گوناگون

چگونه این یک میلیون نفر در آمازون پنهان شده بودند؟

 روزهای بروجرد- جنگل‌های بارانی آمازون فقط یک شگفتی نیست، بلکه مکانی سرشار از اسرار و افسانه است؛ مکانی با تاریخچه‌ای غنی از جوامع باستانی که اکوسیستم ارزشمندشان حالا به خاطر گسترش عملیات دست‌کاری، با تهدید جدی روبه‌رو شده است.

مطالعه‌ای جدید بخش‌هایی از آمازون را پیدا کرده که تاکنون کسی موفق به بررسی آن‌ها نشده بود. فرض بر این است که این بخش‌ها مکانی برای شبکه‌ی گسترده‌ای از جمعیت انسانی بوده باشند. این جمعیت یک میلیونی، به احتمال زیاد در قلمروی ۱،۸۰۰ کیلومتری زیست می‌کرده‌اند.
باستان‌شناسان دانشگاه اکستر انگلیس این فرضیه را مطرح کرده‌اند. آن‌ها از تصاویر ماهواره‌ای برای بررسی منطقه‌ی «تاپایوس» برزیل استفاده کرده و ۸۱ سایت باستان‌شناسی جدید پیدا کردند که شواهدی تاریخی از مهندسی خاک در منطقه‌ی جنوبی آمازون را به‌دست می‌دهد. این نوع خاک انباشت‌ها، قبلاً نیز در آمازون کشف شده‌اند. آن‌ها از وجود فعالیت‌های انسانی حکایت دارند که برای مدتی طولانی در اثر پوشش درختی عظیم جنگل‌های بارانی از دیده پنهان شده بودند.
گروه تحقیق در بررسی‌های تازه‌ی خود، به شواهدی از روستاهای سنگربندی شده متعددی دست پیدا کرد. باستان‌شناسی با انجام عملیات کندوکاو در ۲۴ محل باستان‌شناسی، موفق به کشف سرامیک، تبرهای سنگی صیقل داده شده، خاک سیاه و چیزهای دیگر شدند. محل‌های یافت شده، قُطری به میزان ۳۰ متر دارند و برخی از آن‌ها حتی به ۴۰۰ متر نیز می‌رسند. فارغ از مقیاس عجیب برخی از این سازه‌هایی که مدت‌های طولانی پنهان شده بودند، منطقه‌ی تاپایوس بسیار چشم‌نواز و خارق‌العاده است و محققان فکر می‌کردند خالی از سکنه بوده باشد. به باور محققان، جمعیت‌ها همواره در پیرامون سواحل رودخانه‌ها که غنی از منابع مختلف هستند، زندگی می‌کنند که البته خلاف این باور به اثبات رسید. بخش‌های دیگر آمازون هم محل زندگی انسان‌های باستانی بوده است.
باستان‌شناسی به نام «جوناس جورجیو دسوزا»، می‌گوید: «این باوری نادرست است که آمازون سرزمینی دست نخورده و خانه‌ی جوامع پراکنده‌ی عشایری بوده است؛ خیر این طور نیست. ما دریافتیم که برخی جمعیت‌ها در جاهایی به غیر از اطراف رودخانه‌ها نیز زیست می‌کرده‌اند. این افراد تاثیری بر محیط‌زیست خود گذاشته‌اند که ما امروزه می‌توانیم آن اثرات را به عینه مشاهده کنیم.»
بر پایه‌ی توزیع و اندازه‌ی خاک انباشت‌های کشف شده تاکنون، تخمین زده می‌شود که ۵۰۰،۰۰۰ تا یک میلیون نفر در این بخش از آمازون زندگی کرده باشند. البته عملیات کشف و بررسی همچنان ادامه دارد و باید منتظر خبرهای بعدی از جانب باستان‌شناسان ماند.
یافته‌های مقاله‌ی حاضر در مجله‌ی Nature Communications ذکر شده است.
 
نوشته: پیتر داکریل
ترجمه: منصور نقی‌لو – مجله علمی ایلیاد
منبع: sciencealert.com

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close