اخبار بروجرد

خسارت سیل به ۹۰ درصد روستاهای بخش مرکزی بروجرد/ خطر لایروبی نشدن ۲۵ ساله رودخانه سیلاخور

روزهای بروجرد- بخشدار مرکزی بروجرد گفت: جاده برخی روستاها همچون راه روستای کپرگه، عباس‌آباد و رحیم‌آباد هنوز به‌صورت کامل رفع انسداد نشده است و در روستای کپرگه به دلیل مشکلاتی همچون رانش و سست شدن زمین در حال حاضر امکان انجام اقدامی وجود ندارد.


فاطمه گودرزی در گفتگو با رصد نیوز افزود: برای رفع انسداد راه روستاهای رحیم‌آباد و عباس‌آباد با ارتش هماهنگی‌های لازم صورت گرفته اما به دلیل اینکه همه تجهیزات به پل‌دختر اعزام‌شده اقدامی نمی‌توان انجام داد و به‌محض برگشت از پل‌دختر کار را شروع می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان برآورد خسارت‌ها را دستگاه‌های متولی انجام می‌دهند، بیان کرد: برآورد خسارت زمین‌های کشاورزی و احشام به عهده جهاد کشاورزی و برآورد خسارت منازل هم به عهده بنیاد مسکن است که بعد از برآورد به ما گزارش می‌دهند اما تاکنون به دلیل دغدغه‌ها و مشکلات برآوردی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازدیدها شروع‌شده و به ۹۰ درصد روستاهای بخش مرکزی به هر نحوی مخصوصاً در بحث تخریب منازل آسیب واردشده است اما ازلحاظ آب، برق، گاز و مخابرات مشکل خاصی وجود ندارد و بیشتر مشکل در قسمت راه، زمین‌های کشاورزی و خانه‌های مسکونی و تخریبی بوده و هیچ‌گونه تلفاتی نیز وجود نداشته است.

گودرزی بابیان اینکه حدود ۲۸ مورد آسیب‌دیدگی در تأسیسات برق و ۴۸ مورد آسیب در تأسیسات آب روستایی وجود داشته که همگی رفع شده‌اند، عنوان کرد: درزمینهٔ راه‌ها، حدود ۱۰ کیلومتر راه اصلی بین روستایی مشکل پیداکرده است که در حال برآورد خسارت آن هستیم تا به استان اعلام شود و بتوانیم اعتباراتی را در این رابطه اتخاذ کنیم و در حال حاضر تنها راه دسترسی روستای شیخ میری کلهر مسدود است.

وی از با اشاره به برنامه جبران خسارت‌های سیل اظهار داشت: فرم‌هایی تهیه و به همه دهیارها داده‌شده که به درب منازل روستائیان مراجعه و با مستنداتی که دارند این فرم‌ها را تکمیل کنند تا بتوانیم آماری از میزان خسارت‌ها به دست آوریم و با آماری که بنیاد مسکن ارائه می‌کند هماهنگ باشد و دوباره‌کاری صورت نگیرد و کارها سریع‌تر انجام شود.

بخشدار مرکزی با اشاره به قول دولت برای کمک بلاعوض ۵ میلیون تومانی و اعطای وام تا ۱۲ میلیون تومان به روستاها گفت: تاکنون به دلیل اینکه برآورد خسارتی انجام‌نشده اعتباراتی هم ارائه نشده و از امروز کار بازدید آغاز می‌شود تا برآورد کاملی از میزان خسارت‌ها به دست بیاید.

وی بابیان اینکه اولین و مهم‌ترین موضوع درزمینهٔ مقابله با سیل و جلوگیری از خسارت، بحث لایروبی جداول و رودخانه‌های بین روستاهاست، گفت: تا جایی که توانسته‌ایم در این زمینه تلاش کرده‌ایم اما متأسفانه به دلیل عدم اعتبارات کافی نتوانسته‌ایم این کار را به نحو احسنت انجام دهیم. به این منظور از دستگاه‌های متولی کمک خواستیم که به خاطر وضعیت بحرانی پل‌دختر بیشتر تمرکزشان روی آن قسمت است.

گودرزی بابیان اینکه در بخش مرکزی ۱۷ نقطه حادثه‌خیز داریم که بیشتر مشکلاتشان در بحث لایروبی جداول است، اظهار داشت: در بخش شیروان و روستاهای مرکزی همه آب‌ها به سمت سیلاخور روانه می‌شود و رودخانه سیلاخور ۸ کیلومتر است و حدود ۲۵ سال است لایروبی نشده و اعتباری بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان نیاز دارد که بتوانیم آن را لایروبی کنیم و این امر صورت نمی‌گیرد مگر باهمت و پیگیری هر دو نماینده که بتوانند اعتباراتی را در این زمینه اتخاذ کنند.

وی در پایان از همه دستگاه‌ها خواست که موازی کاری را کنار بگذارند و با همدیگر هماهنگ باشند و ادامه داد: وقتی شیوه کار را برای روستاییان مشخص کنیم که از سردرگمی خارج شوند بهتر و سریع‌تر کار انجام می‌شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close