اخبار بروجردلرستان

توزیع نامناسب علت کمبود پرستار در بروجرد و الیگودرز/ مطالبات ۹ ماهه پرستاران ۱۵۰ میلیارد تومان است

روزهای بروجرد– در حالی پرستاران استان از تاخیر در پرداخت کارانه، اضافه کاری و موارد دیگر ناراضی هستند که مسوولان دانشگاه پایین بودن درآمد دانشگاه و عدم وصول مطالبات بیمه‌ها را در موعد مقرر علت این تاخیر عنوان می‌کنند.

فارس: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پرستاران بحث درآمدی است و طبق اظهار نظر کارشناسان حوزه سلامت پرستاران زیادی به دلیل درآمد پایین ناچار به مهاجرت شده‌اند.

متاسفانه دغدغه‌های پرستاران تمامی ندارد و هر از چندگاهی شاهد اعتراض جامعه پرستاری نسبت به مطالباتشان هستیم، دغدغه‌هایی که اگر بر طرف نشود علاوه بر اینکه انگیزه خدمت را از آنها می‌گیرد مهاجرت آنها به دیگر استان‌ها را هم به دنبال دارد.

پرداخت نکردن کارانه و اضافه کار پرستاران منجر به اعتراض پرستاران دانشگاه علوم پزشکی لرستان شده است، این اولین بار نیست که پرستاران برای پیگیری مطالبات خود دست به اعتراض می‌زنند.

مطالبات پرستاران لرستانی در سطح ملی رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطالبات پرستاران را به دو بخش ملی و استانی تقسیم می‌کند و می‌گوید: فوق العاده خاص، افزایش مبلغ ساعت اضافه کاری و عدم اضافه کار اجباری بخشی از مطالبات پرستاران در سطح ملی است.

سعید امیری تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی تبصره ۳و۴، شرکتی و طرحی دوران کرونا را از دیگر مطالبات پرستاران در سطح ملی عنوان می‌کند.

تاخیر در پرداخت مطالبات و خستگی که بر تن پرستاران می‌ماند

به گفته او ۱۱ماه عقب افتادگی پرداخت اضافه کار، ۱۱ماه عقب افتادگی پرداخت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و عدم واریز هدیه روز پرستار از مطالبات پرستاران در سطح استان است.

به گفته رییس هیئت مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان پایین بودن مبلغ حق مسکن، پایین بودن مبلغ حق لباس و پایین بودن مبلغ حق مهد از دیگر مطالبات پرستاران در سطح استان است.

بیمه‌ها پای کار نیستند

امیری اصلاح چارت سازمانی و قرار گیری نیروها در پست‌های سازمانی تعریف شده را از دیگر مطالبات پرستاران عنوان می‌کند.

به گفته او مطالبات استانی عموما به خاطر دیر پرداخت کردن معوقات سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح همچنین بلوکه کردن ۴۰ میلیارد تومان از حساب دانشگاه علوم پزشکی توسط تامین اجتماعی است.

املاک دانشگاه آزادسازی شود

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه با مدیران تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح برای پرداخت معوقات جلسه‌ای داشته‌ایم، می‌گوید: آزادسازی املاک دانشگاه علوم پزشکی از راهکارهایی است که می‌تواند به پرداخت مطالبات پرستاران کمک کند، یکی از این املاک ملکی است که در اختیار استانداری لرستان است.

به گفته امیری تخصیص بودجه از طرف معاون توسعه‌وزارت بهداشت «دکتر رحیمی» تحت عنوان طلب پرسنلی نیز از دیگر راهکارهای پرداخت مطالبات پرستاران استان است.

ضرورت حمایت دانشگاه و بیمه تامین اجتماعی

او می‌گوید: با توجه به در پیش بودن دو آزمون استخدامی وزارت بهداشت و تامین اجتماعی جهت تامین نیروی کادر پرستاری حمایت دانشگاه علوم پزشکی لرستان و تامین اجتماعی در خصوص به‌کارگیری و اعلام نیاز نیروی پرستار ضروری است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان معتقد است: توجه به درآمد پرستاران می‌تواند باعث جلوگیری از مهاجرت پرستاران استان می‌شود.

درآمد پایین دانشگاه و تاخیر در پرداخت مطالبات

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطالبات پرستاران را به حق می‌داند و می‌گوید: متاسفانه چالش درآمد پایین دانشگاه و عدم وصول مطالبات بیمه‌ها در زمان مشخص باعث می‌شود مطالبات پرستاران با تاخیر پرداخت شود.

پرونده کارانه سال گذشته بسته شد به گفته علی فرهادی کارانه سال گذشته پرستاران به طور کامل پرداخت شده است و ظرف این هفته هم اضافه کار بهمن ۱۴۰۱ پرداخت می‌شود.

او می‌گوید: به محض وصول مطالبات بیمه بنا داریم اضافه کاری ۱۴۰۱ را هم تسویه کنیم، از طریق وزارت هم پیگیر هستیم مبلغی را تامین کنیم.

مطالبات ۹ ماه امسال پرستاران ۱۵۰ میلیارد تومان است

به گفته معاون توسعه مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان کل مطالبات ۹ ماه گذشته پرستاران ۱۵۰ میلیارد تومان است، برای تامین این مبلغ هفته گذشته همراه با رئیس دانشگاه به وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه مراجعه کردیم.

فرهادی می‌گوید: شرایط را به دفتر وزیر اعلام کرده‌ایم تا کمک کنند، خودمان هم پیگیر هستیم بخشی از مطالبات را تامین و فاصله پرداختی‌ها را کم کنیم، یعنی از ۹ ماه به ۴ تا ۵ برسانیم که منطقی باشد.

به گفته او ۴ هزار پرستار در حال فعالیت هستند که اگر توزیع مناسب باشد مشکلی در خصوص تعداد پرستار نداریم، این در حالی است که توزیع نامناسب باعث شده ما در بروجرد و الیگودرز با کمبود پرستار مواجه باشیم.

با توجه به اینکه درآمد پایین و عدم پرداخت مطالبات مهاجرت پرستاران به خارج از استان را به دنبال دارد، می‌طلبد ساز و کاری برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close