اخبار جهان

زمین در بحرانی‌ترین زمان به سر می‌برد!

روزهای بروجرد– جیمز هنسن، دانشمند سرشناس آمریکایی هشدار داد که جهان در حال نزدیک شدن به یک «مرز آب و هوایی جدید» است و در چنین وضعیتی، زمین به دمایی بالاتر از هر زمان در طول میلیون‌ها سال گذشته می‌رسد.

به گزارش روزنامه گاردین، جیمز هنسن، دانشمند شناخته شده در علوم آب و هوای ناسا که در سال ۱۹۸۸ در کنگره ایالت متحده آمریکا، گرمایش جهانی را پیش بینی کرده بود، اکنون می‌گوید که جهان در حال نزدیک شدن به یک «مرز آب و هوایی جدید» است.

هنسن، که از بیانیه او در سال ۱۹۸۸ در مجلس سنای ایالات متحده به‌عنوان اولین افشاگری جنجالی در مورد گرمایش جهانی یاد می‌شود، اکنون در بیانیه‌ای به همراه دو دانشمند دیگر هشدار می‌دهد که جهان در حال حرکت به سمت یک «مرز آب و هوایی جدید» است. در این وضعیت جدید پیش بینی شده، زمین به دمایی بالاتر از هر زمان در طول میلیون‌ها سال گذشته می‌رسد و رسیدن به چنین گرمای بی‌سابقه‌ای، اثراتی مانند طوفان‌هایی شدید، موج‌های گرما و خشکسالی را به همراه دارد.

او می‌گوید: پیش‌تر، از زمان صنعتی شدن، این هشدار داده شده بود که به واسطه صنعتی شدن، دمای زمین ۱.۲ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود و این افزایش دما، ۲۰ درصد، گرمای شدید تابستانی را موجب می‌شود. اکنون، شاهد این هستیم که این گرما و افزایش دما در بسیاری از نقاط نیمکره شمالی احساس می‌شود.

این دانشمند ۸۲ ساله، معتقد است: «این ابرطوفان‌ها پدیده نوظهوری هستند که در نتیجه فعالیت انسان رخ می‌دهند. در واقع، ما آگاهانه به سوی این واقعیت جدید حرکت می‌کنیم، چرا که هشدارها داده شده بود و ما می‌دانستیم که چنین وقایعی ممکن است یک روزی از راه برسند.»

هنسن یک دانشمند آب و هوای ناسا بود که به قانونگذاران درباره افزایش گرمایش جهانی هشدار داد و از آن زمان در تظاهراتی در کنار فعالان و دوستداران محیط  زیست شرکت کرد تا بی‌توجهی و عدم اقدامی موثر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را اعلام و محکوم کند.

این دانشمند ناسا در مورد واکنش بشریت نسبت به بحران آب و هوا، گفت: گویا ما باید طعم این حوادث زیست محیطی را بچشیم تا واقعیت را باور کنیم، به نظر می‌رسد امسال گرم‌ترین سالی باشد که تا به حال در سطح جهان به ثبت رسیده است. موج گرمایی بی‌سابقه‌ای که در هفته‌های اخیر ایالات متحده، اروپا، چین و مناطق دیگر را فرا گرفته است، باعث افزایش احساس ناامیدی شده است. متاسفانه ما دانشمندان، رهبران و مدیرانی را انتخاب نکردیم که قادر باشند در برابر چنین بحران‌هایی اقدامی انجام دهند و پاسخ هوشمندانه و عاقلانه‌ای ارائه دهند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close