مرگ معنویت‌هاست و اینجاست که عرفان و حکمت امثال مولوی به داد بشر امروز می‌رسد و می‌تواند دریچه‌ای به یک جهان زلال انسانی باشد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close