اخبار بروجردویژه ها

بافت های فرسوده زخمی بر پیکر شهر بروجرد

روزهای بروجرد- فرسودگی بافت‌های شهری امروزه به معضلی تبدیل شده که اکثر شهرهای کشور با آن روبرو هستند و بروجرد با داشتن ۲۸۰ هکتار بافت فرسوده در رتبه سوم شهرهای کشور قرار دارد.

بر اساس اعلام کارشناسان جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر در شهر بروجرد در سکونت گاه های غیر رسمی یا همان بافت های فرسوده شهری زندگی می کنند.

به گزارش ایرنا در زلزله سال ۸۵ بسیاری از منازل مسکونی بروجرد دچار آسیب شدند و زنگ خطری جدی در این شهر به صدا درآمد تا شاید نبض نوسازی و بهسازی این مناطق سرعت بیشتری بگیرد و بتوان از خسارت های جدی که ممکن است در اثر بروز حوادث طبیعی رخ می دهد جلوگیری کرد.

و این درحالی است که روند حرکت نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده بروجرد توسط دستگاه و نهادهای متولی کند و بدون زمان بندی ادامه دارد.

از سوی دیگر مردمی که در این مناطق زندگی می کنند توان مالی پرداخت هزینه بازسازی و بهسازی منازل خود را ندارند برخی از مردم ساکن در این بافت های فرسوده درآمد مشخصی برای پرداخت اقساط تسهیلات تخصیص یافته برای این مهم را ندارد که باید برای این مهم چاره ای اندیشیده شود.

معاون استاندارلرستان و فرماندار بروجرد با اشاره به این که ضوابط احیا بافت های فرسوده شهرستان بروجرد باید اصلاح شود، افزود: بروجرد رتبه سوم بافت های فرسوده را در کشور به اختصاص داده و در بسیاری از بافت های فرسوده مردم زندگی می کنند که این محلات فرسوده و برای ساکنین نا امن است.

علی کورانی فراظهارکرد: مشارکت درحفظ اثارتاریخی این شهرستان نیازبه ردیف اعتبار ملی دارد زیرا بناهای تاریخی و ارزشمندی در این مناطق وجود دارد که هریک ازآنها فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری بروجرد محسوب می شود.

وی بیان کرد: در شهرستان بروجرد ۱۳ محله بافت فرسوده وجود دارد که ارائه الگوهای جدید در راستای بازسازی واحیا بافت های فرسوده آنها ضروری است.

فرمانداربروجرد اضافه کرد: طرح احیای بافت فرسوده بروجرد مربوط به سال ۸۵ است که باید به روز شده و براساس برنامه ریزی مشخص پیشرفت داشته باشد.

وی ادامه داد: گروه توسعه ایرانیان آمادگی خود را برای احیا و بازسازی بافت های فرسوده و محلات قدیمی بروجرد اعلام کرده که در صورت همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه آنها را احیا و رونق دهد.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد گفت: برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده به مالکان تسهیلاتی پرداخت می شود که به دلیل سود بالای این تسهیلات مورد اقبال شهروندان قرارنگرفته است.

احمد پارسا افزود: سال گذشته منطقه دره غریب در بافت فرسوده به عنوان منطقه هدف انتخاب و معرفی شد که اقداماتی نیز در این راستا انجام شد ولی کافی نیست.

وی بیان کرد: بیش از۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پنج طرح بهسازی و نوسازی بافت های شهرستان بروجرد در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد اضافه کرد:۱۳ محله بافت فرسوده است که نوسازی و بهسازی این بافت ها طبق الگوی در نظر گرفته شده ضروری است.

پارسا با اشاره به بافت تاریخی و فرسوده بازار بروجرد افزود: سال گذشته کار طراحی برای بهسازی سرای قیصریه و حافظی در بازار بروجرد انجام شد و امسال کار اجرایی آنها با پنج میلیارد ریال اعتبار آغاز می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: در بروجرد ۸۳ بنای تاریخی وجود دارد که در بافت تاریخی و قدیمی شهر واقع شده است.

حجت اله یارمحمدی اضافه کرد: برخی از آثار و بناهای تاریخی ارزشمند بروجرد در بافت های قدیمی و فرسوده شهر واقع شده اند که نگهداری و مرمت آنها به صورت مداوم در حال انجام است.

وی بیان کرد: دراین بخش از بافت شهر نوسازی و بهسازی طبق همان الگوی تاریخی صورت گیرد.

مقالات مشابه

1 thought on “بافت های فرسوده زخمی بر پیکر شهر بروجرد”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close