اخبار ایران

بحران آب در استان یزد و شرق اصفهان

روزهای بروجرد- نماینده مردم یزد در مجلس، با بیان اینکه در حال حاضر یک استان آب آشامیدنی ندارد نسبت به ایجاد بحران‌های اجتماعی در استان یزد در پی قطعی آب هشدار داد.

بحران آب در استان یزد و شرق اصفهانبحران آب در استان یزد و شرق اصفهانبحران آب در استان یزد و شرق اصفهان
بحران آب در استان یزد و شرق اصفهان

به گزارش خانه ملت، سید ابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به قطع آب آشامیدنی استان یزد، گفت: آب آشامیدنی استان یزد از صبح امروز قطع شده است و در حال حاضر یک استان آب ندارد که این به معنای ایجاد بحران‌های اجتماعی است و امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکل حل شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما سعی کردیم مردم استان یزد را به آرامش، صرفه جویی و عدم ذخیره‌سازی دعوت کنیم، مسئولان استان و شخص استاندار هم در تماسی که بنده با وی داشتم قول دادند که این مشکل تا امروز حل خواهد شد.

موسوی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال میزان بارش‌ها در کشور کم شده بود وزارت نیرو در اقدامی، ۱۰ درصد از آب آشامیدنی استان اصفهان و یزد را از حجم آب ذخیره‌ای که پشت سد زاینده رود است را کم کرد.

وی یادآور شد: آبی که در حال حاضر از زاینده رود به استان یزد منتقل می‌شود؛ برای آشامیدن است و اگر این آب قطع شود کل آب آشامیدنی استان قطع می شود، قبلا آب زاینده‌رود به سمت باتلاق گاوخونی می‌رفت و سفره‌های زیر زمینی سیراب می‌شد و ما آب آشامیدنی استان یزد را از این سفره های زیرزمینی تأمین می‌کردیم و مشکلی هم نداشتیم؛اما از آنجایی که انتقال آب به سمت گاوخونی قطع شد لذا آب از طریق لوله به استان یزد انتقال می‌یابد.

این عضو فراکسیون امید مجلس افزود: باید حرف‌های مردم استان اصفهان نیز شنیده شود و دولت به تکلیفش برای جبران خسارت کشاورزان این منطقه که در پی خشکسالی‌های چندسال اخیر بوده است عمل کند؛چرا که اگر دولت این خسارت را می‌داد قطعا مردم این استان پیگیر قطع انتقال آب به یزد نبودند.

نماینده مردم یزد در خانه ملت ادامه داد: بنده صبح که وضعیت را دیدم با استاندار تماس گرفتم و وی گفت ما در حال رصد اخبار بوده و احتمال اینکه مردم یا آب و یا برق را قطع کنند وجود دارد و به همین منظور تیم های تعمیر و نگهداری و بازسازی در حال آماده باش هستند که اگر این اتفاق بیفتد با سرعت تعمیرات را انجام دهیم.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:در اثر تجمع در شهرستان ورزنه دوتیر برق آسیب دیده و باید با توجه به پیش‌بینی های که شده بود تا بعدازظهر امروز این دو تیر برق تعمیر می‌شد و مشکل جریان برق حل می‌شد که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

استاندار اصفهان: مسئولان باید پاسخ‌گوی کشاورزان شرق اصفهان باشند

در همین حال استاندار اصفهان نیز گفت: کشاورزان شرق اصفهان از اقشار ضعیف جامعه هستند و مسئولان باید پاسخ‌گوی نیازهای آن‌ها باشند تا به مطالباتشان برسند.

محسن مهرعلیزاده صبح امروز (شنبه) در همایش منزلت زن و تحکیم بنیان خانواده با اشاره به مشکلات پیش روی اصفهان در خصوص محدودیت‌های منابع آبی اظهار کرد: استفاده از واژه بحران برای شرایط فعلی اصفهان صحیح نیست، چرا که بحران طی یک دوره کوتاه رخ می‌دهد، اما بحران فعلی اصفهان بیش از یک دهه به طول انجامیده است.

وی ادامه داد: مشکلاتی که امروز اصفهان با آن دست به گریبان است به بیش از پنج دهه باز می‌گردد که در طول این مدت منابع آبی حوضه زاینده رود به یک سوم کاهش یافته است. اصفهان مهد تمدن، فرهنگ و تاریخ است، به همین خاطر باید با برنامه ریزی صحیح، کمبودهای منابع آبی فعلی را پشت سر بگذاریم. باید با طرح‌های کشت جایگزین و استفاده از آب‌های خاکستری و پساب، کم آبی را مدیریت کنیم. جنگ جهانی سوم بر سر خاک یا صنعت نیست و این جنگ اگر اتفاق بیفتد بر سر آب خواهد بود.

مهرعلیزاده گفت: باید در استان اصفهان چرخه‌ای میان تصفیه‌خانه‌ها، صنعت، کشاورزی و منابع آبی پدید آید. به همین خاطر در کارگروه ملی مقابله با کم آبی، استان اصفهان نخستین استان بود که مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت. حقیقت این است که با توسعه صنعت به کشاورزی و محیط زیست استان، آسیب وارد شده است.

وی ادامه داد: در کارگروه تصمیم گرفته شده است که صنعت اصفهان به فعالیت خود ادامه داده و در عین حال بخشی از منابع آبی در اختیار محیط زیست و کشاورزی قرار بگیرد تا کشاورزی و محیط زیست اصفهان احیا شود. در مدت زمانی کمتر از دو سال با تعادل بخشی و ایجاد توازن میان بخش‌های کشاورزی و صنعت به مصارفی بهینه دست خواهیم یافت.

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close