گوناگون

۶ دلیل برای محدود کردن کودکان در استفاده از تکنولوژی‌ها

به نظر می‌رسد این روز‌ها کودکان از سنین کم از دستگاه‌های هوشمند و الکترونیکی مانند تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

روزهای بروجرد- تماشای مداوم صفحات نمایش ممکن است باعث ایجاد اختلالات در خواب شود. داشتن خواب کافی می‌تواند برای کودکان به اندازه کافی مسئله‌ای چالش بر انگیز باشد. آن‌ها اغلب در آخر هفته‌ها تکالیف و فعالیت‌های ورزشی فوق برنامه‌ای را بعد از مدرسه برای انجام دادن دارند. علاوه بر این، طبق گفته‌های آکادمی آمریکایی روانپزشکی کودکان و نوجوانان، کودکان روزانه به طور متوسط ۳ تا ۴ ساعت را به تماشای برنامه‌های تلویزیونی اختصاص می‌دهند.

۶ دلیل برای محدود کردن استفاده از تکنولوژی‌ها
۶ دلیل برای محدود کردن استفاده از تکنولوژی‌ها

همه این‌ها را در نظر بگیرید و نداشتن خواب کافی را نیز اضافه کنید. انگیزه استفاده از ابزار الکترونیکی، رایانه یا تماشای تلویزیون نشان داده است که می‌تواند باعث ایجاد اختلالاتی در خواب شود.

این مسئله ممکن است به ایجاد شکاف در تعاملات خانوادگی و یا تعامل شخصی بی انجامد. وقتی ما از تکنولوژی‌ها مانند رایانه‌ها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، و تلویزیون استفاده می‌کنیم، با یکدیگر تعامل نمی‌کنیم. از آنجایی که تجربه خواب با کیفیت می‌تواند امری دشوار برای بسیاری از خانواده‌ها باشد، محدود کردن مدت زمان استفاده از تکنولوژی‌ها (گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها) می‌تواند درست همان چیزی باشد که والدین به آن نیاز دارند.

می‌توانید از تماشای یک فیلم خانوادگی در شب و یا انجام یک بازی ویدئویی در کنار هم لذت ببرید، واقعیت این است که، تماشای یک صفحه نمایش با کمترین مکالمه چهره به چهره همراه است.

در حقیقت مطالعات نشان داده اند که مشاهده بلند مدت صفحه نمایش ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در تمرکز افراد شود.

یک مطالعه در دانشگاه ایالتی آیووا دریافت که این مسئله می‌تواند برای کودکانی که از اختلالات تمرکزی رنج می‌برند، صدق کند. بازی‌های ویدئویی هدف مطالعات بودند، هرچند که محققین معتقدند هر رسانه و ابزار الکترونیکی ممکن است اثرات مشابهی داشته باشد.

به معنایی استفاده بیش از حد از تکنولوژی می‌تواند برای کودکان در مدرسه مشکلاتی ایجاد کند. بچه‌هایی که برای مدت زمان طولانی به تماشای برنامه تلویزیونی می‌نشینند به احتمال زیاد درس‌های ضعیف تری دارند و زمان کمتری را به خواندن کتاب اختصاص می‌دهند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است کاهش زمان استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی ممکن است باعث بهبود سلامت روان و نمرات درسی شود.

حتی ممکن است فعالیت بدنی کمتری داشته باشند. استفاده بلند مدت از این رسانه‌ها و گوشی‌های هوشمند موجب کاهش فعالیت‌های بدنی و افزایش خطر ابتلا به چاقی در کودکان می‌شود.

این مسئله ممکن است کودکان را با تصاویر و تبلیغاتی با محتوای نامناسب مواجه کند. بسیاری از نمایش‌ها و تبلیغات خشونت آمیز و همچنین تصاویر کلیشه‌ای و یا مصرف مواد مخدر که همگی می‌تواند برایشان نا مناسب باشند.

۵ شیوه برای محدود کردن تکنولوژی‌ها
برای شما آسان است که تلویزیون را روشن کنید و اجازه دهید که بازی‌های ویدئویی را تا هر زمانی که خسته شوند انجام دهند.

با این حال گزینه‌های زیادی برای سرگرم کردن وجود دارند. اگر برخی از این نکات کلیدی ذکر شده را در ذهن داشته باشید، زمان استفاده از این فناوری‌ها را محدود خواهید کرد.

•در اتاق کودک خود تلویزیون قرار ندهید. وجود تلویزیون در اتاق با پایین آمدن بازده درسی کودکان، اختلالات خواب و چاقی کودکان مرتبط است.
•تلویزیون را خاموش کنید. وقتی کودکان برنامه خاصی را تماشا نمی‌کنند، تلویزیون را خاموش کنید. به ویژه زمان‌هایی که در حال غذا خوردن، مطالعه و انجام تکالیف هستند.
•به کودک خود کمک کنید یک بازی ویدئویی یا یک نمایش را انتخاب کنند. بهترین راه برای افزایش شناخت آنچه کودک تماشا می‌کند، کمک به انتخاب یک نمایش یا یک بازی است. هنگام انتخاب یک فیلم یا بازی خانوادگی، با دقت محتوایات و مضمون آن را بررسی کنید.
•زمان نمایش را محدود کنید. به طور مثال یک ساعت تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های ویدئویی یک روز یا چند ساعت در هفته می‌تواند زمان مناسبی باشد. محدودیت زمانی در استفاده از تکنولوژی‌ها را ایجاد کنید. مهم‌تر از همه به زمان‌هایی که تعیین می‌کنید متعهد باشید.
•گزینه‌های دیگر را جایگزین کنید. راه‌های عالی دیگری برای کنار خانواده بودن وجود دارند مانند، شطرنج و کتاب خواندن.

نکته آخر
امروزه، حتی اگر تکنولوژی بتواند برای ما و فرزند انمان فرصت‌های شگفت انگیزی ارائه دهد، اما همچنان بر سلامت و رفاه ما تاثیر منفی خود را داشته است. در حالی که فرزندان خود را در محدود کردن استفاده از این فناوری‌ها تشویق می‌کنید، به یاد داشته باشید که دلایل خوبی را برای آن‌ها بیان کنید. بهترین شیوه ایجاد فعالیت‌های خانوادگی بدون استفاده از فناوری‌ها نوین است.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close