اخبار بروجرد

در کارگروه اشتغال بروجرد گذشت: از شتاب کند اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی تا کم کاری ادارات و سختگیری بانک‎ها

روزهای بروجرد- شتاب کند اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی، کم کاری ادارات و سختگیری بانک‎ها در این زمینه موضوعاتی بود که به جلسه کارگروه اشتغال بروجرد آمد.

به گزارش فارس، امروزه بیکاری روستائیان به عامل مهمی برای مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه‎نشینی تبدیل شده است.

در چنین شرایطی دولت با هدف ماندگاری روستائیان در روستا بسته‎ای را با عنوان اشتغال پایدار روستائی و عشایری تدوین و اجرایی کرده است که در قالب آن تسهیلاتی با محوریت اشتغالزایی و تقویت تولید در مناطق روستایی اعطاء می‎شود.

اجرای این بسته اشتغالزایی با نرخ سود بانکی ۶ درصدی اگر چه در گام اول با استقبال خوب روستائیان همراه بود و طرح‎های عدیده‎ای به دستگاه‎های متولی ارائه شد که پس از آن مشکلاتی را به خود دید.

ضعف کارشناسی کارشناسان ادارات در معرفی طرح‎های متقاضیان به شعب بانکی و قابل توجیه نخواندن آن‎ها از سوی بانک‎ها از یک طرف و اکتفای برخی بانک‎ها به بخشنامه‎های داخلی و ملاک عمل قرار دادن آن‎ها بدون توجه به دستورالعمل ابلاغی در خصوص اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری از مهمترین موانع و مشکلات ایجاد شده در این بین است.

از طولانی شدن مدت در نوبت ماندن طرح‎ها تا اعداد و ارقامی که بابت ارزیابی و کار کارشناسی از آن‎ها دریافت می‎شود، تا سختگیری برخی بانک‎ها در دریافت وثایق موجب گلایه‎مندی متقاضیان دریافت این تسهیلات شده است.

از طرفی مدیران بانک‎ها انصراف برخی متقاضیان و یا عدم تامین وثایق مورد نیاز از سوی آن‎ها را عامل کندی پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی می‎دانند و از سویی معتقدند بخشی از طرح‎های معرفی شده توجیه اقتصادی ندارند.

در این راستا و با هدف بخشی از موانع پیش رو امروز جلسه کارگروه اشتغال بروجرد با محوریت اشتغال پایدار روستایی و عشایری برگزار و در آن به مشکلات تعدادی از متقاضیان پرداخته و دستورات لازم برای حل آن‎ها به مدیران ادارات و بانک‎ها داده شد.

*ضعف کارشناسی مانعی در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی

فرماندار بروجرد گفت: چند سالی است که تسهیلات اشتغالزایی روستایی در حال اجرا و پرداخت است، اما در برخی جاها با شدت و ضعف همراه است.

رضا آریایی با انتقاد از ضعف کار کارشناسی در دستگاه‎های اجرایی اظهار کرد: گاه ادارات متولی طرح را تائید می‎کنند، اما پس از تائید در اداره کار و کارگروه فنی بانک آن را رد کرده و فاقد توجیه می‎خواند.

وی عنوان کرد: از سویی گاه افراد متقاضی دریافت تسهیلات به خوبی از طرف دستگاه‎های متولی توجیه نشده و پس از مراجعه به بانک درمی‎یابند که شرایط دریافت را ندارند.

فرماندار بروجرد بیان کرد: عوامل یاد شده موجب شده است که از مجموع ۱۰۰ طرح معرفی شده به بانک‎ها در این شهرستان تنها یک سوم عملیاتی شود و دو سوم دیگر عملیاتی نشده است.

آریایی ادامه داد: یکی دیگر از موانع پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری غیر قابل توجیه ندانستن برخی طرح‎های پیشنهادی از سوی بانک‎ها است، به طور مثال در بروجرد با سهم بالای تولید محصولات باغی مانند سیب، طرح احداث سردخانه توسط بانک توجیه‎پذیر خوانده نشده است.

وی اضافه کرد: از طرفی به نظر می‎رسد که بانک‎ها در عمل به دستورالعمل اجرایی پرداخت تسهیلات این طرح با هم همخوانی ندارند و این خود موجب ایجاد تناقض و دوگانگی شده است.

بانک‎ها، دستگاه‎های اجرایی و متقاضیان هر سه مقصرند

معاون مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: مجموع اعتباری که طی دو مرحله در قالب اعطای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای استان لرستان در نظر گرفته شده ۲۵۳ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان است.

عظیم رحمان سالاری با اشاره به اینکه سهم اعتباری مرحله اول استان لرستان ۱۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و میزان تخصیص آن ۱۱۶میلیارد تومان است، اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲۶۰ میلیارد تومان طرح در استان معرفی و تا امروز جمع پرداختی و انعقاد قرارداد در لرستان بیش از ۶۰میلیارد تومان است.

وی خاطر نشان کرد: سهم دو مرحله‎ای اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای شهرستان بروجرد ۲۶ میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان بوده و تاکنون ۱۶میلیارد و ۸۲۵ میلیون تومان طرح مصوب در شبکه بانکی در حال بررسی است.

معاون مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: سهم اعتباری یک مرحله‎ای شهرستان بروجرد نیز ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان بوده که تاکنون جمع پرداختی و انعقاد قرارداد از این سهم ۴ میلیارد و ۹۲۳ میلیون تومان است.

سالاری تاکید کرد: با توجه به اینکه بازه زمانی زیادی برای جذب اعتبارات در مرحله اول باقی نمانده امید است، با تمهیدات مجموعه اقتصادی استان زمینه برای جذب این سهم اعتباراتی فراهم شود، چرا که در غیر اینصورت اعتبارات این بخش توسط استان‎های دیگر جذب می‎شود.

وی تصریح کرد: در این راستا از مدیران دستگاه‎های اجرایی شهرستان بروجرد خواسته شده با معرفی طرح‎های جدید این امکان را فراهم آوردند که در صورت انصراف برخی متقاضیان و یا عدم تامین وثایق بانکی از سوی آن‎ها، طرح‎های جدید جایگزین شود.

معاون مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: به منظور جذب کامل سهم اعتباراتی تعیین شده برای هر شهرستان، دستگاه‎های اجرایی تا چندین برابر ظرفیت طرح معرفی می‎کنند که از این طریق زمینه جذب همه اعتبارات در نظر گرفته شده را فراهم آورند.

سالاری با اشاره به برخی مشکلات موجود در زمینه جذب اعتبارات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در لرستان و از جمله شهرستان بروجرد گفت: وظیفه دستگاه‎های تخصصی این است که متقاضیان مراجعه‎کننده را کاملا توجیه کنند، البته ایده‎آل مد نظر ما در این باره اتفاق نیفتاده که اگر چنین بود، شاهد مشکلات کنونی نبودیم.

وی اظهار کرد: باید گفت که بانک‎ها، دستگاه‎های اجرایی و افراد متقاضی در این زمینه مقصر هستند، به طور نمونه برخی از متقاضیان با آگاهی از ضرورت تامین وثایق بدون وثیقه کار را دنبال کرده و در مرحله بانکی مشکل‎آفرین می‌شوند.

معاون مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان آئین‎نامه‎های داخلی بانک‎ها را از دیگر عوامل مشکل‎ساز در اعطای این تسهیلات برشمرد و افزود: در حالیکه دستورالعمل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به امضاء رئیس کل بانک مرکزی رسیده که گاه بانک‎ها بر خلاف دستورالعمل عمومی ابلاغی تنها رویه و بخشنامه‎های داخلی خود را ملاک عمل قرار می‎دهند.

انتقاد از عملکرد نامناسب بانک توسعه تعاون

معاون دفتر جذب سرمایه‎گذاری استانداری لرستان در ادامه گفت: تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری آن هم با نرخ سود پائین می‎تواند به عاملی برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در لرستان تبدیل شود.

رضا جناب اظهار کرد: اجرای این طرح علاوه بر تاثیرگذاری در جذب سرمایه‎گذار، زمینه اشتغالزایی را برای روستائیان فراهم می‎آورد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از بانک‎های استانی و شهرستانی در نحوه پرداخت تسهیلات این بخش به متقاضیان عنوان کرد: به طور مثال عملکرد بانک توسعه تعاون در این زمینه مناسب و قابل قبول نیست.

معاون دفتر جذب سرمایه‎گذاری استانداری لرستان با اشاره به اینکه عملکرد اداره جهاد کشاورزی بروجرد نیز قابل دفاع نیست، ادامه داد: پس از گذشت ۷ ماه از ورود اعتبارات طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری میزان پرداختی‎ها در شهرستان بروجرد مناسب نیست.

جناب تاکید کرد: در حالیکه در مورد برخی طرح‎های معرفی شده در چند جلسه بحث و صحبت می‎شود که هنوز وضعیت آن‎ها مشخص نیست.

وی تاکید کرد: اینکه طرح‎ها مدت زیادی در نوبت بمانند و نوبت کارشناسی آن‎ها طولانی شود، موجب از دست رفتن زمان و مانع جذب کامل سهم اعتباری ابلاغی به هر یک از شهرستان‎ها می‎شود.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close