اخبار بروجردویژه ها

تحقق رشد اقتصادی بروجرد، از مسیر راه آهن و منطقه ویژه

روزهای بروجرد- بروجرد بیشترین صنایع لرستان را در خود جای داده است و از طرفی با توجه به قرار گرفتن در شریان‌های ارتباطی اصلی کشور نیازمند ایجاد یک منطقه اقتصادی پویا و بهره‌مندی از خط ریلی است تا ظرفیت‌های آن در مسیر رشد و توسعه همه جانبه بکار گرفته شود.

به گزارش ایرنا ایجاد راه آهن یکی از خواسته‌های جدی مردم بروجرد به شمار می رود که با وجود گذشت چندین سال از مطرح شدن ضروریات اجرای آن اما در عمل اتفاقی برای اتصال نخستین شهر صنعتی لرستان به خطوط ریلی سراسری صورت نگرفته است.

برای توسعه، عمران و آبادانی بروجرد باید از همه ظرفیت ها استفاده شود و در این راستا اقدامات زیربنایی مانند راه آهن مطالبه دیرینه و جدی مردم این شهرستان است که با وجود مطرح شدن در سال‌های گذشته، اما عملیات اجرایی آن هنوز آغاز نشده است.

اواخر بهار سال جاری تیمی از کارشناسان وزارت راه و شهرسازی برای مطالعه طرح راه آهن دورود – بروجرد – ملایر به بروجرد سفر کردند که محلی حوالی روستای “درب آستانه” این شهرستان مشخص شد و مقرر گردید نتیجه به وزارتخانه ارائه شود.

اکنون خط راه آهن بروجرد برآورد اعتبار شده و از سوی نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی این وعده داده شده است که به زودی کلنگ آن بر زمین زده خواهد شد.

بنابر گفته فاطمه مقصودی نماینده بروجرد در مجلس به نقل از وزیر راه و شهرسازی، امسال در لایحه بودجه، ۱۰۰ میلیارد تومان را به ۲ خط راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک، و دورود – ملایر – بروجرد اختصاص داده اند.

عباس گودرزی دیگر نماینده بروجرد در این زمینه می گوید: ایجاد راه آهن یکی از مطالبات جدی مردم شهرستان است که به زودی محقق می‌شود چراکه هم ردیف ملی در بودجه و هم مصوبه کمیسیون تخصصی ماده ۲۳ را دارد.

وی افزود: این طرح در مجلس دهم هیچ‌گونه مصوبه و ردیف بودجه‌ای نداشت و در اولین گام یک آنتن (ایستگاه عبوری و بدون توقف قطار) از دورود تا بروجرد در پروژه دورود- خرم آباد- اندیمشک تصویب و با مساعدت وزارت وقت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه این امر در سال ۹۶ اجرا شد.

نماینده بروجرد در مجلس ادامه داد: برای تخصیص اعتبار ملی به طرح ها اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ ضرورت دارد که این مهم نیز تحقق یافت و تخصیص اعتبار براین این طرح در لایحه بودجه سال ۹۹ لحاظ شد.

گودرزی اضافه کرد: بعد از یکسال در اردیبهشت ۱۴۰۰ گام نهایی برداشته و تفاهم شد مناقصه انتخاب پیمانکار راه آهن بروجرد برگزار شود که در صورت ادامه روال عادی مراحل اجرای طرح و انتخاب نهایی پیمانکار واجد شرایط، عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

نماینده بروجرد با بیان اینکه پروژه دورود – بروجرد ۲۶ کیلومتر است گفت: باید در مطالعه ادامه طرح به مسیر ملایر تسریع شود تا مردم از خط ریلی دورود – بروجرد – ملایر استفاده کنند.

از آنجا که مردم بروجرد خواهان تحقق و اجرایی شدن این طرح هستند آن را بعنوان موضوعی اولویت دار از رییس جمهوری مطالبه می کنند تا وقفه ای بنا به هر دلیلی در روند اجرایی شدن این طرح ایجاد نشود.

این طرح سال ها دست مایه شعار و تبلیغات برخی مسوولان بوده است که حالا باید به مرحله اجرا گذاشته شود و از طرفی همزمان با سفر رییس جمهوری به لرستان مردم این دیار فرصت را غنیمت می شمارند که تسریع در اجرای این طرح را از رییس جمهور مطالبه کنند.

علاوه بر راه آهن که بعد از سال ها به مرحله کلنگ زنی نزدیک شده است منطقه ویژه اقتصادی بروجرد نیز از دیگر طرح هایی به شمار می رود که بعد از ۱۱ سال معطل روی کاغذ مانده است.

منطقه ویژه اقتصادی آرزوی دیرینه مردم بروجرد

مجوز منطقه ویژه اقتصادی بروجرد سال ۸۹ صادر شد و سالهاست مردم این شهرستان چشم انتظار تحقق وعده هایی هستند که قرار بود زمینه اشتغال ۱۰ هزار نفر را فراهم کند تا انقلابی بزرگ در صنعت و اقتصاد منطقه صورت گیرد.

قرار بود منطقه ویژه در بیش از پنج هزارو ۷۰۰ هکتار و طی ۶  فاز ساخته شود که این طرح باعث اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر از مردم بروجرد شود اما باگذشت ۱۱ سال هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و در حد یک وعده باقی مانده است.

به اعتقاد کارشناسان، تولیدکنندگان، نمایندگان و مسوولان، مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد پایدار است، هیچگونه مشکل قانونی ندارد و تنها مساله‌ آن کارشکنی‌ها و عدم اختصاص بودجه لازم به این پروژه است.

احداث این منطقه در بروجرد از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که به تصویب شورای نگهبان رسیده و مراحل قانونی خود را طی کرده است اما دولت قبل، عاملیت شرکت خصوصی تعیین شده برای عملیات اجرایی این منطقه ویژه اقتصادی  را لغو کرد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بروجرد اما و اگرهای زیادی به دنبال دارد که یکی از عوامل اصلی اجرایی نشدن آن، عدم جذب سرمایه گذار است به نحوی که این طرح تا به امروز به دلیل فقدان سرمایه گذار مشخص مسکوت مانده و دست خوش تحولات متعدد شده و باوجود همه اقدامات انجام شده عملا گامی برای راه اندازی آن برداشته نشده است.

توقف منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در ایستگاه جذب سرمایه گذار

عباس گودرزی نماینده بروجرد گفت: مکان فعلی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار به تصویب شرکت شهرک های صنعتی و کارگروه شورای عالی مناطق آزاد رسیده است.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذار کار راحتی نیست اظهار داشت: دبیر مناطق آزاد، شورای عالی مناطق آزاد، شرکت شهرک های صنعتی کشور، وزارت صمت و استانداری لرستان با طرح منطقه ویژه اقتصادی بروجرد موافقت کرده اند و مصوبه آن در کارگروه نماینده ۱۱ وزارتخانه کشور، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و حفاظت محیط زیست تاییدیه گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا جلسه ای با معاون اول رییس جمهوری برگزار و موافقت احداث منطقه ویژه اقتصادی بروجرد با مسوولیت شرکت شهرک‌های صنعتی اخذ شده است.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close