اخبار جهان

آیا سناریوی تحریم نفتی عراق از سوی آمریکا در مورد ایران نیز در حال تکرار است؟

روزهای بروجرد- در مقاطعی که عرضه نفت به دلیل تنش‌های آمریکا کمتر می‌شود، عربستان تولید نفتش را بیشتر می‌کند.

به گزارش فرارو، همزمان با نزدیک شدن موعد اجرای تحریم‌های نفتی ایران، در هفته‌های اخیر حرف وحدیث‌ها درباره مقدار تولید نفت کشور‌های عضو سازمان اوپک بیشتر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قبل و بعد از توافق نفتی اوپک، از بالا بودن قیمت‌های نفت انتقاد کرده و خواستار پایین آمدن قیمت شد.

در چند روز گذشته دو اتفاق عمده نفتی رخ داد که به طور گسترده مورد توجه رسانه‌های بین المللی قرار گرفت. اتفاق نخست، درخواست یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا از کشور‌ها برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران بود. دومین اتفاق، موافقت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، با ترامپ جهت افزودن دو میلیون بشکه اضافی به بازار نفت است.

در همین رابطه، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم، در سرمقاله این روزنامه به بررسی تصمیم نفتی عربستان پرداخت و نوشت: ” عربستان سعودی، درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را لبیک گفت و پادشاه آن، سلمان بن عبدالعزیز، فورا با جبران کاهش پیش بینی شده عرضه نفت به دلیل تحریم‌های دولت آمریکا بر ایران و ونزوئلا و همچنین با کاهش قیمت نفت خام پیش از انتخابات میان دور‌ه ای کنگره آمریکا در نوامبر آینده موافقت کرد. پیش از این قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۸۰ دلار رسیده بود”.

به گفته عطوان، ترامپ به دنبال محاصره ایران در ماه نوامبر آینده است و این اقدام به عنوان یک گام اول برای براندازی نظام ایران و جایگزین کردن آن با یک نظام همسو با آمریکا است. دقیقا مانند آنچه در سال ۲۰۰۳ در عراق، یعنی تغییر نظام صدام حسین به تشویق اسرائیل، اتفاق افتاد.

سردبیر رأی الیوم افزود: “همین سناریو پس از ۱۵ سال دقیقا مو به مو تکرار می شود. عربستان سعودی و دیگر کشور‌های خلیج (فارس)، بواسطه اشباع کردن بازار‌های جهانی نفت برای کاهش قیمت‌ها …، نقش محوری در آن بازی می کنند.

این سناریو پیش از اشغال کویت در سال ۱۹۹۰، نیز در حین اشغال عراق در سال ۲۰۰۳، بوقوع پیوست. قابل توجه آنکه در این دو جنگ قیمت‌های نفت افزایش نیافت. بنابراین، اشباع بازار‌ها بواسطه عرضه اضافی نفت و به تبع آن کاهش قیمتها، یکی از بارزترین شاخص‌های جنگ‌های آمریکایی در منطقه عربی بوده است”.

از دیدگاه عطوان، پروژه تغییر رژیم در ایران که ترامپ آن را از طریق تشدید محاصره نفتی، تحریک مردم به تظاهرات و قطع درآمد‌های مالی آغاز کرده، بر تهدید کشور‌هایی که دیکته‌های ترامپ را نمیپذیرند، متمرکز است. روی دیگر این پروژه، افزودن بر رنج‌های مردم ایران از طریق گرانی و کاهش قیمت ریال است. تا مردم را به خیابان بکشاند.

به نوشته رأی الیوم، ایران هم اکنون ۲.۸ میلیون بشکه نفت تولید می کنند. چین و هند تقریبا نصف تولید ایران را می خرند و بقیه نیز به ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا صادر می شود. اگر عربستان روزی دو میلیون بشکه به تولیدش اضافه کند، تقریبا صادرات نفت ایران جبران خواهد شد.

شاید ترامپ به دیگر کشورها، مانند امارات و کویت، فشار بیاورد تا چند هزار بشکه دیگر به تولیدشان اضافه کنند. زیرا این امر برای پایین آوردن قیمت‌ها به زیر ۸۰ دلار ضروری است.

تصمیم عربستان برای رساندن تولید نفت به ۱۲ میلیون بشکه در روز، به معنای خروج از توافق اوپک است که یک هفته پیش با همکاری روسیه حاصل شد.

در توافق اوپک مقرر شد که افزایش تولید حدود یک میلیون بشکه در روز باشد. عطوان خاطرنشان کرد: ” پس از این تماس تلفنی، ترامپ از طریق دیکته هایش بر عربستان و سایر کشور‌های خلیج (فارس)، دبیر کل اوپک و تصمیم ساز اول و آخر آن شد”.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close