بهداشت و خانواده

راه‌هایی ساده برای چاق نشدن و حفظ سلامتی

روزهای بروجرد- براساس مطالعه‌ی محققان دانشگاه کیوشو در فوکوکای ژاپن، کاهش سرعت غذا خوردن، کم کردن زمان میان وعده‌های بعد از شام و نخوردن غذا دو ساعت قبل از خواب، همگی از چاقی جلوگیری کرده و خطرات ناشی از چاقی برای سلامتی را کاهش می‌دهند.
راه‌هایی ساده برای چاق نشدن و حفظ سلامتی
راه‌هایی ساده برای چاق نشدن و حفظ سلامتی
«یامی هارست» و «هاروشیا»، دانشمندان دانشگاه کیوشو، یافته‌های خود را براساس داده‌های بیمه‌ی سلامت مربوط به ۵۹،۷۱۷ نفر فرد مبتلا به دیابت در ژاپن انجام دادند، کسانی که به‌طور منظم چک‌آپ می‌شدند.
محققان گفتند: «داده‌های بیماران از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ با استفاده از داده‌های مربوط به حق بیمه‌های موجود و داده‌های مربوط به چک‌آپ پزشکی تولید شدند. شرکت‌کنندگان در مطالعه‌، شامل زنان و مردان ژاپنی بودند که در شرکت‌های بیمه‌ سلامت ثبت‌نام کرده و در حین مطالعه، دیابت نوع ۲ در آن‌ها تشخیص داده شد.»
آن‌ها ادامه دادند: «شاخص توده‌ی بدن «BMI» اندازه‌گیری شد و چاقی به‌صورت BMI برابر با ۲۵ کیلوگرم بر متر مربع یا بیشتر تعریف شد. اطلاعات مربوط به عادات سبک زندگی از پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به سئوالاتی که در حین چک‌آپ پزشکی پرسیده می‌شد، به‌دست آمد. مهمترین عادت، سرعت غذا خوردن بود که در سه سطح سریع، عادی و آهسته دسته‌بندی شد. عادات دیگر عبارت بودند از خوردن شام ظرف دو ساعت قبل از خواب، خوردن میان وعده بعد از شام، نخوردن صبحانه، فراوانی مصرف الکل، خواب کافی و مصرف تنباکو.»
بیش از یک‌سوم از شرکت‌کنندگان ظرف ۶ سال یک‌بار چک‌آپ شده بودند، در حالی‌که زیر یک‌سوم دوبار چک‌آپ شده بودند. در زمان شروع مطالعه، ۲۲،۰۷۰ نفر سرعت غذا خوردن‌شان را کاهش دادند؛ ۳۳،۴۵۵ نفر با سرعت عادی غذا خوردند و ۴،۱۹۲ نفر در هر لقمه‌ی غذا مکث می‌کردند. کسانی که به آهستگی غذا خوردند، سالم‌تر از بقیه بودند و سبک غذایی سالم‌تری داشتند.  تقریباً نیمی از کل نمونه، یعنی زیر ۵۲درصد سرعت غذا خوردن‌شان را ظرف ۶ سال تغییر دادند. تمام ابعاد عادات خوردن و خوابیدن و همچنین مصرف الکل مطالعه شدند و چاقی قبلی به‌طور معناداری با چاقی در ارتباط بود.
پس از توضیح عوامل تأثیرگذار، نتایج نشان داد کسانی که غذای‌شان را با سرعت عادی می‌خوردند، در مقایسه با کسانی که غذا را نجویده، قورت می‌دادند، حدود ۲۹درصد کمتر دچار چاقی شدند؛ این میزان در کسانی که با سرعت آهسته غذا می‌خوردند، به ۴۲درصد رسید و اگرچه کاهش مطلق دور کمر به‌عنوان نشانگری از افزایش وزن مضر کم بود، برای کسانی که با سرعت آهسته یا عادی غذا می‌خوردند، بیشتر بود.
غذا خوردن بعد از شام و غذا خوردن ظرف ۲ ساعت قبل از خواب سه‌بار در هفته یا بیشتر با تغییراتی در BMI همراه بود. اما نخوردن صبحانه تأثیری نداشت. این مطالعه روز ۱۲ فوریه‌ی سال ۲۰۱۸ در مجله‌ی BMJ Open منتشر شد.
نوشته: SciNews
ترجمه: سحر الله‌وردی – مجله علمی ایلیاد
منبع: sci-news.com

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close