اخبار جهان

بازی پوتین علیه ایران/نزدیکی به اسرائیل و بهبود روابط با آمریکا

روزهای بروجرد- «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در فوروم که از آن تحت عنوان داووس روسیه یاد می شود با بیان نظرات‌اش درباره توافق هسته‌ای با ایران و روابط روسیه با آمریکا، بسیاری را شگفت زده کرد.
پوتین

نشست سالانه فوروم اقتصاد بین المللی سن پترزبورگ که از آن تحت عنوان «داووس روسیه» یاد می شود در تاریخ ۲۵ مه برگزار شد. فورومی که به طور سنتی سرمایه گذاری خارجی را در روسیه ترویج می کند و این بار به عنوان یک رویداد مهم سیاسی به ثبت رسید. پیام این فوروم تمایل پوتین برای آشتی و تنش‌زدایی روسیه با غرب بود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ پوتین در سخنان خود در این نشست پیش درآمدی واضح را به واشنگتن برای گشودن باب گفت و گو ارائه کرد. مسئله تصمیم ترامپ برای خروج امریکا از برجام موضوعی تکراری بود که در پرسش و پاسخ ها در آن نشست مطرح شد. جای تعجبی نداشت که پوتین از امریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و آن را اقدامی یکجانبه گرایانه و با عواقب منفی خوانده است. با این حال، پوتین گفت که درک می کند ترامپ برای مسائل داخلی امریکا مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شد. پوتین همچنین اظهار داشت که امریکا و ایران که به طور مستقیم برای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با یکدیگر مذاکرات مستقیمی را برگزار کردند می توانند مذاکرات خود برای حل و فصل اختلافات را از سر گیرند.
او گفت: «حتی در حال حاضر نیز رییس جمهوری امریکا درهای گفت وگو را نبسته است. او می گوید که از بسیاری از بخش‌های توافق هسته‌ای راضی نیست با این حال، در کلیت آن او امکان دستیابی به توافق با ایران را رد نکرده است. با این حال، این می تواند تنها یک خیابان دو طرفه باشد. در نتیجه، در صورتی که بتوانیم برخی موارد را حفظ کنیم فکر نمی کنم نیازی به فشارهای غیر ضروری باشد. درها برای مذاکره و نتیجه گیری نهایی باید همیشه باز باشند. من هنوز هم فکر می کنم که روزنه امیدی وجود دارد».
نشریه آسیاتایمز در ادامه می نویسد: «پوتین احتمالا به روسیه به عنوان تسهیل کننده و میانجی روابط امریکا و ایران می نگرد اگرچه او توجهات را از رویکرد اتحادیه اروپا یعنی مقابله با تحریم های امریکا علیه ایران و مجازات‌های متعاقب آن منحرف کرده است. این رویکردی هوشمندانه از سوی پوتین است که می خواهد نشان دهد که مسکو مایل به ورود به اختلاف نظر ترنس اتلانتیک میان اروپایی‌ها و امریکایی‌ها بر سر مسئله ایران نیست. او احتمالا تردید دارد که میزان اختلاف میان اروپایی‌ها و امریکایی‌ها به قدری کافی باشد که او بتوان از آن به نفع خود بهره برداری کند.
نکته قابل توجه دیگر آن بود که پوتین از روابط خوب و مبتنی بر اعتماد متقابل میان روسیه و اسرائیل گفت. پوتین همچنین استدلال کرد که حفظ برجام در راستای منافع اسرائیل نیز خواهد بود. نه روسیه و نه اسرائیل جزئیاتی از جلسه اخیر دیدار پوتین و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که در اوایل ماه مه در مسکو صورت گرفت را منتشر نکرده‌اند. با این حال، از آن زمان برخی از منابع اسرائیلی فاش ساخته اند که دو طرف در مورد حضور ایران در سوریه به درک مشترکی با یکدیگر رسیده‎اند. جالب توجه است که سه روز پس از سخنرانی پوتین در سن پترزبورگ، یک اندیشکده روسی در مسکو تفسیری را در مورد وضعیت سوریه منتشر کرد. در آن تفسیر اشاره می شود که سیاست روسیه در حال تغییر است و اولویت نخست برای آن کشور پیدا کردن راه حل سیاسی و بازسازی سوریه است. در این تفسیر که در مورد تنش فزاینده میان ایران و اسرائیل در سوریه نوشته شده بود، ایران مورد نکوهش اندیشکده روسی قرار گرفته بود. از همین روست که پوتین خواستار خروج تمام نیروهای خارجی از خاک سوریه شده است.
این نشریه می افزاید: «در واقع این تفسیری غیرمنتظره و عجیب از سوی موسسه‌ای است نزدیک به کرملین است. تغییر موض روسیه در عرصه سیاست خارجی  نشان می دهد که  مسکو نیز درک کرده که سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران مرتبط با سیاست‌های منطقه‌ای تهران است. مسلما، این موضع روسیه در هماهنگی با آن چیزی است که ترامپ و نتانیاهو می‌گویند. روسیه امیدوار است که تهران را به میز مذاکره با ترامپ بکشاند. شاید پوتین در محاسبات خود فکر می کند که چنین موضع مفیدی می‌تواند در بلندمدت بر روابط میان روسیه و امریکا مثبت بگذارد. آن چه مشخص شده این است که روسیه و اسرائیل روابط نزدیکی با یکدیگر دارند. جالب توجه آن است که اسرائیل اجازه تمدید شهروندی یکی از الیگارش روس و نزدیک به پوتین را داده است که از آن طریق او می‌تواند به بریتانیا سفر کند. اگرچه لندن از تمدید اجازه اقدامات او خودداری ورزیده است. در حال حاضر، الیگارشی روس در ارتباط با کرملین ثروتمندترین شهروندان اسرائیل را در حلقه خود دارد. پرسش در اینجاست که نتانیاهو تا چه اندازه می تواند به پوتین برای بهبود روابط روسیه با امریکا در شرایط پیچیده کنونی کمک کند».
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close