گوناگون

مدرسه بروجیه یادگار هشتصد ساله بروجردی ها در ترکیه

روزهای بروجرد- مدرسه بروجیه یا بروچیه (Buruciye Madrasah) در قرن هفتم قمری توسط مظفربن عبداله مفضل بروجردی از اهالی بروجرد در شهر سیواس در شرق ترکیه ساخته شده است. به همین دلیل این مدرسه به نام وی نامگذاری شده است.

مدرسه بروجیه یادگار هشتصد ساله بروجردی ها در ترکیه
مدرسه بروجیه یادگار هشتصد ساله بروجردی ها در ترکیه

مدرسه بروجیه در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده، سیواس در حال حاضر نیز یکی از مراکز ارتباطی مهم به ویژه برای گردشگران ایرانی است و در گذشته نیز از مراکز علمی، مذهبی و حکومتی بوده است.

در دوران سلجوقی که قرنهای پنجم، ششم و هفتم قمری را در بر می گرفت، شهر سیواس به یکی از مراکز مهم علمی و نیز محل تشکیل حلقه های صوفیان تبدیل شد و بناهای متعددی مثل مسجد منار جفت، شفائیه، کبود، بروجیه، منار کوتاه و مسجد کبیر در آن تاسیس شد.

از نظر معماری و تقارن بنا، مدرسه بروجیه هنرمندانه ترین بنای برجای مانده از دوره سلجوقی در آسیای صغیر است. ایوان ورودی اصلی مدرسه گنبدی کشیده دارد اما ایوان های کناری و اصلی دارای گنبدهای کوتاه و خمره ای شکل هستند.

از زندگی و آثار مظفر بن عبدالله مفضل بروجردی اطلاعات زیادی در دست نیست. مفضل بروجردی وزیر سلجوقیان آناتولی بود. وی در شهر سیواس درگذشت و آرامگاه وی در زیر یکی از گنبدهای مدرسه بروجیه قرار گرفته است.

مدرسه بروجیه در مرکز فرهنگی سیواس و بین دارالشفا و مدرسه دو مناره قرار دارد. بروجیه از نوع بناهای چهار ایوانی است که طبق معماری عمومی مدارس چهار ایوانی ایرانی ساخته شده است. ساختمان دارای چهار ایوان بزرگ است که در کنار هر یک از آنها یک طبقه میان اشکوبی مشاهده می شود. طرح این مدرسه، بسیار منظم و مربع شکل است. ایوان ورودی مدرسه دارای یک گنبد بلند است که متفاوت از بناهای مشابه است و این نوع معماری فقط در همین بنا دیده می شود. مدرسه محرابی در قسمت گنبددار طرف راست ورودی مدرسه وجود دارد، معلوم می کند که این قسمت مسجد بوده است.

Old ipod, new ipod and tap one should besttrackingapps.com/ be aware that apple has currently extended the warranties of the ipod, and this action appears to be retroactive

مقالات مشابه

3 thoughts on “مدرسه بروجیه یادگار هشتصد ساله بروجردی ها در ترکیه”

  1. ترکیه واقعا در زمینه گردشگری فوق العاده کار کرده این مدرسه رو تونسته ثبت جهانی کنه بعد ما مسجد جامع بروجرد رو که متعلق به قرن چهارم هجری و یکی از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام و بسیار باشکوه تره هنوز نتونستیم ثبت جهانی کنیم

    1. بعد میگن چرا ملت میرن ترکیه خوب اونجا قدر داشته هاشونو می دانند ما تو یکی از شبستان های تاریخی مسجد جامع برای خادم حمام درست کردیم!!!!!!!!
      خدایا ما رو نجات بده

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close