اخبار ایران

سخنگوی قوه قضائیه: ۵ سال حبس برای حسین فریدون / ۱۷ نفر در پرونده اکبر طبری بازداشت شدند/رای پرونده قائم مقام قالیباف صادر نشده است

روزهای بروجرد- سخنگوی قوه قضائیه گفت: معاونت حقوقی قوه قضائیه در دوره جدید به منظور اصلاح قوانین در پنج ماه اخیر یعنی از اول اردیبهشت ماه تاکنون با بسیج همه امکانات و بهره گیری از چهره های علمی ١۵ لایحه، دستورالعمل و آیین نامه مورد نیاز را تدوین کرده است.

به گزارش ایرنا غلامحسین اسماعیلی در یازدهمین نشست خبری افزود: قوانین و مقررات ابزار اجرای عدالت است و برای اجرای عدالت نیازمند قانون خوب، مجری شایسته و قاضی عادل و فرهیخته هستیم.

وی ادامه داد: آیین نامه‌ها برخی به امضای رییس قوه قضائیه رسیده و ابلاغ شده همچنین برخی لوایح مهم مانند لایحه ثبت شرکت ها نهایی شده است و لایحه بهره‌برداری از آپارتمان ها نیز به دولت ارسال شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: علاوه بر آن ١۵ لایحه و دستورالعمل دیگر نیز تدوین و در مرحله نهایی تصویب قرار دارد همچنین ١٩ لایحه دیگر در این معاونت در دست اقدام است.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: امیدواریم فرآیند دادرسی و اجرای عدالت با تدوین قوانین و اصلاح قوانین محقق شود.

اجرای قانون کاداستر نیازمند تامین اعتبار است

اسماعیلی با اشاره به قانون کاداستر، گفت: اجرای این قانون نیازمند حمایت دولت و تامین اعتبار لازم است و در این قانون پیش بینی شده بود که ظرف پنج سال همه اراضی اسناد تک برگی و کاداستر را دریافت کنند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت: اراضی دولتی کمترین اقدام را برای دریافت اسناد کاداستری داشته اند. بسیاری از اموال دولتی چه اراضی ملی و چه اراضی که در مالکیت دولت قرار گرفته و چه اراضی که توسط دادگاه ها مصادره شده است، تنها برای بخشی از آنها ستد صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: نهادهای دولتی در زمینه تثبیت مالکیت تا پایان سال اقدام کنند تا زمینه سوءاستفاده به حداقل برسد.

استرداد زمین به سازمان های متولی
سخنگوی قوه قضائیه گفت: قوه قضائیه زمین هایی از افراد سودجو گرفته و به سازمان های زمین و مسکن برگردانده است.
وی ادامه داد: در این زمینه نهادهای مختلفی از جمله نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، سازمان بازرسی کل کشور همکاری داشته اند و در این خصوص رای قاضی تاثیرگذار بوده است.

اسماعیلی اضافه کرد: بیش از ٣۵ مورد استرداد املاک به جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، اوقات و شهرداری با دستور مقامات قضایی انجام شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: ارزش ریالی آن بالغ بر ١٠ هزار میلیارد تومان است که از زمین خواران گرفته و تحویل نهادهای متولی شد. این گزارش صرفا مربوط به استان تهران است.

وی اظهار داشت: ٨۵ هزار متر با ارزش پنج هزار میلیارد تومان به دولت برگشت و اسناد آن امروز و فردا ۶٠ هزار متر است و مابقی در دو هفته آینده سنددار خواهد شد؛ این پرونده تصمیم قضایی مقامات قضایی بود.

اسماعیلی گفت: در منطقه ١٨ تهران ۵٠ هکتار زمین به ارزش هزار میلیارد تومان به سازمان اوقاف برگردانده شد.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: اراضی بوستان ولایت در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت همچنین در اراضی شمیرانات با ارزش ۵٠ میلیارد تومان به اداره منابع طبیعی واگذار شد

وی ادامه داد: در حاشیه بلوار آفریقای تهران ٣۶٠٠ متر زمین با ارزش ٣۶٠ میلیارد تومان به شهرداری تهران تحویل شد.

آرای جدید پرونده های جرایم اقتصادی
اسماعیلی به بیان آرای جدید صادره در پرونده‌های اخلال اقتصادی اشاره کرد و افزود: ایوب استاد کرمی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به ۲۰ سال حبس، محرومیت دائم از خدمات و مشاغل دولتی و ٨١ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد.

وی ادامه داد: ولی حاکی پور به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به تحمل ۸ سال حبس، محرومیت دائم از خدمات دولتی و پرداخت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو در حق دولت محکوم شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: امیر موسایی به جرم اخلال در نظام ارزی به تحمل ۶ سال حبس، محرومیت دائم از خدمات دولتی و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو جزای نقدی، مهدی اشرفی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی و پول به ۱۰ سال حبس و محرومیت دائم از مشاغل دولتی و ۹۵ هزار دلار جزای نقدی، شهرام حمامی به ۱۲ سال حبس و محرومیت از خدمات دولتی به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور و پرداخت بیش از ۴۵ میلیارد ریال جزای نقدی به علاوه ۲۹ هزار و ۴۵۸ دلار جزای نقدی دیگر همچنین ۷ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار دیگر محکوم شده است.

اسامی جاسوس های دستگیر شده

اسماعیلی اظهار داشت: در جلسه قبلی به محکومیت تعدادی از جواسیس که حکم‌شان قطعی نشده بود، اشاره کردیم؛ در این فاصله احکام قطعی این افراد هم صادر شده بنابراین نام آنها اعلام می‌شود.

وی افزود: علی نفریه فرزند غلامحسین به جرم جاسوسی برای سرویس سیای آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار دریافتی از سیا محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: محمد امیر نسب فرزند غلامعلی به جرم جاسوسی برای انگلیس به ۱۰ سال حبس قطعی محکوم شد. همچنین محمدعلی باباپور، به اتهام جاسوسی برای آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس و استرداد ۵۵ هزار دلار حق‌الزحمه دریافتی از این سرویس محکوم شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: فرد جاسوس دیگری در دادگاه انقلاب هفته گذشته به اعدام محکوم شده است که برای فرجام خواهی پرونده به دیوان عالی ارسال شده است و در صورت تایید نام وی اعلام خواهد شد.

سرکرده باند بزرگ قاچاق به اعدام محکوم شد
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حکم صادره برای یکی از سرکرده های بزرگ قاچاق مواد مخدر گفت: این فرد که به تنهایی بیش از یک تن مورفین و چهار تن تریاک حمل کرده، به مجازات اعدام محکوم شده است که بعد از قطعیت حکم نام وی اعلام خواهد شد.

حسین فریدون به ۵ سال حبس و رد مال محکوم شد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره رای پرونده حسین فریدون گفت: حسین فریدون به ۵ سال حبس، جزای نقدی و رد مال به مبلغ ٣١ میلیارد تومان محکوم شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: دادگاه تجدیدنظر رای نهایی را در مورد حسین فریدون صادر کرده است. حکم هفت سال حبس به پنج سال حبس تقلیل یافته است اما مبلغ جزای نقدی و رد مال به مبلغ ٣١ میلیارد تومان باید پرداخت شود.

سخنگوی قوه قضائیه، اتهام حسین فریدون را اخذ رشوه عنوان کرد.

اسماعیلی اظهار داشت: در این پرونده برای متهم دیگر حکم برائت صادر شده است همچنین در مورد خانمی که دادگاه بدوی دو سوم از حکم وی را تعلیق کرده بود، در دادگاه تجدیدنظر یک سوم باقی مانده حکم وی هم تعلیق شده است.

پرونده دانشجویان قلابی به مراجع قضایی ارجاع نشده است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده ٢١١ دانشجوی قلابی از وزارت بهداشت به مراجع قضایی ارجاع شده است، گفت: مسئولان وزارت بهداشت یک مرتبه اعلام کردند معرفی کردیم، بعد گفتند معرفی خواهیم کرد و بعد گفتند جلوی ورود به دانشگاه این افراد را گرفتیم؛ حرف‌های متناقض زیادی زده شده اما در این ارتباط گزارشی به مراجع قضایی واصل نشده است.

وی ادامه داد: ما اطلاع دقیقی در این زمینه نداریم و صرف گزارش کافی نیست باید با نام و جزییات به مراجع قضایی معرفی شوند تا بررسی کنیم.

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در دستور نیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: بارها اعلام کرده ایم که شرط و شروط را نمی پذیریم و در شرایط برابر تصمیم می گیریم؛ اکنون موضوع خاصی در دستور نیست.

پرونده باستی هیلز مشهد در دست بررسی است
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده باستی‌هیلز مشهد گفت: در باره زمین‌خواری در تهران و مشهد گزارشاتی واصل شده است که حمایت از سوء جریان در واگذاری و صدور پروانه دارد که در آرای قضایی تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: اکنون در این خصوص اظهارنظر نمی‌کنیم اما همه سوء جریانات ادعایی را بررسی می‌کنیم و چنانچه ادعا شود تصمیم بر اساس سوء جریان و رانت صادر شده است، حتما در چارچوب قوانین و مقررات رسیدگی و نسبت به ابطال آن اسناد رسیدگی می‌کنیم.

اسماعیلی اضافه کرد: درباره باستی‌هیلز جدید دستور بررسی صادر شده است و فرایند بررسی را طی می‌کند.

گزارش وزارت اطلاعات از پیدا شدن کارتخوان در دفتر وزیر نفت ابتدایی بود
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده کشف کارتخوان در دفتر وزیر نفت و دستگیری خانمی در وزارت نفت گفت: در مورد خانمی که دستگیر شده، قرار بود کارشناسی نسبت به وضعیت طبقه‌بندی این مدارک انجام شود که کارشناسی واصل شد و رسیدگی دادگاه به اتمام رسیده و ظرف چند روز آینده رای دادگاه صادر می‌شود.

وی در مورد کارتخوان در دفتر وزیر، افزود: به رغم پیگیری‌های فراوان تا امروز گزارش کامل و جامعی از وزارت اطلاعات به مراجع قضایی واصل نشده و یک گزارش خیلی ابتدایی در پیگیری‌های اولیه ارسال کردند و منتظر گزارش کامل و دقیق وزارت اطلاعات برای مراجع قضایی هستیم.

رای پرونده قائم مقام قالیباف صادر نشده است
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده قائم مقام قالیباف گفت: حدود یک ماه قبل برای این پرونده کیفرخواست صادر و به دادگاه ارسال شده است.

وی با اشاره به گستردگی و حجم پرونده ها در دادگاه افزود: در فرصت مناسب با تسریع نسبت به این پرونده رسیدگی می شود؛ رای هنوز صادر نشده است.

بازداشت کامیل احمدی صحت دارد
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده کامیل احمدی و اینکه برای این فرد با شکایت کدام یکی از نهادهای امنیتی پرونده تشکیل شده است، گفت: اصل بازداشت این فرد صحت دارد و موضوع آن بحث ارتباط با کشورهای بیگانه و موسسات وابسته به سرویس‌های بیگانه است.

وی ادامه داد: پرونده در تحقیقات مقدماتی است و برای ما مهم نیست که کدام نهاد امنیتی تعقیب کننده است؛ بلکه مهم اتهام نسبت داده شده و دلایل برای توجیه اتهام است.

بازداشت ١٧ نفر در پرونده طبری تاکنون
سخنگوی قوه‌ قضائیه در پاسخ به سوالی درباره انتشار اخباری از اعترافات اکبر طبری علیه برخی مسئولان قضائی و اینکه آیا این اتهامات صحت دارد یا نه گفت: در این پرونده مانند سایر پرونده‌ها به لحاظ ملاحظات قانونی، درباره محتوای پرونده اطلاع رسانی نکرده ایم اما از این خلاء ایجادشده برخی سوءاستفاده کردند و موضوعاتی را به عنوان اعترافات متهم یا متهمان دیگر این پرونده منتشر کردند که مورد تایید ما نیست.

وی افزود: در این پرونده ۱۷ نفر بازداشت شدند که دو نفر هم از قضات هستند که یکی از آنها شاغل و یک نفر هم اخیرا بازنشسته شده بود و در آینده ممکن است به عدد متهمان اضافه یا از برخی افراد رفع اتهام شود.

پرونده زمین خواری طالقان جزو پرونده های واجد اهمیت نیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده زمین خواری در شهرستان طالقان گفت: این پرونده بعید می دانم جزو پرونده های واجد اهمیت باشد؛ تقاضا دارم موضوعات منطقه ای را در سطح ملی مطرح نکنید البته به عنوان مقام قضایی ریز و درشت همه پرونده ها را پیگیری می کنیم.

قرائنی مبنی بر سرقت ارز از منزل نماینده مجلس نداریم
اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرقت از منزل یکی از نمایندگان مجلس و پول‌های کشف شده که آیا می‌تواند مصداق پولشویی و قاچاق ارز باشد، گفت: مالباخته در ارتباط با اینکه سارق از محل سرقت چه اموالی را به سرقت برده است، اعلام می‌کند و بعد که دزد دستگیر شد، اسناد و مدارک بررسی می‌شود تا ببینم چقدر کشف می‌شود.

وی ادامه داد: این که واقعیت امر چه بوده نمی‌دانیم اما این نماینده خودش اعلام کرده که چنین اقلامی در منزل من وجود نداشته و به سرقت نرفته است.

اسماعیلی اضافه کرد: بنای ما اصل بر صحت است اما اگر جرمی گزارش شود و قرائنی باشد، حتما رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در این مورد خاص، قرائنی که در این منزل اقلام ممنوعه به ویژه ارز نگهداری می‌شده است، نداریم.

همه متهمان مشمول قانون تشکیل پرونده شخصیت نیستند
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان و مجرمان گفت: دستورالعمل پرونده شخصیت تدوین، تصویب و ابلاغ شده و زوایای آن کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: همه متهمان مشمول قانون تشکیل پرونده شخصیت نیستند.

اسماعیلی اضافه کرد: بخش دیگر پرونده شخصیت در سازمان زندان‌ها برای اعطای مرخصی‌ها و سایر ارفاقات استفاده می شود.

آیین نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلا لازم الاجرا است
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر لازم‌الاجرا بودن آیین نامه اجرایی قانون استقلال کانون وکلا مصوب سال ۸۸ گفت: رای دیوان عدالت اداری یک رای ماهیتی نیست بلکه یک رای شکلی است.

وی ادامه داد: شکایتی شده بود در رابطه با ماده ۴۵ آیین نامه سال ۳۴ و نحوه صدور پروانه کارگشایی که دیوان عدالت اداری اعلام کرده این ماده ۴۵ قبلا دو بار که آخرین بار سال ۸۸ بوده، نسخ شده است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: حرف دیوان عدالت این است که شکایت درباره اجرای قانون منسوخ معنا ندارد. با این حال، آیین نامه اخیرالتصویب تکلیف را روشن کرده و این آیین‌نامه لازم‌الاجراست.

شکایت ناجا از شهرداری بابت طرح ترافیک
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره شکایت ناجا از شهرداری بابت طرح ترافیک گفت: اشخاص ذی‌نفع در زمانی که رسیدگی طولانی می‌شود، می‌توانند تقاضای صدور دستور موقت بدهند.

وی ادامه داد: اگر تقاضایی بشود، دیوان درباره دستور موقت تصمیم می‌گیرد. در این باره نیز پیگیری ‌می‌کنیم تا دیوان عدالت اداری هر چه زودتر و قبل از پایان موعد قانون، دستور لازم را صادر کند.

تایید حکم قصاص قاتل شیرمحمد علی
سخنگوی قوه قضائیه از تایید حکم قصاص قاتل شیرمحمدعلی زندانی در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: این حکم برای اجرا به دادسرای تهران ابلاغ شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان ملاقات رئیس قوه قضائیه با کارگران هف تپه گفت: رئیس قوه‌قضائیه بارها اعلام کردند که حرف کارگران را باید شنید و خواسته‌های به حق آنها را مدنظر قرار داد اما بین آنها کسانی تحت تاثیر بیگانگان اعمال مجرمانه انجام می‌دهند و خیلی از آنها کارگر نیستند اما سر سفره کارگران نشسته‌اند که باید تمایز قائل شد.

وی ادامه داد: هر چند درباره هفت تپه ملاقات مستقیم انجام نشده اما به طرق مختلف نامه‌هایی واصل شده است و نمایندگان استان خوزستان به نمایندگی از این افراد، ملاقات‌های متعدد با رئیس قوه قضائیه داشته اند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار داشت به دنبال حل معضل و مشکل با اتخاذ تدابیر مناسب و سیاست کیفری مناسب هستیم.

ضرورت شفافیت در تعرفه وکلا
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره فرار مالیاتی وکلا با تاکید بر شفافیت در همه حوزه ها افزود: قصد داریم این شفافیت هم در قانون مالیات‌های غیرمستقیم و هم در دستورالعمل تعرفه وکالت دیده شود.

سخنگوی قوه‌ قضائیه درباره آزادی افرادی که در رابطه با ترور شهید طهرانی مقدم دستگیر شده بودند، گفت: به عنوان دستگاه قضایی آمادگی داریم هرکس ادعا دارد برخلاف قانون و مقررات با او رفتار شده است، شکایت و ادعای او را رسیدگی می کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره مقابله به مثل با دولت کانادا گفت: اعلام کردیم که اقدام آنها مغایر موازین حقوق بین‌الملل است و طی نامه رسمی به وزارت امور خارجه آمادگی خود را برای همکاری با آنها در عرصه بین‌المللی و اقدام قضایی متقابل در صورت شناسایی اموال و دارایی‌های دولت کانادا در ایران اعلام کردیم.

سخنگوی قوه‌ قضائیه درباره شکایت از یکی از وزرای امور ارتباطات در پرونده حادثه تروریستی اهواز گفت: این موضوع اعلام شده اما بررسی موضوعی که ابعاد پنهان آن به مراتب بیشتر از ابعاد آشکار است، نیازمند دقت فنی و قضایی است و پرونده به نتیجه خاصی نرسیده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده دانشگاه آزاد و اینکه دانشگاه آزاد اخیرا از رسانه هایی که با شاکیان و وکیل شاکیان مصاحبه می شود، شکایت کرده و آیا این اقدام جرم است؟ گفت: باید دید در مصاحبه چه گفته می شود. ممکن است در حین مصاحبه نشر اکاذیب و توهین یا انتشار محتوایی از دادگاه های غیرعلنی منتشر شود که قانون تعیین تکلیف کرده است.

وی درباره ارسال پرونده حادثه دانشگاه آزاد به تجدیدنظر گفت: برای پرونده دانشگاه آزاد رای صادر شده است؛ نمی دانم پرونده به تجدیدنظر ارسال شده یا خیر.

اسماعیلی درباره بازداشت مدیر شرکت ایران قزوین و اینکه این فرد در زندان کارهای اداری و عزل و نصب انجام می دهد، گفت: این فرد بازداشت است و اتهامات سنگین دارد اما ما سعی داریم که واحدهای تولیدی با بازداشت مدیران تعطیل نشود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close