اخبار ایران

تاکید رییس جمهور بر اجرای همه پرسی/ برخی مباحث را نمی‌توان در مصاحبه‌ها مطرح کرد اما وقتی نمایندگان سئوال می کنند راحت تر بیان می کنم

روزهای بروجرد- رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به درخواست‌های رییس جمهور آمریکا برای مذاکره یادآورشد: همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه دوشنبه  در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به پرسشی درباره ارائه پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط از سوی رییس‌جمهوری آمریکا، اظهار کرد: مردم ما در طول سال‌های قبل تجربه بسیار خوبی هم از مقامات آمریکایی و هم از دولتمردان ایران دارند.

وی افزود: کسانی که امروز در ایران دولت را در اختیار دارند کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل، مذاکره، گفت‌وگو و میز مذاکره بوده و با همین مبنا هم تاکنون پیش رفته‌اند و حتی با آمریکایی‌ها و سایر کشورها مذاکره کرده‌اند و در طول دو سال به صورت مداوم در مذاکرات به نتیجه‌ای رسیدند که کم و بیش آمریکا نیز  آن را اجرا می‌کرد و سایرین بیشتر به آن متعهد بودند و ایران نیز کاملا به آن تعهد داشت.

همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی دارد؟!

رییس‌جمهوری گفت: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم باید بداند مذاکره مبنایی دارد و اولین آن صداقت است که دو طرف باید به صداقت باور بداشته باشند، دومین مبنای مذاکره به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از تعهدات بین‌المللی از معاهده پاریس گرفته تا دیگر معاهدات تجاری خارج شده است.

روحانی ادامه داد: مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست که بخواهد به این پیشنهاد جواب دهد. آنها نیز به ما در این مذاکره خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آنها از نتیجه مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد که واقعا می‌خواهد با مذاکره مساله حل شود؛ همزمان با تحریم، مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد.

این دولت ترامپ بود که از مذاکره خارج شد

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کسی که ادعای مذاکره می‌کند اگر ادعایش این است نباید چاقویش را در بیاورد و در بازوی طرف فرو برد، گفت: مخاطب آنان که در پی این هستند تا ما را به پای مذاکره بکشانند این است که می‌خواهند جنگ روانی را ایجاد کنند و مردم ما را دچار تردید کنند یا برای انتخابات خودشان در ماه‌های آینده در آمریکا می‌خواهند از این موضوع استفاده کنند، بنابراین هدف آنان از طرح موضوع مذاکره این است که جنگ روانی برای مردم ایران ایجاد کنند یا اینکه با مصرف داخلی، این موضوع را برای انتخابات خودشان مورد بهره‌برداری قرار دهند.

وی افزود: ما در همین دولت فعلی آمریکا هم با آنان مذاکره کردیم از جمله با وزیر خارجه این کشور که مذاکره‌ای انجام شده بود، اما نکته این است که کسی که از مذاکره کردن خارج شد دولت ترامپ بود وگرنه کشور ما همیشه از مذاکره استقبال کرده است، به شرط اینکه صداقت در طرف مقابل نیز وجود داشته باشد.

روحانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که صداقت آمریکایی‌ها را چطور می‌توان مورد ارزیابی قرار داد، اظهار کرد: حداقلش این است که تحریم کردن معنی ندارد و کسی که چنین می‌گوید و دم از مذاکره می‌زند، نباید علیه بزرگسالان و کودکان ایرانی دست به اعمال تحریم بزند. کسی که ملت ایران را تحت فشار می‌گذارد و سایر شرکت‌ها را نیز تشویق می‌کند که با ایران تعامل نداشته باشند کاری کرده که نشان می‌دهد ادعای مذاکره با اعمالش با یکدیگر سازگاری ندارد.

حاضریم با آمریکا در زمینه پرداخت غرامت کودتای ۲۸ مرداد مذاکره کنیم

رییس‌جمهوری با بیان اینکه اگر دولت آمریکا آماده مذاکره است ما هم با آنان درباره پرداخت غرامت‌های ۶۰ ساله‌شان به کشورمان مذاکره می‌کنیم، اظهار کرد: آمریکا از سال ۳۲ و با کودتایی که انجام شد باید به جهت دخالتش در امور داخلی ایران غرامت پرداخت کند. آمریکا علیه ملت ایران عمل کرده و ما آماده‌ایم که با آنها مذاکره کنیم که چگونه می‌خواهند غرامت مداخلات این سال‌ها را پرداخت کنند. آمریکا بدهکار ملت ایران است و هم باید از ایرانیان عذرخواهی کند و هم غرامت دخالت‌هایش را پرداخت نماید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری اینکه آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال این بودند که سایر کشورهای ۱+۵ را هم در مقابله‌شان با ایران با خود همراه کنند،‌اظهار کرد: ترامپ در ۲۲ دی ماه سال گذشته از شرکای خود خواست که بیایند و باب مذاکره مجدد برای برجام را باز کنند که البته کسی به وی پاسخ مثبت نداد و او مجبور شد تنها از برجام خارج شود در واقع هدف آمریکا این بود که با خروجش از برجام، ما هم از برجام خارج شویم تا پرونده ما را به شورای امنیت ببرد.

در سراسر جهان تنها آمریکا و چند کشور معدود دیگر  با ایران مشکل دارند

روحانی با بیان اینکه ترامپ در پی آن بود که همه دستاوردهای ما در جریان مذاکرات در سازمان ملل و شورای امنیت را از ما بگیرد، اظهار کرد: علیرغم تلاش‌های وی، او در انجام اعمالش ناموفق بود؛ چرا که اروپایی‌ها با وی مخالفت کردند، حتی همین فردا که قرار است ترامپ دوباره تحریم‌ها را باز گرداند اروپا رودرروی آمریکا ایستاده است و امروز در سراسر جهان تنها آمریکا و چند کشور معدود دیگر هستند که با ایران مشکل دارند وگرنه سایرین ما را به تعهد می‌شناسند و حاضر به تعامل با ما هستند.

هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم

وی با اشاره به اعلام فرصت ایران به اروپا برای تصمیم‌گیری درباره ادامه برجام، اظهار کرد: مهلتی که ایران به اروپا و دیگر کشورهای عضو ۱+۴ داد بر این مبنا بود که بتوانند فشار آمریکا را جبران کنند و با آن برجام حفظ شود.

رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا رفتار این کشورها تاکنون قابل قبول بوده است؟ با بیان اینکه از نظر سیاسی این کشورها سنگ تمام گذاشتند، خاطرنشان کرد: این کشورها موضع‌گیری کردند، حرف زدند و مقررات وضع کردند و به صراحت کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند، اما در مقام عمل باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌خواهند خروج آمریکا را جبران کنند.

روحانی گفت: تاکنون گام‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند. من در سفر به اروپا و چین و روسیه در مذاکره‌ای که با آنها داشتم مشاهده کردم که همه قول‌شان بر این مبناست که ما به تحریم اعتنا نخواهیم کرد اما مشکل آنها شرکت‌هایی است که تحت فشار آمریکا تحت تاثیر تحریم‌های این کشور قرار می‌گیرند.

وی افزود: به نظر من ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم. در این زمینه نیز جلسه‌ای در اواخر ماه جاری میلادی قرار است میان ایران و کشورهای ۱+۴ به ویژه اتحادیه اروپا در اروپا برگزار شود، همچنین بناست در حاشیه سازمان ملل در سطح وزرا جلسه‌ای در این زمینه تشکیل شود.

اساس تحریم مربوط به سه ماه آینده است

رییس‌جمهوری با بیان اینکه اساس تحریم مربوط به سه ماه آینده است، تصریح کرد: طی سه ماه آینده آمریکا می‌خواهد در نفت و مبادلات بانکی وارد عمل شود. در این زمینه قولی که اروپا، چین و روسیه به ما دادند این است که بتوانند هم برای فروش نفت و هم برای حفظ روابط بانکی ما با دنیا ایستادگی کنند.

چین امروز  به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری با ایران معامله می‌کند

روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا چین و روسیه به اندازه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کنند، گفت: برای ما و همه کشورها در روابط خارجی، منافع ملی موضوعی بسیار حائز اهمیت است، البته رابطه با روسیه و چین قابل مقایسه با رابطه ما با اروپا نیست. ما رابطه بیشتر و بهتری با این دو کشور داریم و امروز این چین است که در حوزه هسته‌ای در حال انجام تعهدات خود درباره راکتور اراک است و این کشور امروز به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری با ما معامله می‌کند.

وی ادامه داد: چینی‌ها در مذاکراتی که در حاشیه اجلاس شانگهای انجام شد متعهد به حفظ و تداوم روابط خود با ایران بودند. هم چین و هم روسیه اکنون به صراحت می‌گویند که ما ایستادگی کرده و به تعهدات خود عمل می‌کنیم و قراردادهای خود را اجرا می‌کنیم و ما دیدیم که در قرارداد توتال، زمانیکه این شرکت اعلام کرد که از ایران خارج می‌شود، چینی‌ها اعلام کردند که به قرارداد ادامه می‌دهند.

روابط با همه دنیا را می‌خواهیم

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ما روابط خود با همه دنیا را می‌خواهیم، تصریح کرد: در شرایط فعلی کشورهای آسیایی اهمیت بسیاری برای ما دارند. روابطی که ما امروز با چین و هند داریم و همچنین پیمان‌ آسه‌آن که اخیرا به آن پیوسته‌ایم نشان می‌دهد که روابط ما با کشورهای آسیایی رو به گسترش است اما در عین حال هیچ مانعی برای گسترش روابط با اروپا نیز نداریم.

روحانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های ارزی دولت و التهاباتی که از اواخر سال گذشته در این بازار ایجاد شد، خاطرنشان کرد: یکسری مشکلات و بیماری‌هایی اقتصادی وجود دارد که مربوط به این دولت و دولت قبل نیست، بلکه برخی از آنها مربوط به پیش از انقلاب و ادامه برخی از آنها به بعد از انقلاب باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه مشکلات بانک‌ها و موسسات اعتباری از جمله مشکلات مزمن سال‌های مختلف در کشور است که در شرایطی بروز و ظهور پیدا می‌کند، افزود: نقدینگی از جمله این مشکلات مزمن است، همچنین روابط بانکی ما با دنیا، دسترسی ما به ارز، مساله ورود اسکناس به کشور یا طلا و موارد دیگر همچنین توقعات و انتظاراتی که برای آینده وجود دارد از جمله مسائلی است که دست به دست هم می‌دهند و مشکلاتی در اقتصاد به وجود می‌آید.

در دولت یازدهم و سال نخست دولت دوازدهم  با کاهش نرخ ارز مواجه بودیم

رییس‌جمهوری اظهار کرد: در دولت یازدهم و سال نخست دولت دوازدهم روند به این صورت بود که در ابتدای دولت با کاهش نرخ ارز مواجه بودیم و ما به دنبال چاره‌جویی برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز بودیم دلیل این اقدام نیز امیدواری و خوش‌بینی مردم به آینده بود. مردم می‌دانستند که روابط ما در حال بهتر شدن با دنیاست و این موضوع باعث متعادل کردن قیمت ارز شد البته در توافق موقت و توافقات بعدی برخی از منابع ارزی ما در خارج آزاد شد، همه اینها دست به دست هم داد و آن شرایط را به وجود آورد.

روحانی با طرح این پرسش که مشکل ارزی از چه زمانی آغاز شد؟ افزود: به جز مسائل و مشکلات مزمنی که در اقتصاد وجود دارد، دو عامل باعث ایجاد مشکلات ارزی در کشور شد که هر دوی این عوامل در دی ماه سال قبل آغاز شد؛ در پنجم دی ماه سال قبل اعتراضاتی از شهری در ایران آغاز شد و بعد به شهرهای دیگر سرایت کرد. این اعتراضات شرایط خود را داشت؛ مردم می‌دانند در آن اعتراضات برخی معترض بودند و برخی به دنبال اغتشاشات و سوء استفاده بودند، هر چه که بود این اغتشاشات مهار شد و مردم احساس کردند که اگر اعتراضاتی دارند عده‌ای در حال سوء استفاده هستند، بنابراین کاملا آمدند و با دولت همکاری کردند.

آمریکا فکر می‌کرد با فشار بیشتر می‌تواند ما را وادار به تسلیم کند

رییس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکا فکر می‌کرد با فشار بیشتر می‌تواند ما را وادار به تسلیم کند، اظهار کرد: شاهد بودیم که ترامپ در ۲۲ دی ماه اعلام کرد که اگر کسی قبول نکند و همراه من از برجام خارج نشود به تنهایی این کار را خواهم کرد، در واقع او بعد از حوادث دی ماه بود که از برجام خارج شد.

وی افزود: ما در فروردین ماه شاهد التهاب بزرگ و جهشی بودیم که اقداماتی هم برای کنترل این التهاب انجام شد و به نظرم در مجموع این موضوع قابل کنترل بود. اگر که همه با هم همکاری می‌کردند یعنی از صراف، صادرکننده و خریدار ارز گرفته تا بانک مرکزی و سایرین. ما به مردم هم گفتیم که اگر می‌خواهید وارداتی انجام دهید با قیمت مناسب به شما ارز می‌دهیم اما دیدیم که متاسفانه عده‌ای در این میان آمدند و از ارز و عرضه آن به این صورت سوء استفاده کردند یعنی بخشی از ارز را صرف واردات کردند و بخش عمده‌ای از آن را در بازار فروختند که این در مجموع یک فساد به وجود آورد.

از خرداد ماه به این نتیجه رسیدیم که روند بسته ارزی سابق دیگر کارایی ندارد

روحانی با تاکید بر اینکه ما از خرداد ماه به این نتیجه رسیدیم که روند بسته ارزی سابق دیگر کارایی ندارد، اظهار کرد: با شرایط جدیدی که به وجود آمده بود و سوء استفاده‌هایی که از عرضه ارز به صورت قبلی انجام می‌شد دیدیم که نمی‌توان آن سازوکار را بیش از این ادامه داد و در نتیجه به فکر تهیه یک بسته جدید ارزی افتادیم که طبق این بسته جدید کاملا سیستم گذشته کنار گذاشته می‌شود.

رییس‌جمهوری توضیح داد: در بسته گذشته ارزی این بانک مرکزی بود که تامین ارز را به طور کامل بر عهده داشت و در این زمینه متعهد بود، اما در بسته جدید بانک مرکزی تعهدش کمتر است و امروز تنها بانک مرکزی برای کالاهای ضروری و ملزومات پزشکی و نظایر آن متعهد است که با یک قیمت متعادل یا ثابت ارز را ارائه کند.

نوسانات مربوط به بازار ارز از فردا تاثیری بر رشد قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت

وی تاکید کرد: از فردا که بسته جدید ارزی اعلام می‌شود مردم باید اطمینان داشته باشند که نوسانات مربوط به بازار ارز تاثیری بر رشد قیمت کالاهای اساسی نخواهد داشت و در این زمینه قرار شد فهرستی از سوی وزارتخانه‌های بهداشت، صمت و سایر وزارتخانه‌های مرتبط به بانک مرکزی ارائه شود تا با این فهرست که مربوط به کالاهای اساسی می‌شود بانک مرکزی ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آن اختصاص دهد.

روحانی با بیان اینکه در بسته جدید ارزی کاملا مشخص خواهد بود که بانک مرکزی ارز را با قیمت ۴۲۰۰ تومان به چه کسانی و برای وارد کردن چه کالایی ارائه داده است، گفت: قرار بر این است که همه وزرا تا رسیدن کالاهای اساسی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم بر این روند نظارت داشته باشند تا در این میان هیچ افزایش قیمتی رخ ندهد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه اگر کالاهای اساسی وارد نوسانات ارزی شود مردم دچار نگرانی‌های شدیدی نسبت به آینده می‌شوند و اقشار ضعیف به شدت آسیب می‌بینند، اظهار کرد: دولت و بانک مرکزی متعهد شده است که سالی ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار را برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کند که البته قیمت ۴۲۰۰ تومان را تا پایان امسال برای تامین ارز در نظر گرفته‌ایم و در زمینه سایر کالاها نیز باید گفت که این بازار است که قیمت را تعیین می‌کند.

روحانی ادامه داد: بنابراین یک بخش از ارز ما را بانک مرکزی با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای کالاهای اساسی تامین می‌کند که اجرای این طرح نیز از فردا آغاز خواهد شد و مابقی قیمت ارز را بازار آزاد است که تعیین خواهد کرد.

امروز ارز، عرِض ماست

رییس‌جمهوری با اعلام اینکه از فردا فعالیت صرافی‌ها آزاد می‌شود، اظهار کرد: قبلا اگر مردم ارز به بانک می‌بردند این موضوع قاچاق محسوب می‌شد اما الان دیگر اینگونه نیست و در بسته جدید ارزی، بانک مرکزی متعهد است که هر کدام از شهروندان که ارز را به بانک بیاورند بانک مرکزی تعهد دهد که با پذیرش آن ارز و ایجاد سپرده برای مشتری، آن ارز را با سود هر چند درصدی که مشخص شود در هر زمانی که صاحب حساب خواست به آنان بازپرداخت کند.

وی تاکید کرد: در این موضوع لازم است که دولت و مردم در کنار هم قرار گیرند و امروز ارز به یک معنا عرِض ما هم است و در واقع آبروی ملی ما شده است و در این زمینه هم همه ما باید دست به دست هم دهیم و از آن حراست کنیم وگرنه اگر دولت تلاش کند که مدام ارز به بازار بیاورد و مردم هم در پی این باشند که ارز را بخرند و نگه دارند هیچ وقت موفق نمی‌شویم.

روحانی با اشاره به برگزاری جلسات سه قوه، اظهار کرد: ما در جلسات سران قوا نیز که به طور مرتب آن را برگزار می‌کنیم شاهد این هستیم که همه برای این کار همراهی می‌کنند و اگر مردم و دولت و سایر قوا همه در کنار هم قرار گیرند نه هیچ کس می‌تواند ما را شکست دهد و نه تحریم‌ها ما را به تسلیم وا دارد.

ترامپ سخنان تندی که علیه ملت ایران می‌زد را اندکی کنار گذاشته است

رییس‌جمهوری ادامه داد: البته تحریم‌ها به ما فشار می‌آورد و تاثیرگذار هم خواهد بود اما فوایدی هم دارد که به آنان اشاره خواهم کرد اما معتقدم که ما می‌توانیم به سلامت از این مرحله عبور کنیم و اگر متحد باشیم این تحریم‌ها هر چه زودتر شکسته می‌شود.

وی افزود: ما اگر با دنیا خوب کار کنیم آمریکا می‌فهمد که تحریم‌هایش اثرگذار نیست و زودتر دست از آن بر می‌دارد. ما شاهدیم که ترامپ یک قدم برگشته است و سخنان تندی که علیه ملت ایران می‌زد را اندکی کنار گذاشته است. ترامپ باید چند قدم برگردد تا حداقل بتوان به شرایط مناسبی رسید که منافع ایران و جهان تضمین شود.

زمان تحریم دست ماست

روحانی تاکید کرد: زمان تحریم دست ماست و به نظر من این زمان را مردم و دولت با دست به دست هم دادن کوتاه‌تر می‌کنند.

رییس‌جمهوری در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم در پاسخ به پرسشی درباره واکنش‌های مختلف نسبت به تصمیمات ارزی اتخاذ شده از سوی دولت با بیان اینکه ممکن است عده‌ای از این تصمیمات نگرانی‌هایی داشته باشند، اظهار کرد: در سال‌های گذشته نیز که در بازار ارز آزاد وجود داشت، دولت برای تامین کالاهای اساسی ارز با قیمت ۳۸۰۰ تومان پرداخت  و قیمت‌ها را کنترل می‌کرد، بنابراین ما تجربه لازم را برای تامین کالاهای اساسی داریم.

وی اظهار کرد: به مردم می‌گویم که نه تنها تا پایان سال از تامین کالاهای اساسی اطمینان داشته باشند، بلکه بدانند تلاش دولت بر این است که نگذارد هیچ التهابی در بخش‌های مختلف از جمله آب، برق و حمل و نقل ایجاد شود. در این زمینه دستگاه‌های نظارتی دولتی و غیردولتی دست به دست هم خواهند داد تا ان‌شاءالله مقررات جدید به خوبی اجرا شود و کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

روند منطقه به سمت امن‌تر شدن است

به گزارش ایسنا، روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از نظر شما چقدر احتمال تنش و جنگ در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در منطقه ما جنگ‌هایی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به جنگ یمن و حضور نیروهای خارجی در سوریه اشاره کرد، اما روند منطقه ما به سمت امن‌تر شدن است. مسلما شرایط ماه‌های آینده سوریه بهتر از امروز خواهد شد و تروریست‌ها گام به گام در حال عقب‌نشینی از این کشور هستند. در این شرایط نیروهای خارجی چه آمریکا و چه سایرین ناچارند که از سوریه خارج شوند.

وی با اشاره به درگیری‌های یمن افزود: بالاخره عربستان و امارات به این نتیجه خواهند رسید که ادامه فعالیت نظامی‌شان در این کشور تاثیری نخواهد داشت و باید مسائل خود را از راه سیاسی حل کنند. به نظر من امنیت کل منطقه در آینده به دلیل حضور و ایستادگی مردم و ضربه‌های اساسی که به تروریسم وارد شده در آینده بیشتر خواهد شد.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال صلح بوده و امروز نیز به دنبال صلح است و هیچگاه نه در دوران ۴۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، بلکه در طول تاریخ ایران آغازکننده جنگ نبوده و همواره نگهدارنده صلح در منطقه بوده است. در طی ۴۰ سال گذشته اراده ما همواره بر صلح و دوستی بوده است.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود روابط بسیار خوبی دارد، ادامه داد: اگر هم روابط ما با یکی دو تا از همسایگان نیز خوب نیست ما این آمادگی را داریم که روابط را به سطح مساعد و مناسب باز گردانیم و در این زمینه از طرف ما هیچ مانعی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مردم و نیروهای مسلح ما در صحنه هستند، خطر جنگ یا تجاوزی نسبت به ایران وجود نخواهد داشت و این موضوع به وحدت، یکپارچگی و انسجام درونی ما وابسته است. در این زمینه من از مردم تشکر می‌کنم؛ چرا که می‌دانم که مردم با مشکلات فراوانی مواجه بودند اما وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کردند.

در فضای مجازی نیز نظرات مردم را می‌بینم

رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر در جریان مطالبات مردمی هستید، اظهار کرد: مردم به طور مداوم از طریق تلفن و نامه با رییس‌جمهوری در تماس هستند. همچنین من و دولتمردان در مراسم‌های مختلف با مردم ارتباط دارم. در فضای مجازی نیز نظرات مردم را می‌بینم و ما حتما از وضع مردم خبر داریم.

روحانی گفت: مردم امسال با فشار شدیدی مواجه بودند؛ از یک طرف به دلیل خشکسالی با مشکلات آبی مواجه بودیم، از سوی دیگر مشکلاتی در تامین برق داشتیم. در کنار اینها مشکلاتی نظیر محیط زیست و مسائل ارزی به وجود آمد که در بازار و زندگی مردم تاثیر گذاشت اما مردم ما مردمی بسیار نجیب و صبوری هستند که واقعا می‌خواهند مشکلات به دست خودشان حل شود.

وی با اشاره به تلاش رسانه‌های مختلف برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران، افزود: دنیا فشار روانی به ایران وارد می‌کند و علیه این کشور تبلیغ می‌کند و همه رسانه‌های فضای مجازی و حقیقی جمع می‌شوند و از مردم می‌خواهند که برای اعتراض یا اغتشاش در یک روز به خیابان بیایند اما می‌بینیم که مردم ما در این تجمعات شرکت نمی‌کند گرچه عده‌ای تعداد ناچیزی به خیابان‌ها می‌آیند؛ این نشان از صبر، تحمل، بیداری، هوشیاری و توجه مردم است.

از لحاظ امنیت ملی در شرایط فعلی احساس نگرانی نمی‌کنم

رییس‌جمهوری با بیان اینکه از لحاظ امنیت ملی در شرایط فعلی احساس نگرانی نمی‌کنم، اظهار کرد: در سیاست خارجی روند ما روابط سیاسی بهتر با دنیا است و ما امروز مشاهده می‌کنیم که روابط ما با غرب و شرق به جز آمریکا همواره روابطی خوب بوده و ما این روابط را ادامه خواهیم داد. در این راستا من آینده منطقه را توام با امنیت، صلح و ثبات بیشتر می‌بینم.

به زودی هیات‌هایی از ایران به همه کشورهای صادرکننده نفت در منطقه و غیرمنطقه اعزام می‌شوند

روحانی با اشاره به آغاز اعمال تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: در زمینه مسائل نفتی و تحریم‌های آمریکا، به زودی هیات‌هایی را به همه کشورهای منطقه و صادرکنندگان نفت در منطقه و غیرمنطقه اعزام می‌کنم؛ در این زمینه مبنای ما صحبت کردن از طریق منطق است و ان‌شاءالله این روند را ادامه خواهیم داد.

اجازه نمی‌دهیم منافع‌مان زیر پا گذاشته شود

وی تاکید کرد: مردم نباید هیچگونه نگرانی داشته باشند از اینکه دولت یا نظام ایران تصمیم به تهاجم، ناآرامی و جنگ دارد؛ به هیچ عنوان این‌چنین نیست و به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی به مردم می‌گویم که برنامه ما همچنان برنامه صلح‌آمیز است البته ما در برابر حرف زور نیز می‌ایستیم و زمانی که اینگونه عمل می‌کنیم نیز پاسخ مثبت می‌گیریم. ما اجازه نمی‌دهیم که منافع‌مان زیر پا گذاشته شود و در برابر تجاوز همواره مدافع بوده و همچنان هستیم اما هیچ علامت و دلیلی نمی‌بینم که در آینده منطقه ما با ناآرامی مواجه شود.

نظامی تغییر می‌کند که مبنای انتصابات  آرای مردم نباشد

رییس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره تلاش برخی رسانه‌های خارجی و همچنین گروه‌های سیاسی برای تغییر نظام در ایران با تاکید بر اینکه نظامی تغییر می‌کند که مبنای انتصابات  آرای مردم نباشد، خاطرنشان کرد: اگر مردم با صندوق آراء مسئولان خود را انتخاب می‌کنند این نظام همواره ثابت خواهد بود.

وی با اشاره به اعتقاد مردم به جمهوریت و اسلامیت نظام، افزود: مردم ما کاملا به اصول و اعتقادات دینی پایبند هستند گرچه ممکن است مقداری در مناسک و برخی احکام شاهد برخی مسائل باشیم اما اعتقادات مردم نسبت به دین و خدا بسیار مستحکم است و همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اسلامیت مورد توجه مردم است و مردم ایران متدین هستند. از سوی دیگر هر چه که به جمهوریت، نظام و دموکراسی تعمیق ببخشیم، نظام ما مستحکم‌تر خواهد ماند.

مگر به کمر اصل ۵۹ قانون اساسی بیل خورده است که از آن استفاده نکنیم

روحانی تصریح کرد: اگر همه اصول قانون اساسی را با دقت اجرا کنیم و مردم بدانند که پای صندوق آراء آزاد هستند که رای خود را به صندوق بیندازند، هیچگاه نظام صدمه نخواهد دید اما اگر خدای نکرده مردم ببینند که در جامعه فسادی وجود دارد و ما با آن برخورد نمی‌کنیم، یا خدای نکرده می‌خواهیم در انتخابات فرد یا حزب خاصی را حاکم کنیم نتیجه تغییر خواهد کرد.

وی افزود: اگر ما دموکراسی را تعمیق ببخشیم و در همه زمینه‌ها به خواست مردم توجه کنیم و حتی اگر روزی در مساله‌ای مهم در کشور با اختلاف نظر مواجه شدیم، چرا پای صندوق‌های آراء نرویم؛ مگر به کمر اصل ۵۹ قانون اساسی بیل خورده است که از آن استفاده نکنیم. اگر روزی نیاز به اجرای این اصل شد بر اساس مقرراتی که قانون اساسی تعیین کرده، باید به صندوق‌ آراء مراجعه کنیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه مسائل عادی در مجلس تصمیم‌گیری می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر مساله مهم و بسیار مهم در هر حوزه‌ای مطرح شد، اصل ۵۹ پیش‌بینی شده است و این برای تثبیت نظام است. این اصل نظام را تثبیت می‌کند.

روحانی گفت: هر مقدار به مردم تکیه کنیم و کنار آنها بایستیم و به آنها خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم که خادم مردم هستیم، مردم نیز هم اسلام را می‌خواهند و هم کشور عزیز خود ایران را. آنها مردمانی هستند که هشت سال برای شرف خود مقاومت کرده‌اند.

منافقین منفورترین گروهک در تاریخ ایران هستند

وی با اشاره به تلاش برخی گروه‌های سیاسی و تروریستی از خارج از کشور برای تحریک مردم به اعتراض علیه نظام جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه من هیچ نگرانی از نظام ندارم، اظهار کرد: اینگونه حرف‌ها بسیار کودکانه است که مثلا چهار نفر در آمریکا با اعضای یک گروهک تروریستی در ارتباط هستند و با آنها دست می‌دهند و از آنها حمایت مالی می‌کنند. منافقین یک گروهک تروریستی هستند که مردم از عمق جان نسبت به آنها نفرت دارند و منفورترین گروهک در تاریخ ایران هستند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: ممکن است این افراد تصوراتی این‌چنینی به ذهن‌شان خطور کند که نظام جمهوری اسلامی ایران ضعیف است اما امروز نظام ما از همیشه مستحکم‌تر است و قوای سه‌گانه کاملا در کنار یکدیگر هستیم. من کاملا به مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه احترام می‌گذارم و آنها نیز در این زمینه تلاش می‌کنند گرچه ممکن است در برخی مسائل نظرات‌مان با یکدیگر فرق کند اما در مسائل اساسی کشور کاملا با یکدیگر متحد هستیم.

به نظرم نباید هیچ دغدغه‌ای نسبت به آینده نظام داشته باشیم

رییس‌جمهوری با بیان اینکه به نظرم ما نباید هیچ دغدغه‌ای نسبت به آینده نظام داشته باشیم، اظهار کرد: این موضوع به معنای این نیست که ما هیچ مشکلی نداریم، ما مشکل داریم اما برای حل آن نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم و به دنبال برطرف کردنش هستیم. ما اگر به دنبال برجام رفتیم برای این بود که مردم راحت‌تر زندگی کنند حال برخی فکر می‌کنند ما برای این رفتیم که دوست داشتیم صرفا با شش کشور دنیا صحبت کنیم، نه ما به دنبال برجام رفتیم تا صادرات، حمل و نقل و بیمه ما راحت‌تر و آسان‌تر انجام شود. ما در واقع به دنبال راضی کردن مردم بودیم.

وی افزود: وقتی بورس ما رونق دارد یعنی نقدینگی ما به سمت بورس می‌رود و درست است. وقتی صادرات ما افزایش می‌یابد یعنی نقدینگی ما به سمت صادرات می‌رود و این درست است و در همین زمینه است که ما توانسته‌ایم ۷۵۶ هزار شغل از بهار سال گذشته تا امسال ایجاد کنیم که البته این به معنای برطرف شدن مشکل بیکاری در کشور نیست اما نشان از این دارد که می‌توان این مشکل را رفع کرد.

دولت باید برای اقشار ضعیف برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهد

روحانی با بیان اینکه دولت باید برای اقشار ضعیف برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهد، اظهار کرد: ما مدت‌هاست که در دولت داریم برای این موضوع فکر می‌کنیم و در پی طراحی بسته‌ای ویژه برای آنان هستیم و معتقدیم برای بهتر شدن شرایط هم باید به اقشار کم درآمد ما کمک شود و هم بازار ارز ما کنترل شود و امیدوارم در روزها و هفته‌های آینده شاهد بازار ارز متعادل‌تری باشیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه وقتی ترامپ می‌گوید می‌خواهم تحریم‌ها را دوباره اجرا کنم، اروپا در همان روز می‌گوید هر کس ایران را تحریم کند من هم تحریمش می‌کنم، اظهار کرد: این موضع اروپا که در برابر آمریکا ایستاده است بسیار مهم است،‌ این یک موفقیت برای ملت ایران است. اروپا کمتر چنین کاری را انجام داده است البته یک بار در زمان کلینتون نیز اروپا چنین اقدامی را انجام داده بود.

محبوبیت من چیز مهمی نیست

وی در پاسخ به این پرسش مجری که آیا او از سال گذشته تاکنون تغییرات فراوانی در نظراتش داشته یا خیر و اینکه آیا نگران کاهش محبوبیت خود است یا نه، اظهار کرد: محبوبیت من چیز مهمی نیست، مهم این است که خدمتگزار مردم باشیم. اگر مردم ببینند که ما واقعا خدمت می‌کنیم همیشه قدردان خدمتگزارشان بوده و هستند، اما اینکه می‌گویید من با سال ۹۶ فرق کرده‌ام باید بگویم که در سیاست خارجی چنین نیست، من هنوز هم معتقد به روابط سازنده و صمیمی با دنیا و کشورهای منطقه هستم. حال اگر در این میان کسی برخلاف منطق عمل کرد و میز مذاکره را ترک نمود نمی‌شود کسی بگوید چرا روحانی رفتارش عوض شده است.

روحانی ادامه داد: مثل این است که کسی بگوید روحانی چرا در تابستان لباس تابستانی می‌پوشد و در زمستان لباس زمستانی تن می‌کند. کسی که در برابر مردم ایران یاوه‌گویی می‌کند، اسلام به ما می‌گوید در برابرش بایستیم و این تقاضای اسلام است که در برابر متکبر ایستادگی کنیم پس لحن من با سال ۹۵ و ۹۶ نمی‌تواند یکسان باشد آن هم در برابر کسی که آغازگر تحریم‌ها بوده، او بوده که تحریم‌ها را به مردم ما وارد کرده است و دوباره راه تقابل با ما را پیش گرفته است.

وی با اشاره به اینکه من در سیاست داخلی هم نظراتم تغییری نکرده است، اظهار کرد: ‌در عرصه سیاست داخلی هم معتقدم که رای مردم و نظر مردم آن چیزی است که باید به آن توجه شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رتبه نخست ایران در زمینه ارتباطات در میان کشورهای منطقه، اظهار کرد: ۶۷ میلیون نفر از مردم کشور ما در حال حاضر به اینترنت متصل هستند و همچنین در زمینه دولت الکترونیک نیز گام‌های مهمی برداشته‌ایم و وزارتخانه‌های متعددی با سیستم دولت الکترونیک مجهز شده‌اند.

مردم باید بتوانند اعتراض‌شان را در چارچوب قانون  مطرح کنند

رییس‌جمهوری با اشاره به اعتراضات مردم، اظهار کرد: فضای مناسبی باید برای آزادی مردم وجود داشته باشد، مردم باید اعتراضی دارند بتوانند در چارچوب قانون اعتراض‌شان را مطرح کنند، ما هم باید اعتراض مردم را ببینیم، بشنویم و به آن رسیدگی کنیم و این هیچ اشکالی هم ندارد.

وی با تاکید بر اینکه برخی می‌گویند از لحاظ جناحی نیز من تغییر کرده‌ام، گفت: گاهی برخی می‌گویند روحانی به چپ گرایش پیدا کرده و گاهی عده‌ای می‌گویند روحانی به راست تمایل پیدا کرده اما باید بگویم که من در این زمینه نیز هیچ تغییری نکرده‌ام، الان هم می‌گوید که ما باید به همه جناح‌ها احترام بگذاریم و رودرروی هم ایستادن در شرایط فعلی درست نیست. من همانطور که پیش از این گفته بودم باز هم می‌گویم که خم می‌شوم و دست مردم را می‌بوسم و می‌گویم اگر که ما متحد باشیم مشکلات ماندنی نیست و از این مرحله عبور می‌کنیم. آمریکا قادر نیست کاری کند که ما زانو بزنیم و ملت ما نیز هرگز این کار را نخواهد کرد.

رییس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های دولت برای برخورد با مفسدین، اظهار کرد: با مفسد،‌ فاسد و اخلالگر در حقوق مردم باید برخورد کرد و هیچ رحمی هم نباید داشت. ما مهلت سه ماهه به همه کسانی دادیم که ارز از دولت گرفته بودند و به آنان گفته‌ایم باید اعلام کنند که چه کالایی را وارد کرده‌اند، آن کالا کجاست و اینکه چگونه قیمت آن محاسبه شده است تا ببینیم چقدر از ارزی که به آنان اختصاص داده شده خرج واردات کالاهای مشخص شده است. البته که در این زمینه حتما فساد انجام شده، اما باید کم و کیف آن به درستی مشخص شود.

معتقدم در شرایط فعلی که دشمن به ما فشار می‌آورد باید یارانه‌ها را پرداخت کنیم

روحانی با تاکید بر اینکه معتقد هستم در شرایط فعلی که دشمن به ما فشار می‌آورد باید یارانه‌ها را پرداخت کنیم، اظهار کرد: ما باید یارانه‌ها را پرداخت کنیم و از مرزهایمان نیز مراقبت و حراست داشته باشیم چرا که اساسا زمانی رانت و فساد ایجاد می‌شود که مثلا در مورد بنزین می‌بینیم که بنزین ما در حال حاضر قاچاق می‌شود؛ چرا که قیمت بنزین در ایران به نسبت ترکیه ارزان‌تر است یا در مورد سایر کالاها که شاهد قاچاق آنها به کشورهای دیگر هستیم  در اینجا به این کالاها یارانه تعلق می‌گیرد و همین یارانه منشایی می‌شود تا با توجه به تفاوت قیمت آن کالا در ایران و کشورهای همسایه شرایط برای قاچاق آن  فراهم شود.

وی افزود: درست است که این وضعیت که ما به برخی کالاها یارانه می‌دهیم اسباب قاچاق کردن آن را فراهم می‌آورد اما معتقدم باید یارانه‌ها را پرداخت کنیم و در عین حال از مرزهایمان هم مراقبت لازم را به عمل آوریم، الان کنترل مرز شرقی و غربی ما در دست سپاه است و همه ما باید دست به دست هم دهیم و مراقبت کنیم و دولت نیز هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد.

مجلس هر زمان در چارچوب قانون باید به وظایفش عمل کند

روحانی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که سوال مجلس از وی را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: من قبل از اینکه دولتی باشم مجلسی بودم، من ۲۰ سال در مجلس نماینده بودم و حالا پنج سال است که رییس دولت هستم پس کاملا مجلس را حس و لمس می‌کنم و آنان هم به وظایف خود عمل می‌کنند و من هم خوشحال می‌شوم و از عمل نمایندگان به وظایف خودشان استقبال می‌کنم.

وی افزود: مجلس هر زمان در چارچوب قانون باید به وظایفش عمل کند اما زمانی که می‌توان در چارچوب تعامل کار را پیش برد، می‌شود وارد ماده‌های قانونی نشد، مجلس می‌خواهد طبق قانون عمل کند، اهلا و سهلا ما هم قبول می‌کنیم اما اگر اینطور باشد ما هم طبق قانون عمل می‌کنیم و من نیز تذکر قانون اساسی می‌دهم. به هر حال حرفم این است که لازم نیست همه جا از قانون استفاده کنیم وقتی می‌توان از راه‌های ساده‌تر به نتیجه رسید و مسائل را حل کرد.

برخی مباحث را نمی‌توان در مصاحبه‌ها مطرح کرد

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه گاهی برخی مباحث را نمی‌توان در مصاحبه‌ها مطرح کرد، اظهار کرد: من گاهی برخی بحث‌ها را نمی‌توانم در مصاحبه‌ها مطرح کنم و در واقع سختم است که از آنان سخن بگویم اما در مجلس و زمانی که نماینده‌ای از من پرسشی داشته باشد راحت‌تر می‌توانم مسائل را مطرح کنم.

از مردم تشکر می‌کنم

روحانی با تشکر از مردم به دلیل مشکلاتی که در ماه‌های اخیر داشتند، اظهار کرد: از مردم تشکر می‌کنم که سختی‌های زیادی را در ماه‌های اخیر تحمل کردند و می‌خواهم بدانند که دولت برای حل مشکلات آنها تلاش کرده است و در یک زمینه آن کوشیده‌ایم ۳۰ درصد بهره‌وری آب را نسبت به سال گذشته بیشتر کنیم و با توسعه گلخانه‌ها و آبیاری مدرن در پی بیشتر کردن این میزان هم هستیم.

رییس‌جمهوری در پایان تاکید کرد: از اینکه میان گفت‌وگوی قبلی‌ام با مردم تا این گفت‌وگو فاصله زیادی ایجاد شد عذرخواهی می‌کنم و به مردم وعده می‌دهم که می‌توانیم در کنار هم مسائل را حل کنیم و امیدوارم بعد از این گفت‌وگوهایم با مردم را چه به صورت مصاحبه، چه نشست خبری و چه گفت‌وگوی مستقیم با مردم از طریق دوربین اطلاع‌رسانی‌ها را در زمینه اقدامات دولت بیشتر کنم و از وزیران خواسته‌ام که با برگزاری نشست‌های خبری و انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی مردم را بیشتر در جریان اقدامات وزارتخانه‌هایشان قرار دهند.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close