گوناگون

بازار مسگرهای بروجرد بی‌صداست

روزهای بروجرد- احیای صنعت نیمه جان مس بروجرد پس از رکود محسوس چند ساله اگرچه نقطه قوت خوبی در افزایش تولید محصولات مسی به شمار می‌رود اما وجود برخی مشکلات، سهم تولید و فروش این صنعت را محدود کرده است.

مسگری در بروجرد- عکس: سجاد درویسی

ضعف بازاریابی، ناتوانی در تعریف بازارهای فروش خارجی، ضعف آموزش و قرار گرفتن تولیدات بروجرد در سایه صنایع استان‌های دیگر، بخش‌هایی از مشکلات صنعت مس این شهرستان است.

بنابر این بسترسازی برای حضور چشمگیر و موثر صنعتگران بروجردی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تمرکز روی بعد آموزشی و جلوگیری از انزوای صنعت مس از راهکارهای تقویت این صنعت است.

ایجاد بازارچه‌های دائمی در بروجرد، اعطای تسهیلات به متقاضیان فعالیت در حوزه تولید ظروف مسی، ایجاد کارگاه‌های بسته بندی و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به خواص ظروف مسی از دیگر راهکارهای تقویت این صنعت است.

رکود ۲۵ ساله
یکی از فعالان صنعت مسگری بروجرد با تجربه فعالیت ۳۳ ساله در این حوزه به همشهری می‌گوید: از ۲۵ سال گذشته و با روی کار آمدن ظروف جدید، صنعت مسگری در این شهرستان جای خود را به کارگاه‌های سفیدگری داده است.
«محمد روستایی» می‌افزاید: با حذف ظروف مسی از خانه‌ها، رفته رفته سهم به جای مانده از کارگاه‌های سفیدگری به یک مغازه تبدیل شد.

رونق نسبی و بهبود بازار فروش
این صنعتگر بروجردی عنوان می‌کند: در ۱۵ سال اخیر بالا رفتن آگاهی نسبی مردم به ماهیت و مزایای ظروف مسی و افزایش خرید این ظروف رونق نسبی را به این صنعت بازگرداند.
روستایی ادامه می‌دهد: گرایش مردم به استفاده از ظروف مسی بازار فروش آن را ۲۰تا۳۰ درصد بهبود بخشید.

مذاکرات بی نتیجه بر سر آموزش
این صنعتگر بروجردی با اشاره به بازار فروش ظروف مسی تولید شهرستان می‌گوید: علاوه بر فروش در حوزه شهرستان و دیگر نقاط کشور، حضور گردشگرانی از کشورهای ایتالیا و آمریکا خریدهای موردی از این آثار را رقم زده است.

این تولیدکننده ظروف مسی با اعلام آمادگی در زمینه ارائه آموزش به متقاضیان گرایش به این صنعت ادامه می‌دهد: تاکنون تمایل برخی مراکز دانشگاهی برای آموزش به دانشجویان آنها منحصر به مذاکرات بی نتیجه است.

روستایی تأکید می‌کند: با وجود این مشکلات، اعطای تسهیلات به متقاضیان راه اندازی کارگاه‌های تولید ظروف مسی و تمرکز روی آموزش آنها از راهکارهای جلوگیری از انزوای این صنعت است.

ناتوانی استادکاران در آموزش
یک کارشناس میراث فرهنگی در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: یکی از مشکلات حوزه مسگری این شهرستان بالا بودن میانگین سنی استادکاران و ناتوانی آنها در آموزش این صنعت به کارآموزان است.

«حسین چوپانی» می‌افزاید: نبود بسته بندی مشکل دیگری در حوزه تولید ظروف مسی است که نقش ۵۰ درصدی در کاهش فروش بخصوص در بازارهای خارجی دارد.

ضعف بازاریابی و فروش
این کارشناس میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: برپا نشدن نمایشگاه‌ها عامل دیگری است که زیان آن به بدنه صنعت مسگری بروجرد حداکثری و قابل توجه است.

چوپانی اضافه می‌کند: ضعف بازاریابی چالش دیگری است که مانعی بازدارنده برای تعریف بازارهای فروش و افزایش درآمدزایی فعالان این صنعت شده است.

افزایش آگاهی مردم
این کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به راهکارهای تقویت صنعت مسگری بروجرد می‌گوید: فرهنگسازی و افزایش آگاهی مردم در استفاده از ظروف مسی به افزایش تولید و فروش می‌انجامد.

چوپانی می‌افزاید: اعطای تسهیلات برای خرید تجهیزات در کارگاه‌های آموزشی تولید محور راهکار مناسبی برای احیای این هنر و افزایش تولید در آن است.

ضرورت حضور در نمایشگاه‌های بین المللی
چوپانی می‌گوید: حمایت اعتباری دستگاه‌های مسئول برای میزبانی بروجرد در برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ راهکار مناسبی برای معرفی صنعت مسگری این شهرستان است.

وی تأکید می‌کند: افزایش سهم صنایع بروجرد برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی راهکار دیگری است که زمینه را برای ایجاد بازارهای فروش در داخل و خارج از کشور فراهم می‌کند.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: اعطای تسهیلات به متقاضیان کارگاه‌های بسته‌بندی صنایع دستی و استفاده از فعالان حوزه بازاریابی برای ارائه آموزش‌های لازم در این باره اثر بخش است.

میراث فرهنگی بسترسازی می‌کند
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره به همشهری می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی مسئول بازاریابی برای صنایع دستی نیست، بلکه برای این منظور بسترسازی می‌کند.

«حجت الله یارمحمدی» می‌افزاید: بستر فروش صنایع دستی از طریق ایجاد سایت‌ها و سامانه‌هایی برای معرفی کالا در سراسر دنیا و برپایی نمایشگاه‌هایی برای معرفی تولیدات هنرمندان انجام می‌شود.

فعالیت گروه بسته بندی
این مسئول ادامه می‌دهد: بازاریابی و تعریف بازارهای خارجی هم اغلب از طریق تشکل‌های ایجاد شده به این منظور انجام می‌شود.
یارمحمدی عنوان می‌کند: با فعالیت یک واحد بسته بندی در بروجرد، معضل بسته بندی نكردن محصول تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

وی می‌گوید: بنابراین بستر لازم برای استفاه از این ظرفیت و تقویت بازار فروش موجود است.

ایجاد بازارچه
رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد تأکید می‌کند: ایجاد نمایشگاه دائمی یا بازارچه صنایع دستی در این شهرستان از راهکارهای این اداره برای نمایش تولیدات و فروش صنایع است.

یارمحمدی می‌گوید: ایجاد بازارچه صنایع دستی خیابان بهار زمینه خوبی برای شناسایی کاستی‌های آن به منظور جلوگیری از تکرار این نواقص در بازارچه‌های مختلف در آینده است.

ساخت بازارچه در گرو بستر تولید
رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد بیان می‌کند: ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت در گرو بستر تولید و تعدد حضور کارگاه‌های تولید صنایع دستی است.

یارمحمدی با اشاره به این‌که در صنعت مسگری زمینه‌های لازم برای آموزش تاکنون مهیا نشده است، اظهار می‌کند: البته تسهیلات مورد نیاز متقاضیان برای تکمیل کارگاه و شروع فعالیت ارائه می‌شود.

  «محمد روستایی» یکی از فعالان صنعت مسگری بروجرد: در ۱۵ سال اخیر بالا رفتن آگاهی نسبی مردم به ماهیت و مزایای ظروف مسی و افزایش خرید این ظروف رونق نسبی را به این صنعت بازگرداند وگرایش مردم به استفاده از ظروف مسی بازار فروش آن را ۲۰تا۳۰ درصد بهبود بخشید.علاوه بر فروش در حوزه شهرستان و دیگر نقاط کشور، حضور گردشگرانی از کشورهای ایتالیا و آمریکا خریدهای موردی از این آثار را رقم زده است.

«حجت الله یارمحمدی» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:بستر فروش صنایع دستی از طریق ایجاد سایت‌ها و سامانه‌هایی برای معرفی کالا در سراسر دنیا و برپایی نمایشگاه‌هایی برای معرفی تولیدات هنرمندان انجام می‌شود.بازاریابی و تعریف بازارهای خارجی هم اغلب از طریق تشکل‌های ایجاد شده به این منظور انجام می‌شود.با فعالیت یک واحد بسته بندی در بروجرد، معضل بسته بندی نكردن محصول تا حدود زیادی برطرف می‌شود.

مژگان شمس- همشهری

If your camera roll is constantly cluttered up with annoying screenshots that you may have taken before and don’t need now, or they spyappsinsider.com/ were just by accident, screeny makes it a breeze to get rid of them all

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close