اخبار بروجردویژه ها

جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی بروجرد؛ از تصمیم‎گیری برای حل مشکل تعاونی تاکسیرانی تا واگذاری اراضی پارک جنگلی شهید بهشتی

روزهای بروجرد- در جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی بروجرد تصمیماتی برای پایان دادن به مشکلات برخی تعاونی‎های مسکن و واگذاری اراضی طبیعی و جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری آن‎ها اتخاذ شد.

به گزارش فارس، تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی و تصرف عدوانی و غیر قانونی آن‎ها موضوع تازه‎ای نیست، البته این روزها شاهد انواع جدیدی از آن هستیم.

کم نیستند افراد سودجویی که با دست درازی به اموال عمومی و منابع ملی و طبیعی اقدام به ساخت و سازهای غیر قانونی کرده و از این محل منافع خوبی را برای خوبی تعریف کرده و رقم می‎زنند.

تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی در بروجرد هم موضوع جدیدی نیست، به طور مثال طی سال‎های اخیر برخی تعاونی‎ها اقدام به فروش این اراضی به اعضای خود کرده و اینگونه مشکلات ادامه‎داری را برای آن‎ها رقم زده‎اند.

از سویی تصرف بخش‎های زیادی از تالاب بیشه دالان بروجرد توسط برخی ادارات و کشاورزی روستاهای حاشیه این تالاب موجب شده که طی دو دهه اخیر بیش از نیمی از اراضی آن تصرف شود.

اقدام بدون قانون و ضابطه سفره‎خانه‎هایی که با تعرض و تعدی به حریم رودخانه، راه و منابع طبیعی کار و کاسبی خوبی به راه انداخته و در منطقه گردشگری ونایی فعالیت می‎کنند، نمونه دیگری از تغییر کاربری و تصرف این اراضی است.

مشکلات ناشی از اینگونه تعدی‎ها به اراضی ملی و منابع طبیعی امروز جلسه شورای حفاظت از اراضی ملی بروجرد را با حضور مدیران و مسؤولان استانی و شهرستانی تشکیل داد، تا تصمیماتی برای حل و پایان دادن به آن‎ها اتخاذ و اجرایی شود.

مشکلات تعاونی مسکن تاکسیرانی بروجرد حل شود

فرماندار بروجرد ابتدا خواستار تعیین تکلیف اراضی ۱۱۲.۵ هکتاری منطقه گیجالی و رفع مشکلات اعضای تعاونی‎های آن شد و گفت: این اراضی سال‎های گذشته به برخی تعاونی‎ها واگذار شده اما اکنون و با رفع نشدن مشکل سند و واگذاری آن‎ها شاهد تجمع اعضای این تعاونی ها هستیم.

رضا آریایی اظهار کرد: در صورتیکه واگذاری این اراضی به اداره کل راه و شهرسازی انجام شود، بخش بزرگی از مشکلات اعضای تعاونی تاکسیرانی بروجرد حل می‎شود.

وی بیان کرد: از سویی طی سال‎های گذشته ۹۲.۵ هکتار از اراضی پارک جنگلی شهید بهشتی بروجرد که متعلق به اداره منابع طبیعی بوده به راه و شهرسازی واگذار و از این مجموع ۳۳.۵ هکتار مورد کاربری قرار گرفته است.

فرماندار بروجرد خاطر نشان کرد: اینک بازگرداندن ۵۹ هکتار باقی‎مانده از اراضی این پارک جنگلی به اداره منابع طبیعی تاکنون انجام نشده و با مشکلاتی همراه است.

آریایی توضیح داد: در آن زمان قاضی مربوطه حکم ۹۲.۵ هکتار را صادر کرده و نیاز است که رأی انشاء شده به ۵۹ هکتار تغییر یافته و اصلاح شود، تا کار واگذاری این اراضی به اداره منابع طبیعی بروجرد انجام شود.

وی در ادامه به موضوع ساخت سفره‎خانه‎ها در محدوده گردشگری ونایی بروجرد و تجاز به حریم رودخانه، راه و منابع طبیعی پرداخت و ادامه داد: نمی‎خواهیم مانع کسب و کار این افراد شویم، بلکه به دنبال ساماندهی این سفره‎خانه‎ها هستیم که این مهم باید تحت نظارت اداره میراث طبیعی انجام شود.

فرماندار بروجرد سپس به تصرف بخش‎هایی از اراضی بیشه دالان بروجرد اشاره کرد و گفت: در ۲ دهه گذشته وسعت این بیشه حدود ۹۰۰ هکتار بوده اما اکنون به ۴۵۰ هکتار کاهش یافته است.

آریایی تصریح کرد: با واگذاری مالکیت اراضی باقی‎مانده این بیشه به اداره محیط زیست از تصرف بیش از حد این اراضی توسط افراد و دستگاه‎های اجرایی جلوگیری می‎شود.

یک متر از اراضی ملی به تعاونی‎ها واگذار نشده است

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی لرستان با تاکید بر اینکه یک متر مربع از اراضی ملی به تعاونی‎های مسکن واگذار نشده است، گفت: طی حدود ۱۳ سال گذشته عده‎ای با عنوان تعاونی‎ به صورت غیر قانونی اقدام به نشانه‎گذاری در اراضی ملی کرده‎اند.

شیرزاد نجفی اظهار کرد: تعاونی‎های سفیر افلاک نیروی انتظامی ۲۱، تاکسیرانی ۷.۲ و فضای سبز شهرداری ۲۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی بروجرد را تصرف کرده‎اند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که نه تنها این اراضی به تعاونی‎های مسکن واگذار نشده بلکه مجوزی هم برای این کار صادر نشده است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه بروجرد بیش از ۷۸ هزار هکتار اراضی ملی دارد، عنوان کرد: وسعت مراتع این شهرستان نیز افزون بر ۷۷ هزار هکتار است.

نجفی با تاکید بر اینکه طی سال‎های اخیر آراء خوبی در رفع تصرف اراضی ملی و طبیعی در بروجرد صادر شده است، ادامه داد: در این راستا طی سه ماهه نخست امسال بیش از ۱۰۳ فقره در این شهرستان به نفع منابع طبیعی صادر شده است.

حل و فصل پرونده‎های بلاتکلیف چندین ساله

مدیرکل راه و شهرسازی نیز در این باره گفت: طی سال‎های اخیر اقدامات خوبی در راستای رفع تصرف اراضی منابع طبیعی در استان لرستان و از جمله شهرستان بروجرد لنجام شده است.

علی علیخانی اظهار کرد: به طور مثال پرونده‎هایی که طی ۲۰ تا ۲۵ سال بلاتکلیف بودند، ظرف دو سال گذشته به مرحله اجرا رسیده‎اند.

وی بیان کرد: در شهرستان بروجرد نیز بالغ بر ۱۸۴ هزار و ۵۶۵ متر مربع از اراضی رفع تصرف و جلو ساخت و سازها گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در خصوص اراضی ۱۱۲ هکتار گیجالی واگذار شده از سوی برخی تعاونی‎ها خاطر نشان کرد: همه اسناد و مدارک آماده و صورت جلسات انجام شده است، البته بخشی از مدارک نواقصی داشته است.

علیخانی تاکید کرد: به زودی این اسناد برای صدور سند در اختیار اداره ثبت املاک قرار می‎گیرد.

وی در خصوص اراضی ۵۹ هکتاری پارک جنگلی شهید بهشتی بروجرد و واگذاری آن‎ها به اداره منابع طبیعی این شهرستان گفت: آمادگی انجام این کار را داریم، تا حفاظت این اراضی در اختیار منابع طبیعی قرار گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close