اخبار بروجرد

زباله‌های عفونی در انتظار بخش خصوصی/ انتقاد فرماندار بروجرد از مصوبات کاغذی

روزهای بروجرد- امحا و بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی از موضوعات مهمی است که همواره مورد توجه قرار داشته و در همین راستا مسوولان بروجرد اعلام کرده‌اند از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه حمایت کامل خواهند داشت.

به گزارش فارس، بحث اما و بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی یکی از موضوعاتی است که همواره توجه بوده و بسیاری از فعالان زیست محیطی دغدغه فراوانی نسبت به این موضوع داشته و دارند.

در همین راستا دفع زباله‌های عفونی بروجرد در جلسه کارگروه پسماند در دستور کار قرار گرفت تا بلکه راهکاری مناسب در این راستا اندیشیده شود.

بی‌خطرسازی ۹۰ درصد زباله‌های عفونی بروجرد

رئیس اداره محیط زیست بروجرد گفت: بیش از ۹۰ درصد پسماندهای پزشکی این شهرستان جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و سپس امحا می‌شوند.

مصطفی مصطفی‌وند اظهار کرد: موضوع جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی و پزشکی چند سالی بود که یکی از دغدغه‌های زیست محیطی به شمار می رفت، تا اینکه در نهایت امسال اجرائی شد.

وی عنوان کرد: موضوع تفکیک و کاهش تولید زباله از مبدا یکی دیگر از مباحثی است که اجرای آن تاکنون به تعویق افتاده است.

رئیس اداره محیط زیست بروجرد ابراز امیدواری کرد موضوع تفکیک از مبدا زباله های شهری بروجرد به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کارگروه پسماند مطرح شده و به نتیجه برسد.

وظیفه امحای زباله‌های عفونی بر عهده تولیدکننده است

در ادامه مسئول مرکز بهداشت بروجرد گفت: چند ماهی است که کار بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی مراکز پزشکی این شهرستان در بیمارستان آیت‌الله بروجردی انجام می‌شود، اما قرارداد منعقد شده برای این منظور در تاریخ ۲۹ فروردین سال ۹۸ به پایان می‌رسد.

سهراب کبودجامه با اشاره به اینکه حجم پسماندهای عفونی مراکز درمانی خصوصی بروجرد بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: هم اکنون و بر اساس قرارداد منعقد شده زباله‌های عفونی آزمایشگاه‌، خانه‌های بهداشت، مراکز دولتی و مطب‌ها در بیمارستان آیت‌الله بروجردی بی‌خطرسازی می‌شود.

مسوول مرکز بهداشت بروجرد افزود: بر این اساس زباله‌های پزشکی مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و دیگر مراکز درمانی در ازای پرداخت هزینه‌ای بابت هر کیلوگرم زباله در این مرکز بیمارستانی بی‌خطرسازی و سپس امحا می‌شود.

کبودجامه تاکید کرد: با توجه به اینکه از بیست و نهم فروردین ۹۸ دیگر بیمارستان آیت‌الله بروجردی پذیرایی زباله‌های عفونی نیست، در جلسه‌ای که حدود ۵ ماه پیش برگزار شد مقرر گردید کار بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی به یک شرکت خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون وظیفه امحاء و تبدیل زباله‌های عفونی به غیر عفونی بر عهده تولید کننده است، گفت: حال که تاکنون اقدامی در خصوص واگذاری کار به بخش خصوصی انجام نشده پیشنهاد می‌شود، پزشکان بسته به نوع کارشان دستگاه‌های اتوکلاو را خریداری کرده و برای بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی خود از آن استفاده کنند.

راه رفته را باز نگردیم

سپس رئیس سازمان نظام پزشکی بروجرد گفت: ماهانه یک حدود یک تن زباله عفونی در مطب‌های خصوصی سطح شهر تولید می‌شود.

علی ملکی از بروجرد به عنوان یکی از تمیزترین شهرها از نظر زباله‌های عفونی یاد و عنوان کرد: طی ۵ سال اخیر اگرچه جلسات متعددی برگزار و تصمیمات زیادی مانند الزام پزشکان به خرید دستگاه بی‌خطرساز زباله های عفونی اتخاذ شده، اما اثربخشی لازم را به دنبال نداشته است.

وی اظهار کرد: اینک که پس از سال‌ها اقدامات عملی در خور توجهی در خصوص بی‌خطرسازی زباله‌های پزشکی انجام شده، نباید با پایان یافتن مهلت قرارداد بیمارستان آیت‌الله بروجردی باز هم به پله اول برگردیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی بروجرد با اشاره به اینکه می‌توان راهکارهایی راه برای تداوم این مسیر یافت، بیان کرد: باید از همه توان برای ادامه این راه و جلوگیری از بازگشت دوباره آن به ابتدای مسیر استفاده کرد.

به سرمایه‌گذار زمین رایگان واگذار می‌شود

فرماندار بروجرد با انتقاد از اینکه از ۵ ماه پیش تاکنون هیچگونه اقدامی در خصوص جذب سرمایه‌گذار در حوزه امحاء زباله‌های پزشکی انجام نشده، گفت: راحت بگویید مصوبه را روی کاغذ نوشتیم اما کاری انجام ندادیم.

عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد: وقتی که پنج ماه گذشته سرمایه‌گذاری برای اجرای کار نیافته‌است، تا زمان پایان انعقاد قرارداد بیمارستان چطور می‌توان به این مهم دست یافت؟

وی البته با مهم خواندن اقدامات انجام شده در حوزه جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌های پزشکی بیان کرد: تجارب نشان داده که بخش خصوصی تمایلی برای امحای زباله‌های عفونی ندارد، چرا که این کار برای سرمایه‌گذاران این بخش مقرون به صرفه نیست.

فرماندار بروجرد با تاکید بر اینکه برای حل موضوع باید برنامه‌ها و سیاست‌هایی در قالب اهداف کوتاه، میان و بلندمدت اتخاذ اجرایی شود، افزود: در کوتاه مدت می‌توان باز هم از ظرفیت بیمارستان آیت‌الله بروجردی استفاده کرد.

رحیمی ادامه داد: در میان مدت نیز باید در وهله اول مجتمع های پزشکی موظف به خرید دستگاه بی‌خطرساز زباله‌های عفونی شوند.

وی تاکید کرد: در برنامه بلندمدت نیز باید بسترها و مشوق‌های لازم مانند واگذاری رایگان زمین، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و موارد اینچنینی با هدف جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به این حوزه را فراهم آورد.

فرماندار بروجرد سپس وعده داد که در صورت ورود جامعه پزشکی یا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه زمین را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده و ترتیبی اتخاذ کند که با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت کار به نتیجه برسد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close