اخبار بروجرد

صابون سازی سنتی بروجرد میراثی در حال انقراض

روزهای بروجرد- صابون سازی سنتی سوغاتی ناب و صنعتی دست ساز با قدمت و تجربه ای حدود یک قرن در بروجرد این روزها در حال انقراض و فراموشی است.

به گزارش ایرنا ابتدای بازار خیابان جعفری بروجرد عطر و بوی خاص این صابون رو به خود گرفته و برای چند لحظه نگاه بازدید کنندگان از بازار قدیمی این شهر را به قفسه های پر از انواع صابون جلب می کند.

کارگاه های کوچک صابون سازی در بروجرد همچنان در حال تولید انواع صابون هستند و بیشتر تولیدات آنها در شهرهای بزرگ توزیع می شود.

مدیر کارخانه صابون سازی عصر بروجرد دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: صابون سازی بروجرد در لرستان نیز به خوبی معرفی نشده است که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

بهزاد شماعی افزود: همه ساله نمایشگاه های مختلفی در لرستان و شهرستان بروجرد برگزار می شود ولی متاسفانه هیچ گاه مسئولان مرتبط از تولید کنندگان صابون در بروجرد برای شرکت در نمایشگاه دعوت نشده است.

وی اظهار داشت: صابون سازی یکی از صنایع دستی و سوغاتی منحصر به فرد شهرستان بروجرد است.

مدیر کارگاه صابون سازی عصر اضافه کرد: اگر به کارگاه های کوچک صابون سازی در بروجرد توجه شود هر کارگاه می توان به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۳۰ نفر را به کار مشغول به فعالیت کند.

شماعی بیان کرد: باید صابون تولید بروجرد را به شهروندان بروجردی و لرستانی و ایرانی معرفی کنیم تا بتوانیم به وسیله آن رونق اقتصادی در شهرستان بروجرد شویم.

کارشناس میراث فرهنگی بروجرد گفت: صابون سازی یکی از مشاغل سنتی بروجرد است که طرفداران بسیاری در کشور دارد.

محمد چوپانی افزود: صابون سازی جز رشته های صنایع دستی ثبت نشده و بیشتر به عنوان یک شغل سنتی محسوب می شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه تاکنون اقدامی موثری برای معرفی حرفه صابون سازی بروجرد نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا صابون سنتی بدون مواد نگهدارنده شیمیایی از چربی گاو و گوسفند و شتر تولید و با نام های صابون سرکف نارگیلی، برگردان وپیچ عرضه می شود.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close