پزشکی

شرط داشتن کلیه سالم

روزهای بروجرد- یک فوق‌تخصص کلیه بااشاره به اینکه دیابت و فشارخون به کلیه‌ها آسیب می زند گفت: سنگ هایی که در لوله حالب گیر می‌افتند کلیه را خفه می‌کنند و اگر تا ۴ هفته درمان نشوند، کلیه از کار می‌افتد.

شرط داشتن کلیه سالم
شرط داشتن کلیه سالم

به گزارش مهر، در آستانه روز جهانی کلیه در خصوص شایع‌ترین بیماری کلیوی، اظهار داشت: بیماری سنگ کلیه در همه‌ دنیا وجود دارد. شیوع بیماری سنگ کلیه در کشور حدود ۸الی ۱۰درصد است ، این بیماری در مردان به نسبت شایع تر از زنان است.

وی افزود: سنگ کلیه در هر سنی اتفاق می‌افتد. هر چه سن ابتلا به آن پایین تر باشد، اغلب علت آن بیماری‌های زمینه ای است. ما در افراد کم سن و سال به دنبال بیماری‌های زمینه ای که سبب ایجاد سنگ کلیه می‌شوند، هستیم. بالا بودن اگزالات خون، بالا بودن کلسیم خون خصوصا در بیماری پرکاری غده پاراتیروئید می‌تواند سنگ سازی در کلیه را ایجاد می‌کند.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری ادامه داد: مصرف کم آب آشامیدنی، مصرف زیاد نمک، مصرف بیش از حد غذاهای پروتئینی، کم تحرکی، وجود عفونت‌های ادراری با باکتری‌های خاص و هرگونه انسداد در سیستم ادراری؛ چه این انسداد مادرزادی باشد و چه به مرور ایجاد شده باشد؛ وجود برخی بیماری‌های زمینه ای نظیر بیماری های ارثی، کمبود برخی از مواد مهار کننده از جمله عواملی هستند که فرد را در معرض ایجاد سنگ کلیه قرار می‌دهد.

علائم و نشانه‌های سنگ کلیه

این استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: ممکن است ایجاد سنگ کلیه در بدن کاملا بی علامت باشد یا دردهای خفیفی در پهلو ایجاد کند و یا ممکن است فرد به شدیدترین درد ممکن در عالم پزشکی که از درد زایمان در زنان نیز شدید تر است، دچار شود. یکی دیگر از علائم سنگ کلیه خون در ادرار است و همچنین عفونت‌های ادارای مقاوم به درمان از جمله علائم سنگ کلیه هستند.

درمان سنگ کلیه

کرمی افزود: خوشبختانه ۹۵درصد سنگ های سیستم ادراری امروزه به روش آندوسکوپی و بدون جراحی، قابل درمان هستند.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: اگر اندازه ی سنگ کمتر از ۴میلی متر باشد بیش از ۹۰درصد از آنها اصلا درمان نمی خواهند و به صورت خودبه خود دفع می‌شود و اگر اندازه سنگ بین ۴میلی متر تا ۶ میلی متر باشد شانس خودبه خود دفع شدن آن حدود ۵۰درصد است و درصورتی که سایز سنگ بین ۶ میلی متر تا ۱۰ میلی متر باشند حدود ۱۰درصد امکان دفع خود به خودی آن وجود دارد و فرد می بایست حتما به پزشک مراجعه کند.

وی ادامه داد: اگر اندازه‌ی سایز سنگ کلیه بیش از ۶ میلی‌متر و یا یک سانت باشد، درمان آن به روش سنگ شکنی برون اندامی انجام می شود و در این صورت فرد سه جلسه به دستگاه سنگ شکنی می رود و بدون بیهوشی سرپایی فرد درمان خواهد شد. در صورتی که با سه جلسه سنگ شکنی، بیمار درمان نشود می بایست روش های دیگری را برای درمان سنگ کلیه امتحان کرد.

کرمی همچنین تصریح کرد: معمولا برای درمان بیمارانی که با سنگ‌شکن جواب نگرفته‌اند و همچنین درمان سنگ های بزرگتر از ۵/۱سانتی‌متر از روش درمانی عمل PCNM است که در این روش بدون شکاف جراحی از پوست یک شکاف تونلی به کلیه ایجاد کرده وبا فرستادن یک دوربین به درون کلیه ؛ سنگ را خرد کرده و آن را تکه تکه بیرون می ‌آورند. در این روش جراحی، بیمار بجای ۲۰بخیه فقط ۱بخیه و به جای یک هفته بستری شدن در بیمارستان، با یک شب بستری در بیمارستان، درمان خواهد شد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران اظهار کرد: اگر سنگ کلیه در لوله حالب گیر بیفتد به منزله‌ی خفه کردن کلیه است و هر چه سریع‌تر می‌بایست درمان شود زیرا کلیه‌ها را از کار می اندازد و برای درمان این سنگ ها فقط چهار هفته فرصت داریم و بعد از آن کلیه بیمار برای همیشه از کار می افتد.

وی ادامه داد: بهترین درمان این سنگ ها به روش آندوسکوپی یا PUL است. در این روش با عبور دوربین از مثانه بیمار؛ سنگ را شکسته وبیرون می‌آوریم و بیمار به صورت سرپایی درمان می ‌شود.

چگونه کلیه‌های سالم‌تری داشته باشیم

کرمی گفت: برای اینکه کلیه‌های سالمی داشته باشیم می بایست هر ۲ ساعت یک بار آب بیاشامیم، مصرف نمک را کاهش داده و هر شش ماه یکبار چکآپ انجام دهند. اگر فشار خون و دیابت مبتلا هستند حتما آن را کنترل کنند.

وی افزود: امروزه یکی از شایع ترین علت های آسیب به کلیه‌ها و از کار افتادن آنها از کنترل نکردن فشار خون و دیابت ناشی می شود.

کرمی در آخر یادآور شد: اگر فرد به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا است حتما می بایست آنها را درمان کرد تا سبب آسیب رسیدن به کلیه ها نشود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close