اخبار بروجردویژه ها

بروجرد شهر “ورشو” می‌شود

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت جهانی بروجرد به عنوان شهر ورشو خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهندس سید امین قاسمی در همایش خوشه گلیم و جاجیم لرستان و تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی استان اظهار کرد: صنایع دستی در ایجاد فرصت‌های شغلی، مشاغل درآمدزای خانوارها و درآمدهای ارزی کشور به استان نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل توسعه صنایع دستی و بهره‌گیری از مدل‌های توسعه‌ای نظیر خوشه‌ها و شبکه‌های کسب و کار از راهکارهای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی بوده و از اهم برنامه‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مورد تاکید ریاست جمهور  است.

قاسمی بیان کرد: خوشه نیز تراکم واحدهای کسب و کار اقتصادی و سازمان‌های مرتبط با آن است که در یک منطقه جغرافیایی با تکمیل فعالیت‌های یکدیگر محصولات و خدمات مشترکی را تولید و ارائه داده که از چالش‌ها و فرصت‌های یکدیگر نیز برخوردار می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: در همین راستا معاونت صنایع دستی استان با توجه به اهمیت تشکیل خوشه از سال ۸۸ تلاش خود را برای ایجاد یک خوشه منسجم گلیم و جاجیم به کار بست و با همکاری بخش خصوصی تا به حال این اقدامات ادامه داشته است.

وی تصریح کرد: این خوشه هم‌اکنون شکل و ساماندهی گرفته و جهت حمایت از خوشه و تجاری کردن صادرات به همکاری بانک‌ها احتیاج داریم تا در رفع معضل بیکاری تاثیر مثبتی داشته باشند.

قاسمی با تقدیر از مسئولین استان برای راه‌اندازی این خوشه گفت: در این راستا اقدامات زیادی انجام شده که شامل تدوین استانداردهای هرمی‌بافی، تهیه بانک هنرمندان، برگزاری دوره‌های به‌بافی، برپایی نشست خوشه، چاپ تمبر محصولات خوشه، ایجاد ردیف بودجه خوشه‌ها و معرفی ۵۰ گروه تولیدی به بانک جهت اخذ تسهیلات بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار کرد: همچنین تهیه اپلیکیشن صنایع‌ دستی، موبایل کاتالوگ و نصب برچسب امنیتی روی بافت‌ها از دیگر اقداماتی است که توسط سازمان پیگیری شده و می‌توان به آنها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ورشوسازی هنر خاص شهر بروجرد است از ثبت جهانی این شهر در زمینه ورشو خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را در این راستا به کار بسته‌ایم و امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم بروجرد را به عنوان شهر ورشو به ثبت جهانی برسانیم.

مقالات مشابه

1 thought on “بروجرد شهر “ورشو” می‌شود”

  1. تمامی مدیران و دستگاه های شهرستانی اعم از میراث فرهنگی ، شورای شهر ، شهرداری و …باید این فرصت بی نظیر رو غنیمت بشمارن و با نصب چند مجسمه و تندیس مرتبط و احداث یک پارک با نماد های هنر ورشو سازی و تهیه مستندات و مدارک بروجرد رو بعد از اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ، مشهد شهر جهانی سنگ های قیمتی ، تبریز شهر جهانی فرش و لالجین شهر جهانی سفال به عنوان پنجمین شهر جهانی ایران به ثبت برسونن، با این کار بودجه ها و اعتبارات ویژه ای از سوی سازمان میراث جهانی یونسکو جذب خواهد شد که هم میتونه باعث رونق این هنر در شهر و به دنبال اون رونق اقتصاد و اشتغال و هم باعث جذب گردشگر بشه ، امیدوارم این فرصت بی بدیل از دست نره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close