اخبار ایران

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس: تائید صلاحیت کاندیدهای انتخابات شوراها به شورای نگهبان واگذار نمی‌شود

روزهای بروجرد- عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یازدهم گفت: در اصلاحیه قانون انتخابات شوراها موردی مبنی بر اینکه کلا شورای نگهبان در انتخابات شوراها و تأیید صلاحیت کاندیداها نظر بدهد، وجود ندارد.

«حسین محمد صالحی دارانی»، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یازدهم، در رابطه با اصلاح قانون انتخابات توسط این شورا و شورای نگهبان به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در رابطه با اصلاح قانون انتخابات شوراها کارگروهی تشکیل شده که بعد از بررسی‌های این کارگروه، موضوع در داخل کمیسیون مطرح می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: البته در این اصلاحیه موردی مبنی بر اینکه کلا شورای نگهبان در انتخابات شوراها و تائید صلاحیت کاندیداها نظر بدهد، وجود ندارد چراکه نه شورای نگهبان چنین فرصتی دارد که بخواهد در مورد این تعداد وسیع از کاندیداهای شوراها نظر دهد و نه می‌شود این اختیار از مجلس سلب کرد. در حقیقت پیشنهاد این است که اختیار با مجلس  باشد اما شورای نگهبان هم مقداری در بحث تائید صلاحیت‌ها کمک‌ کار مجلس باشد اما بحث واگذاری کلی تایید صلاحیت به شورای نگهبان، مطرح نیست.

صالحی دارانی ضمن تاکید براینکه تایید صلاحیت انتخابات شوراها به شورای نگهبان واگذار نشده است، تصریح کرد: همچنین در خصوص جزئیات و این که چه برنامه‌ و مواردی باید به قانون انتخابات اضافه شود و چه چیزهایی کم شود، هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و هنوز نتیجه‌ای یا برآیندی از کمیته به کمیسیون نیامده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یازدهم در رابطه با اصلاح سازوکار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و حضور یک قاضی و یک حقوقدان در این هیئت خاطرنشان کرد: در این مورد نیز هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. وقتی می‌گویند نظارت، نظارت مجلس دو بُعد می‌تواند داشته باشد یکی نظارت بر بیرون مجلس و یکی نظارت بر رفتار خود نماینده‌ها. قطعا کمیسیونی که وجود دارد باید مرکب از خود نمایندگان باشد قرار نیست کسی از بیرون بیاید و بر رفتار نمایندگان نظارت کند.

صالحی دارانی در پایان یادآور شد: اگر چنین  پیشنهادی باشد این پیشنهاد باید در سطح کمیسیون‌ مجلس بررسی شود و ببینند آیا مورد تائید نمایندگان است یا خیر که هنوز به نتیجه نرسیده و تنها در حد پیشنهاد است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close