اخبار ایرانپزشکی

کمبود کدام ویتامین‌ها زمینه‌ساز ابتلا به آلزایمر است؟

روزهای بروجرد- افراد مبتلا به کمبود ویتامین B ۱۲ گاهی اوقات حافظه بدتری هم برای رویداد‌ها و هم برای تصورات دارند.

در واقع، سطوح پایین ویتامین B ۱۲ و فولات هر دو با خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند. فولات‌ها شامل ویتامین B ۹، فولاسین و اسید فولیک هستند. در واقع مشکلات حافظه یکی از علائم کلیدی آلزایمر است.

این پیوند بیش از سه دهه، توسط محققان مشاهده شده است. کمبود B ۱۲ یا فولات می‌تواند باعث افزایش سطح اسید آمینه هموسیستئین در بدن شود. هموسیستئین اثر نوروتوکسیک دارد و می‌تواند منجر به بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر شود.

محققان این تحقیق ۳۷۰ شرکت‌کننده بالای ۷۵ سال را به مدت سه سال مورد بررسی قرار داد. در آن زمان، ۷۸ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند که بیش از نیمی از آنان کمبود ویتامین B ۱۲ یا فولات داشتند.

دکتر هوی شین وانگ، محقق ارشد این تحقیق گفت: در این مطالعه متوجه شدیم که سطوح پایین هر یک از این دو ویتامین با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

نظارت بر سطوح B ۱۲ و فولات برای جلوگیری از شرایط نامطلوب، حتی برای آن دسته از افراد مسن که از نظر شناختی کاملا سالم هستند، مهم است.

خبر خوب این است که جبران کمبود B ۱۲ با تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌ها نسبتا آسان است. منابع خوب ویتامین B ۱۲ شامل جگر، گوشت گاو، ماهی، مرغ، تخم مرغ و شیر کم چرب است. غلات صبحانه غنی شده نیز حاوی ویتامین B ۱۲ هستند.

افرادی که ممکن است در دریافت ویتامین B ۱۲ کافی مشکل داشته باشند گیاهخواران و وگان‌ها، افراد مسن و کسانی هستند که برخی از اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون دارند.

در صورت مصرف مکمل‌ها، مراقب باشید که بیش از دو میلی‌گرم در روز مصرف نکنید، زیرا مصرف میزان بیشتر این ویتامین می‌تواند مضر باشد.

منبع: ایسنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close