اخبار ایران

فقط با چاپ اسکناس یارانه‌ها ۲۰ برابر می‌شود!

روزهای بروجرد- رئیس دولت پاکدستان وعده ۲۰ برابر شدن یارانه‌ها و رسیدن آن به مبلغ هر نفر ۹۱۰ هزار تومان را داد. این نوع سخنان طنزگونه، انسان را به یاد آن مثل معروف هزار ضربه شلاق می‌اندازد که یا آن حکم دهنده شلاق نخورده است و یا عدد و شمارش نمی‌داند که چنین حکم می‌کند.

یارانه

بر مبنای ماهیانه ۴۵۵۰۰ تومان که برای حدود ۸۰ میلیون نفر واریز می‌شود، طی یک سال رقمی حدود ۴۰هزار میلیارد تومان می‌شود که اگر رقم یارانه بخواهد از ۴۵۵۰۰ تومان به ۹۱۰هزار تومان برسد، آن ۴۰هزار میلیارد سالانه هم باید ۲۰ برابر یعنی ۸۰۰هزار میلیارد تومان بشود.

برای اینکه بزرگی این عدد درک شود، قانون بودجه سال ۹۷ می‌گوید که بودجه و یا منابع عمومی کشور، حدود ۴۰۰هزار میلیارد تومان است. در دل این رقم، هم بودجه عمرانی ۶۵ هزار میلیاردی است و هم بودجه جاری، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و بخش دفاعی و سایر بخش‌ها وجود دارد. به عبارت ساده‌تر و بر مبنای فرمول آقای احمدی‌نژاد اگر بخواهیم در لایحه بودجه عدد ایشان را بگنجانیم، آن عدد ۲ برابر بودجه عمومی کشور خواهد شد!

حال پرسش این است که آیا منابع فعلی تحقق پیدا کرده است که به دنبال منابع جدید مالی برای دولت باشیم؟

منابع مالی بودجه سال ۹۷، یک سوم از محل آورده مالیات، یک سوم منابع فروش نفت است و یک سوم هم از محل فروش اسناد خزانه و یا شرکت‌های دولتی است. حال یارانه‌ها و منابع آن، ۲ برابر منابع عمومی کشور است.

به یقین کسانی که با الفبای اقتصاد آشنایی دارند می‌دانند و یا حتی کارکنان دولت که میانگین حقوق دریافتی خود را می‌دانند که این پرداخت‌ها از چه راهی هر ماه به حساب آنها واریز می‌شود، چنین رقمی یعنی عدد ۹۱۰هزار تومان به هر نفر ضربدر ۸۰ میلیون یارانه بگیر، در قالب هیچ قانون بودجه‌ای محقق نخواهد شد.

اصولا در دولت‌های نهم و دهم، مبنای کار، مبنای بودجه و اعداد و ارقام، به همین شکل پیش‌بینی و اجرا می‌شد. دقیقا بر مبنای این تفکر بود که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت وارد کشور شد اثر آن نه در سطح زندگی و رفاه مردم دیده شد و نه در توسعه و پیشرفت زیرساخت‌های کشور. به دلیل آن که تورم سال‌های ۹۱و ۹۲ که بیش از ۳۵ درصد بود، از یادها نرفته است.

گرچه در آن سال‌ها نرخ دلار به بیش از ۴ برابر افزایش یافت و همچنین در سال جاری هم چنین شد، اما اتفاق سال ۹۱و ۹۲، ناشی از سیل نقدینگی بود که بدون حساب و کتاب در لوایح بودجه دولت وقت پیش‌بینی می‌شد، اما آخرین نرخ دلار در بهار و تابستان ۹۷، ناشی از انباشت مطالبات شرکت‌ها و بانک‌ها از دولت و بانک مرکزی بود که بخشی از آن باقی مانده مطالبات مالی سال‌های قبل بود.

بنابراین عدد ۹۱۰ هزار تومان برای هر نفر به عنوان یارانه ماهیانه که تنها مقداری از دستمزد ماهیانه مصوب کمتر است، طبیعی است که با این بودجه و منابع کشور، قابل تحقق نیست.

البته در شرایطی امکان تحقق دارد که مجددا مانند دوره خود آقای مدعی پرداخت یارانه ۲۰ برابری، بانک مرکزی مجبور به چاپ اسکناس باشد. با چاپ اسکناس ممکن است رقم ۹۱۰ هزار تومان خوشایند همه باشد، اما در پس آن تورم چند ۱۰درصدی، ذائقه مردم را تلخ خواهد کرد.

بنابراین اینگونه سخنان محمود احمدی‌نژاد پوپولیسم محض است و همچنانی که هیچ‌گاه از جیب ایشان نام مفسدین اقتصادی بیرون نیامد و نهایتا چند معاون او به جرم فساد اقتصادی محاکمه شدند، آن دولت پاکدستان هم کارنامه‌اش روشن است و دستش برای مردم رو شده و خود احمدی‌نژاد هم می‌داند که ارقام مورد نظرش هرگز محقق نخواهد شد مگر با چاپ اسکناس‌های بدون پشتوانه و به وجود آمدن تورم سنگین و کمرشکن.

آرمان

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close