اخبار ایران

رابطه عجیب تسریع واکسیناسیون عمومی و شکست تولید داخلی/ نیازی نیست همه واکسن ساز باشند

روزهای بروجرد- همزمان با ناکام ماندن تولید واکسن کرونا در داخل کشور، واکسیناسیون عمومی نیز در کشور سرعت گرفته است. سینوفارم اکنون واکسن غالبی است که به افراد واجد شرایط در کشور تزریق می‌شود. چرا واکسیناسیون عمومی در کشور به تاخیر افتاد؟

به گزارش رویداد۲۴ واکسیناسیون عمومی در کشور سرعت گرفته است. سینوفارم، نام واکسنی است که اکنون در مراکز واکسیناسیون کشور به افراد تزریق می‌شود و در این بین علی رغم تبلیغات و وعده‌های فراوان خبری از واکسن ایرانی کرونا نیست.

شرکت دارویی برکت بعد از یک هفته کش و قوس بالاخره از مدار خارج شدن بیش از یک میلیون دوز واکسن تولیدی‌اش را تایید کرد. اصغر عبدلی کارشناس شرکت دارویی برکت، با تایید خارج شدن ۱.۲ میلیون دوز واکسن برکت از چرخه تولید به خبرگزاری تسنیم گفته است واکسن‌هایی که «استاندارد لازم» نداشته‌اند «حذف و کنار گذاشته» شده‌اند.

خبر مشکل در خط تولید واکسن برکت را روز ۱۳ تیرماه حجت نیکی‌ملکی رییس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد و گفت یک میلیون و دویست هزار دُز واکسن در مرحله پُر کردن ویال‌ها دچار مشکل شده.

تاکنون چندین واکسن ایرانی کرونا مجوز تولید دریافت کرده‌اند؛ با این وجود هیچ کدام به مرحله تولید انبوه نرسیده است.

مهد داروسازی جهان، ناکام در تولید واکسن کرونا

برای اینکه بهتر با مساله روبه رو شوید کافیست بدانید شکست در خط تولید یا شکست در مرحله آزمایشی واکسن کرونا منحصر به ایران نبوده و فرانسه (کشور مهد واکسن‌سازی و یکی از بزرگترین کشورر‌های داروساز جهان) هم موفق نشده واکسن کرونا را تولید کند.

بهمن ماه سال گذشته انستیتو پاستور فرانسه اعلام کرد با به دست آمدن نتایج ناامیدکننده در مرحله آزمایش بالینی واکسن کووید–۱۹ مشترک با شرکت داروسازی مرک آمریکا به این همکاری پایان داده است.

سانوفی دیگر شرکت داروسازی فرانسوی هم در آذرماه سال گذشته اعلام کرد مطالعات بالینی واکسن کرونای آنها، پاسخ ایمنی ناکافی را در افراد مسن نشان داده و به همین دلیل عرضه‌ی این واکسن تا اواخر سال ۲۰۲۱ به تأخیر خواهد افتاد.

این شرکت بزرگ داروسازی که با همکاری شرکت GSK بر روی واکسن کرونا تحقیق می‌کرد اعلام کرد مطالعه‌ی دیگری را از فوریه ۲۰۲۱ آغاز خواهند کرد و امیدوارند تا پایان سال آینده اثربخشی بیشتری را از این واکسن به دست آورند.

هر دوی این شرکت‌ها جزو بزرگترین و قدرتمندترین شرکت‌های داروسازی جهان هستند.

علاوه بر شکست شرکت‌های بزرگ داروسازی در مرحله نخست ساخت واکسن، واکسن‌های پیشرو هم بعضا در خطوط تولید دچار چالش‌هایی شده‌اند.

در خطوط تولید واکسن ویروس کرونا در جهان چه خبر است؟

پایگاه خبری سی تی وی کانادا گزارشی درباره معضلات خط تولید واکسن‌های کرونای موجود در جهان منتشر کرده است. بر اساس داده‌های این رسانه خاموش شدن فریزرها، شکستن ویال‌ها و برخی مشکلات در مرحله اجرای واکسیناسیون، عمده معضلاتی است که کانادا با آن دست به گریبان است.

وزارت بهداشت اونتاریو گفته به طور متوسط ۱۱۰۰ دوز از مجموع ۸۷۱ هزار دوز واکسن کرونای فایزر که در ماه مارس به دست کانادا رسیده بود و ۴۰۰ دوز از ۲۲۰ هزار دوز واکسن مدرنا از ۱۴ دسامبر تا دوم مارس به دلایل مشابه هدر رفته بودند.

فجایع بزرگتری هم در خط تولید واکسن‌های آمریکایی اتفاق افتاده. در یک فقره یک کارخانه تولید واکسن در بالتیمور آمریکا ۱۵ میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون را هدر داد. لازم به ذکر است که جانسون اند جانسون یک دوزی است و این یعنی ۱۵ میلیون نفر با این اشتباه از واکسن محروم شدند.

نیویورک تایمز در ماه می‌ خبری را منتشر کرد و گفت کارگران یک مرکز تولید واکسن در بالتیمور آمریکا اشتبا‌ها مواد اولیه تولید واکسن جانسون اند جانسون را ترکیب کرده و عملا با این اشتباه ۱۵ میلیون دوز واکسن را هدر داده‌اند.

این مرکز همزمان هم واکسن جانسون و هم واکسن آسترازنکای بریتانیایی را تولید می‌کرده و اعلام کرده اشتباهی که رخ داده در اثر خطای انسانی بوده است.

در گزارش نیویورک تایمز آمده تولید واکسن یک فعالیت علمی است که دائما در حال تغییرات است و در نتیجه بروز مشکلاتی از این دست در آن قابل پیش بینی است اما مشکل اینجاست که اشتباهی که در این مرکز تولید در بالتیمور اتفاق افتاده برای مدتی تشخیص هم داده نشده بوده. با این حال مرکز پیش گیری از بیماری‌های واگیردار آمریکا اطمینان داده که هیچ یک از واکسن‌های تولیدی این مرکز وارد بازار نشده‌اند.

شرکت دارویی برکت وعده داده بود که تا پایان شهریورماه «قطعا» ۵۰ میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت می‌دهد، ولی با بروز مشکلات اخیر به نظر می‌رسد پروژه تولید ملی واکسن برای مدتی مسکوت گذاشته شده و در عوض دولت در دو هفته گذشته بیش از شش ماه اخیر اقدام به واردات واکسن کرونا کرده است.

در دو هفته گذشته نزدیک به ۶ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده و در حالی که واکسیناسیون جمعیت ۷۵ سال به بالا که جمعیت کمی را شامل می‌شدند بیش از ۲ ماه به طول انجامیده بود، دولت به یک باره آمادگی خود را برای واکسیناسیون گروه سنی ۶۰ سال به بالا اعلام کرد. همچنین فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران از راه اندازی حدود ۹۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران برای افزایش سرعت واکسیناسیون در پایتخت خبر داد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close