اخبار جهان

صندوق بین المللی پول: عربستان و امارات در نفت زدایی از اقتصاد خود موفق بوده‌اند

روزهای بروجرد– رییس صندوق بین‌المللی پول (IMF) درخصوص دولت‌های تولیدکننده انرژی منطقه خلیج فارس مانند عربستان سعودی گفت: «این کشورها با باز کردن دروازه‌ها به روی سرمایه‌گذاری خصوصی و شکستن تابوی جمع‌آوری مالیات، در تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و تبدیل شدن به اقتصادهای غیرنفت‌محور، پیشرفت کرده‌اند».

به گزارش بلومبرگ، کریستالینا جورجیوا، در کنفرانسی در دبی گفت: «این تصور وجود دارد که تنها دلیلی که اقتصاد کشورهای خلیج فارس عملکرد خوبی دارند، قیمت بالای نفت و گاز است. اما این درست نیست. دولت‌هایی که زمانی در دوران قیمت‌های بالای نفت در چرخه گرانی محبوس شده بودند، در هزینه‌های خود محتاط‌‌تر شده‌اند». او همچنین به فضای بهتر برای سرمایه‌گذاری خصوصی و ایجاد شغل از طریق رقابت در این کشورها اشاره کرد.

جورجیوا می‌گوید: آنها بی وقفه در حال اصلاح نحوه جمع‌آوری پول و نحوه خرج کردن آن هستند. عربستان سعودی که در پایان سال ۲۰۲۲ شاهد رشد سریع اقتصاد غیرنفتی خود در بیش از یک سال گذشته بود، گفته است که می‌خواهد از درآمد بالای نفتی خود برای تسریع پروژه‌هایی که به این تغییر کمک می‌کنند، استفاده کند.

بزرگترین اقتصاد منطقه همچنین به دنبال استفاده از مازاد درآمد خود برای تکمیل ذخایر و انتقالات اضافی به نهادهای دولتی از جمله صندوق ثروت دولتی خود برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی است.

پایان تابوی مالیات

امارات متحده عربی که صاحب متنوع‌ترین اقتصاد خلیج فارس است، امسال اعمال مالیات ۹ درصدی بر شرکت‌ها را آغاز خواهد کرد که اقدامی نادر در منطقه‌ای است که به عنوان یک منطقه معاف از مالیات شناخته می‌شود. امارات متحده عربی گفته است که سایر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد تا تاثیر این مالیات را جبران کند.

این کشور نیز مانند عربستان سعودی سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند تولید، فناوری را دنبال می‌کند و به دنبال تولید سوخت‌های پاک‌تر مانند هیدروژن سبز است. عربستان سعودی به وسیله برخی از بزرگ‌ترین تغییرات در دهه‌های اخیر تحت رهبری محمد بن سلمان، که می‌خواهد از برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود برای اصلاح اقتصاد و جامعه این کشور استفاده کند، دستخوش تغییراتی شده است.

اما نفت همچنان یک بازیگر اصلی در اقتصاد این کشور باقی مانده است. تراز مالی عربستان سعودی عمدتاً در سال گذشته به دلیل درآمد بالایی که از فروش نفت خام بدست آمده بود مازاد پیدا کرد. یکی از مقامات ارشد بانک جهانی نیز مانند جورجیوا پیشرفت عربستان سعودی را تحسین می‌کند. برخی معتقدند اصلاحات و گذار در عربستان سعودی در حال وقوع است اما باید واقع‌بین بود زیرا نمی‌توان از وابستگی ۱۰۰ درصدی به نفت کل اقتصاد را با انرژی‌های تجدیدپذیر ساخت.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close