لرستان

لرستان دومین رویشگاه جنگلی و درختی ناحیه رویشی زاگرس

روزهای بروجرد- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: حدود ۷۰‌ درصد تيپ گونه‌هاي جنگلي زاگرس را بلوط‌ها تشکیل می‌دهند.

 نبی‎الله قائدرحمتی در گفت‎وگو با  ایسنا، اظهار کرد: بخش مهمی از ناحیه رویشی زاگرس که وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده  در استان لرستان واقع شده است.

وی اضافه کرد: در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، لرستان از نظر وسعت دومین رویشگاه جنگلی و درختی را  دارا است.

قائدرحمتی با بیان اینکه حدود ۷۰‌ درصد تيپ گونه‌هاي جنگلي زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند، افزود: اقلیم منطقه نیز مدیترانه‌ای نیمه‌خشک با زمستان‎های سرد است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: از سایر گونه‌های درختی این جنگل‎ها می‌توان به افرا، کیکم، بنه، زبان‌گنجشک، گلابی‌وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و غیره اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی می‌توان گفت جوامع بلوط در ارتفاع ۶۵۰ تا ۲۴۰۰ متر از سطح دریا حضور دارند که بالاتر از این ارتفاع جوامع ارس و پایین آن جوامع بنه- بادام ظاهر می‌شوند.

قائدرحمتی اظهار کرد: فرم غالب جنگل‌شناسی منطقه، جنگل‌های شاخه‌زاد بوده و این دلالت بر تخریب ناشی از حضور طولانی مدت جوامع انسانی دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: متاسفانه به دلیل رشد جمعیت در قرن اخیر و نیاز جنگل‌نشینان به سوخت، منبع غذایی برای دام‎ها و زمین‎های کشاورزی، آتش سوزی‎های سهوی و عمدی و بهره‌برداری غیراصولی از این جنگل‎ها به کلی چهره آنها را دگرگون کرده و بجز در نقاط معدودی نشانی از انبوهی سابق این جنگل‌ها نیست.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close