اخبار بروجردویژه ها

لزوم احیای روستاهای متروکه بروجرد/ توسعه زیرساخت‌های روستایی راهکار حذف حاشیه‌نشینی در شهر

روزهای بروجرد- روستاها به عنوان قلب تپنده توسعه اقتصادی به ویژه در بخش صنعت کشاورزی، توریسم و دامپروری، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر توسعه قرار گرفت به طوری که در دهه اخیر مهاجرت‌هایی به برخی مناطق روستایی انجام شده است.

به گزارش ایرنا با توجه به نقش محوری روستاها در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که دارند، بدون شک توسعه ملی در گرو پیشرفت و آبادانی روستاها به شمار می‌آید.

تلاش‌های گسترده دولت ها در ۴۰سال اخیر به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی برای احیا روستاها این مناطق را در مدار توسعه قرار داده است و شهرستان بروجرد نیز از این مهم مستثنی نبوده و با ایجاد تحول در روستا تا حدودی امکانات رفاهی برای روستاییان درنظر گرفته شده و کمتر شاهد مهاجرت روستاییان به شهرهای کوچک و بزرگ هستیم.       

تاثیرگذاری کشاورزی در اقتصاد را کسی نمی‌تواند انکار کند. بخش کشاورزی را به دلیل ارتباط تنگاتنگی  که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد، نقش بسیار مؤثری در به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی کشور ایفا نماید.

از جمله مهمترین مکانها برای رشد کشاورزی روستاها است، که هرچه به روستاها بیشتر رسیدگی شود. از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری و موجب بالا رفتن بهره وری در بخش کشاورزی می‌شود زیرا در بی توجه بودن به توسعه روستاها اولین چیزی که به ذهن یک روستایی می‌رسد، مهاجرت به شهر است.         

امروز چون گذشته محله هایی مانند اسلام آباد، ابراهیم آباد، محمود آباد، ۳۰متری و دهها محله حاشیه نشین کمتر میزبان مهاجرت روستاییان به دلیل نبود امکانات لازم به شهر هستند و این خود گویای توسعه روستایی و تلاش برای ماندگاری در روستا است.

اگرچه در گذشته موضوعات و عواملی مانند اختلافات قومی، نزاع های دسته جمعی بر سرآب و  مسایل دیگر و نیز خشکسالی‌ و جذابیت‌های شهری باعث مهاجرت روستاییان به شهرها شده بود، اما  توسعه زیرساخت‌های جدید علاوه بر خدمات آب، برق، راه اندازی خطوط اینترنت پرسرعت، اتصال روستاهای بروجرد به شبکه گاز، ایجاد دفاتر پیشخوان دولت و حتی نصب سیستم عابربانک در برخی روستاها موجب شد تا زندگی روستایی از حالت سنتی به زندگی مدرن پیشرفته تغییر کند.

وقتی روستاهای بروجرد به کانونی برای توسعه تبدیل شد کم کم بوی پخت نان محلی از آن رخت بربست و بافت های روستایی با اجرای طرحهای هادی روستایی از سوی بنیاد مسکن با اسفالت و جدول کشی متحول و با تغییر بافت روستایی ایجاد فروشگاهها و نانوایی در روستا عملا زندگی شهرنشینی به روستاها نیز رسید.

شهرستان ۴۰۰ هزار نفری بروجرد با برخوردار بودن از سه بخش اشترینان، مرکزی و شیروان دارای ۱۸۵روستا است که به ۱۰۰ درصد این مناطیق دارای برق شهری و حدود ۹۵ درصد روستاها به شبکه گاز شهری متصل شدند.

روستاهای این شهرستان دارای ظرفیت های گردشگری، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی هستند که در گذشته کمتر به این موارد توجه شده و در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی های جدی برای رونق زندگی روستایی انجام شده که در شمار زیادی از روستاها مهاجرت معکوس اتفاق افتاده و زمینه اشتغال بسیاری از افراد ساکن در شهرها در روستا فراهم شده است.

روستاهای گردشگری بروجرد همانند ونایی، فیال، دودانگه، توده زن، و دهها روستای دیگر که دارای آثار تاریخی هستند در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و گردش پذیربودن آنها موجب شده افرادی که قبلا مهاجرت نموده اتد مجدد به روستا بازگردند.

تحقیقات نشان می دهد، توسعه روستایی موجب شده حتی روستاهای خالی از سکنه مجدد در مسیر احیا قرار گرفته و مهاجرت معکوس ان اغاز شود.

بسیاری از روستاییانی که در دهه های هفتاد و هشتاد به شهر بروجرد یا حتی استانهای دیگر به هر دلیلی مهاجرت نموده اند اکنون با بازگشت به روستای خود و احداث واحدهای مسکونی لوکس و ویلایی و همچنین فعالیت در کار باعبانی و دامپروری زتدگی نو ایجاد کرده و علاوه بر رونق اقتصادی و توسعه روستاها به زندگی خود نیز رونق داده اند. 

بخشدار اشترینان گفت: با همکاری ادارات جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و دستگاه‎های خدمات رسان چهار روستای خالی از سکنه بروجرد احیا می‎شود.

 مقداد صارمی افزود: به منظور توسعه رونق کشاورزی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، رونق تولید و استفاده بهینه از امکانات موجود روستاهای خالی از سکنه این بخش شامل کمره سفلی، کمره گودرزی، چغابل و مجید آباد ” قلعه نو” که از حدود ۳۰ سال پیش تا کنون به دلایل مختلف خالی از سکنه شده اند، احیا می شود.

بخشدار اشترینان بیان کرد: روستای چغابل به دلیل موقعیت آب و هوایی مطلوب و نیز برخوردار بودن از حدود ۴۰۰ هکتار زمین زراعی مستعد دارای موقعیت مناسبی برای توسعه رونق صنعت، کشاورزی و دامداری است و روستای مجید آباد ” قلعه نو” نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب برای توسعه صنعت بوم گردی مورد توجه قرار گرفته است.

وی مجموع روستاهای بخش اشترینان بروجرد را ۳۹ روستا اعلام کرد و گفت: با احیا این چهار روستا تعداد روستاهای بخش به ۴۳ روستا افزایش خواهد یافت.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بروجرد گفت:  پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایر، تقویت امکانات رفاهی نظیر طرح‌های هادی و نوسازی خانه‌های روستایی از تدبیر کارساز دولت ها به ویژه دولت تدبیر و امید برای تحقق توسعه پایدار در روستاها است.

سید حسین ریاضتی افزود: براساس آمار موجود در سال ۱۳۵۷ اوایل انقلاب اسلامی، ۷۰ درصد جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما هم اینک ۲۶ درصد از جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون ایرانی در روستاها زندگی می‌کنند.

وی  با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب واحدهای مسکونی روستایی فاقد سند مالکیت بودند، افزود: هشت هزار و ۵۰۰ سند مالکیت روستایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با همکاری ثبت اسناد شهرستان صادر شده و تاکنون ۴۸۲ واحد مسکونی در این شهرستان برای نیازمندان ساخته شده و ۵۴ واحد نیز در حال احداث است.

وی اظهار داشت: نقشه طرح هادی در۱۴۳ روستای این شهرستان تهیه و تصویب شده که ۳۳ روستا در بخش اشترینان و ۱۱۰ روستا را در بخش مرکزی شامل می شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بروجرد اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی هم اکنون ۴۳ درصد روستاها معادل ۸۵ درصد جمعیت روستایی شهرستان از طرح هادی برخوردار هستند.

ریاضتی ادامه داد: این شهرستان با ۱۸۶ روستا دارای حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی بوده که از این تعداد ۳۴ درصد در روستاها دارای سند مالکیت هستند.

مدیر امور توزیع برق بروجرد گفت: در سال جاری کار برق رسانی به روستای تنگه محمد حاجی، روستای حسن اباد، ورکوه که قبلا خالی از سکنه بوده و به دلیل مهاجرت معکوس مجددا برقرسانی شد. محمدعلی خسروی افزود: هم اکنون ۱۰۰درصد مجموع حدود ۲۰۵ روستای این شهرستان به شبکه برق متصل است.  

وی تاکید کرد: ایجاد فرصت های اشتغال در روستا، بالا بردن سطح زندگی در روستاها، توجه به عقب ماندگی زندگی اجتماعی و اقتصادی و جلوگیری از تخریب مناظر زیبا و طبیعی روستا و حفظ زیبایی از برنامه‌های دولت در حوزه روستایی است.

رییس شرکت گاز بروجرد گفت: در راستای توسعه و خدمات رسانی یکسان به روستاییان هم اکنون ۹۵ درصد روستاهای شهرستان برابر ۲۷ هزار مشترک و ۱۰۰ درصد روستاهای بخش اشترینان دارای گاز شهری هستند.

شاهرخ همتی اظهار داشت: در بخش مرکزی بروجرد با ۱۹۳روستا هم اکنون ۱۷۶ روستا از نعمت گاز برخوردار شد.

رییس شرکت گاز بروجرد ادامه داد: کار گازرسانی به ۱۰ درصد روستاهای باقیمانده بخش مرکزی تا پایان سالجاری به اتمام می رسد.

حبیب اله حدادی مدیر شرکت آب و فاضلاب بروجرد گفت: از مجموع ۲۰۵ روستای این شهرستان ۱۴۵ روستا تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب است.

وی افزود: از این تعداد ۶۰ روستا تحت پوشش شرکت نبوده و آب شرب مورد نیاز آنها از طریق شبکه های محلی تامین می شود.

وی اظهار داشت: در سالهای گذشته کارها و اقدامات گسترده ای در جهت توسعه زیرساخت های شبکه آب روستایی انجام شده  و در راستای رفاه روستاییان این خدمات ادامه دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close