اخبار ایران

قم از نظر اقلیمی توان بزرگ تر شدن را ندارد

روزهای بروجرد- مدیرکل هواشناسی استان قم عنوان کرد: قم از نظر اقلیمی توان بزرگ تر شدن را ندارد و باید از رشد بی رویه مهاجرت به این شهر و استان بدون در نظر گرفتن زیربنای شهری از نظر آب، فضا، صنایع و…. جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، یحیی زارع در نشست علمی مساله اقلیم در شهرسازی قم که در جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، گفت: کار اصلی هواشناسی، با داده و آمار است و قدمت اطلاعات نیز ارزش و جایگاه بسیاری در این علم دارد.
 

وی افزود: اهمیت مساله هواشناسی و اقلیم در شهرسازی اهمیت بسیاری دارد و می تواند بسیاری از معادلات شهرسازی استاندارد و توسعه یافته را تغییر دهد.

مدیرکل هواشناسی بیان کرد: توسعه شهر و کشور نیازمند تلاش همه جانبه و رعایت همه این جوانب است؛ در این عرصه نباید بخشی و نهادی فکر کنیم بلکه باید با نگاهی عمیق و همه جانبه نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.

وی با انتقاد از برخی از مدیران و افرادی که بیش از شان و جایگاه خدمتی به فکر رشد شخصی هستند، گفت: اگر امروز با ژاپنی پیشرفته روبرو هستیم باید بدانیم که این کشور پس از جنگ جهانی، یک ویرانه بود ولی مردم و مسئولان آنها بدون در نظر گرفتن منیت‌ها تنها به کار و تلاش فکر کردند و منافع ملی را بر منافع حزبی و جناحی و فردی ترجیح دادند.

مدیر کل هواشناسی استان قم بیان کرد: یکی از مسایلی که باید در اجتماع به یک گفتمان مبدل شود، مساله مسئولیت پذیری فردی و موقعیتی است؛ امروز در برخی از شهرها شاهد آن بوده‌ام که مردم برای برگزاری جشن نیمه شعبان نیز از دولت کمک می‌خواهند و فکر می‌کنند که هر کاری باید از سوی دولت حمایت شود.

وی گفت: کشور ما امروز نیاز مبرمی به همدلی و ایثار و فداکردن منافع شخصی به منافع ملی دارد؛ این شهر باید الگو و اسوه همه جهان باشد و به همین دلیل است که باید با برگزاری جلسات متعدد و اطلاع رسانی و گفتمان سازی این تفکر را در وجود مردم و مسئولان نهادینه کنیم.

زارع اظهار کرد: از نظر کارشناسی باید بدانیم که قم از نظر اقلیمی توان بزرگ تر شدن را ندارد و باید از رشد بی رویه مهاجرت به این شهر و استان بدون در نظر گرفتن زیربنای شهری از نظر آب و فضا و صنایع و…. جلوگیری کنیم.

وی گفت: امروزه وضعیت گازهای کربنیک و همچنین آلاینده ها وگاز متان مجتمع های دامی فضای قم را به شکلی مبدل کرده است که نباید انتظار لطافت و باران داشته باشیم؛ ظرفیت های قم از نظر رشد، متناسب نیست یعنی این شهر ده یا یازاده برابر خود تخم مرغ تولید می کند و همین فضولات دامی گسترده می تواند تبعات محیط زیستی بسیاری برای شهر داشته باشد.

وی اظهارکرد: مدیریت بحران در قم نباید پس از بحران ها محل سوال واقع شود بلکه باید پیش از آنکه در سالهای آینده به دلیل بی آبی و بلایای احتمالی به دنبال مقصر و هزینه های بسیار برای ترمیم باشید از مشکلات و بحران های آینده جلوگیری کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان قم بیان کرد: باید اطلاعات اقلیمی مردم را افزایش دهیم زیرا این اطلاعات نقش مهمی را در ساخت و ساز و استانداردسازی شهرها به عهده دارد؛ در واقع خانه سازی نیز باید متناسب با اقلیم قم باشد؛ توسعه فضای سبز و.. نیز ارتباط مستقیمی با شناخت اقلیم دارد.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close