محیط زیست

چرا زمین گرم شده است؟

روزهای بروجرد- تغییرات اخیر در پوشش گیاهی باعث گرم‌تر شدن سطح سیاره‌ی زمین شده است. فعالیت‌هایی نظیر قطع کردن درختانِ جنگل‌های همیشه‌ سبز برای گسترش کشاورزی در مناطق گرمسیری، باعث ایجاد عدم تعادل انرژی می‌شود که این به نوبه‌ی خود منجر به افزایش دمای سطح محلی و گرم شدنِ سیاره‌ی زمین می‌شود.
چرا سطح سیاره‌مان گرم شده است؟
چرا سطح سیاره‌مان گرم شده است؟
اکوسیستم‌های طبیعی نقش مهمی در کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا و فرسایش خاک دارند. مطالعه‌ای جدید توسط گروهی از محققان مرکز تحقیقات مشترک و خدمات علم و دانش کمیسیون اروپا، یکی دیگر از جنبه‌های کمتر شناخته‌شده‌ی چگونگی محافظت کردن این اکوسیستم‌های طبیعی و به ویژه جنگل‌ها، از سیاره‌ی ما در برابر گرمایش جهانی را روشن می‌سازد.
این گروه تحقیقاتی، برای تجزیه و تحلیل تغییرات در پوشش گیاهی جهانی، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ و ارتباط دادن این داده‌ها به تغییرات در تعادل انرژیِ سطح، از داده‌های ماهواره‌ای استفاده کردند. تغییر پوشش گیاهی، ویژگی‌های سطح، مانند میزان گرمای از بین رفته توسط تبخیر آب و میزان تابشی که به فضا بازتاب می‌شود را بررسی کردند که این تاثیر قابل توجهی بر دمای سطح محلی دارد. تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد که تغییرات اخیر در پوشش زمینی چگونه در نهایت باعث گرم‌تر شدن سیاره‌ی زمین شده است.
«گرگوری دوویلر»، نویسنده‌ی اصلی این مطالعه، توضیح می‌دهد: «می‌دانستیم که جنگل‌ها در تنظیم دماهای سطح زمین نقش دارند و اینکه جنگل‌زدایی بر آب و هوا تاثیر می‌گذارد، اما این اولین ارزیابیِ داده‌محورِ جهانی است که ما را قادر ساخته تا مکانیسم‌های بیوفیزیکیِ پشت این فرآیندها را به‌طور نظام‌مند نقشه‌برداری کنیم.»
این مطالعه همچنین فراتر از جنگل‌زدایی را بررسی کرد، یعنی تغییرات بین انواع مختلف پوشش گیاهی، از جنگل‌های همیشه سبز تا زمین‌های هموار، درختچه‌ها، چمنزارها، مزارع و تالاب‌ها، را نیز تجزیه و تحلیل کرد. با این وجود، آن‌ها دریافتند که از بین بردنِ جنگل‌های همیشه سبزِ گرم‌سیری به منظور گسترش کشاورزی، تغییر پوشش گیاهی است که بیشترین مسئولیت و سهم را در افزایش محلی در دمای سطح زمین دارد.
از نقطه‌نظر گازهای گلخانه‌ای، قطع درختانِ جنگل‌ها ممکن است فقط بر آب و هوای جهانی در مدت زمان متوسط تا درازمدت تاثیر داشته باشد. با این حال، دانشمندان تاکید می‌کنند که جوامع محلی که در مناطقی زندگی می‌کنند که درختانِ آنجا قطع می‌شود، بلافاصله در معرض افزایش دما قرار می‌گیرند.
نوشته: ScienceDaily
ترجمه: زهرا جهانبانی – مجله علمی ایلیاد
منبع: sciencedaily.com
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close