اخبار ایران

کدخدایی: معیارهای «رجل سیاسی» برای نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد

روزهای بروجرد- شورای نگهبان نظر خود درباره معیارهای تشخیص رجل سیاسی برای نامزدی ریاست جمهوری را اعلام کرد ولی در این تعریف، اشاره ای به جنسیت و سن نشده است.

عباسعلی کدخدایی در آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۹۶ گفت معیارهای تشخیص رجل سیاسی اعلام شده است و در پاسخ به این سوال که آیا در مورد جنسیت رجل سیاسی نیز شورای نگهبان به نتیجه رسیده یا خیر، گفت : هنوز در این مورد تصمیم گیری نهایی نشده است. در حال تصمیم گیری هستیم ولی فعلا همین موارد به تصویب شورای نگهبان رسیده است.

به گزارش ایرنا؛ کدخدایی اظهار داشت: در اجرایی جز ۵ بند ۱۰ سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزهای ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان قرار داده است و با عنایت به بند ۹ اصل ۱۱۰ و اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعاریف، معیارها و شرایط رجل سیاسی برای نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد.

سخنگوی شورای نگهبان تعریف ‘رجل سیاسی’ را در قالب ‘ دو ماده، ۱۱ بند و چند تبصره ‘ عنوان کرد و گفت: در ماده یک تعریف رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری آمده است رجال مذهبی، رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشییع داشته و به تدین و تقیدشان و انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی دینی و اجتماعی از برجستگی ویژه ای برخوردار باشد به گونه ای که در میان مردم به این خصوصیات شناخته و مشهور باشند.

وی افزود: بر اساس این ماده رجال سیاسی، رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آن ها از مسائل و پدیده های سیاسی به جهت آگاهی عمیقشان در مسائل سیاسی، اجتماعی اعم از داخلی و بین المللی و حضورشان در صحنه های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آن ها لحاظ شده باشد به گونه ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.

وی همچنین در مورد دیگر معیارهای تعریف رجل سیاسی گفت: مدیر، شخصی است برخوردار از شایستگی های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش، مهارت، شخصیت و نگرش های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره وری و در راستای ماموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش های حاکم بر جامعه دارا و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه های مدیریت کلان است.

کدخدایی گفت: همچنین مدیر شخصی است که از توانایی پیش بینی و عاقبت اندیشی نسبت به امور مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران ها قدرت حل مشکلات و برون رفت از آن ها به نحو شایسته داشته باشد.

وی در مورد مفاد ماده ۲ تعیین شرایط رجل سیاسی که در شورای نگهبان تصویب شد، اظهار داشت: در این ماده در ۱۱ محور در مورد شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری اعلام نظر شده است.

سخنگوی شورای نگهبان، سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت های مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات و سخنرانی ها، سوابق کافی و قابل ارزیابی و تصدی برخی مسئولیت ها و مدیریت کلان، سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت ریاست جمهوری، سن متناسب با انجام مسئولیت های ریاست جمهوری و صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری از جمله این موارد دانست.

کدخدایی گفت : معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه ها و توان مدیریتی، عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری، ارائه برنامه ها در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست های کلی نظام، عدم وابستگی به رژیم گذشته و وابسته نبودن به گروه های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سو امنیتی از جمله درفتنه سال ۸۸ و عدم محکومیت قطعی کیفری به جرائم اقتصادی مانند کلاهبرداری، ارتشا ، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی کشور از جمله این موارد است.

وی همچنین به سه تبصره در موضوع رجل سیاسی اشاره کرد و گفت: بر اساس این تبصره ها که در شورای نگهبان تصویب شد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری موظفند مدارک مثبته جهت احراز شرایط را هنگام ثبت نام ارائه کنند، همچنین بر اساس تبصره دیگری شورای نگهبان می تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری، ضمن استعلام از مراجع ذیصلاح اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی های مستقل کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت : همچنین بر اساس آخرین تبصره موارد مذکور در ماده دو، آماره ای مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام بوده و اعتراض داوطلبان نسبت به عدم ثبت نام آنان در شورای نگهبان رسیدگی می شود.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close