اخبار ایران

اختصاص بنزین به سرپرست خانوار + جزئیات

روزهای بروجرد– مدتی است که ماجرای اختصاص سهمیه بنزین به سرپرست خانواده‌های فاقد خودرو خبرساز شده است. مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در این‌باره گفت: قرار است با حفظ ثبات در قیمت سهمیه‌ای (۱۵۰۰ تومان) و آزاد (۳۰۰۰ تومان) بنزین ۱۵ لیتر سهمیه بنزین به هر عضو خانواده تعلق بگیرد.

مطرح شدن این موضوع در حالی است که متولیان امر بار‌ها درباره ناترازی تولید، مصرف و واردات بنزین هشدار داده‌اند. همچنین سایه‌اندازی این ناترازی در شرایطی است کشور هنوز به پیک مصرف یعنی تعطیلات نوروز و تابستان وارد نشده است.

هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران، در گفتگو با تسنیم متوسط مصرف روزانه بنزین در هفت ماهه اول سال را ۱۰۲.۷ میلیون لیتر در روز اعلام کرد که این میزان در سوم دی ماه به ۱۱۶ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به این ترتیب مشخص نیست در صورت اجرای این طرح و همزمان با فرا رسیدن پیک مصرف چه چشم‌اندازی در انتظار تولید و مصرف بنزین در بازار باشد؟ آیا این موضوع را می‌توان مقدمه‌ای بر افزایش نرخ بنزین تلقی کرد؟ راه حل اجرای عدالت اجتماعی چیست؟

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره طرح اختصاص سهمیه بنزین به سرپرستان خانوار گفت: هدف از مطرح کردن این موضوع برقراری عدالت اجتماعی و دخیل کردن مردم در سرمایه‌های کشور است. اما نظر شخصی من این است که از حامل‌های انرژی نظیر بنزین برای اجرای عدالت اجتماعی تمرکززدایی شود.

او ادامه داد: منابع دیگری همچون معادن، برق و … هم وجود دارد، با این حال هرگز بحثی پیرامون استفاده از آن‌ها به عنوان منبع تامین عدالت اجتماعی نشده است. اما در مورد بنزین که کالای حساس و استراتژیکی در کشور به حساب می‌آید همواره تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود. تجربه آبان ۹۸ و فشار عصبی که به مردم وارد شد مصداق بارزی برای نشان دادن حساسیت‌ها نسبت به بنزین است.

عباسی در ادامه گفت: بهتر است با به‌کارگیری هیئتی متخصص برای تصمیم‌گیری در حوزه انرژی یک تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود و با پرداخت صحیح حقوق و دستمزد مردم قیمت بنزین واقعی شود و پرونده این موضوع بسته شود.

بر اساس این گزارش، هرچند مطرح شدن این طرح با هدف برقراری عدالت اجتماعی است، اما باید به مسئله ناترازی تولید، مصرف و منبع تامین آن نیز فکر کرد. بر اساس گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، نزدیک به ۴۵ درصد خانوار‌های کشور خودرو ندارند؛ بنابراین با وجود چنین رقمی چرا باید بار اضافی را به مصرف‌کنندگان بنزین علی‌رغم کمبود تولید وارد شود؟ به نظر می‌رسد برای برقراری عدالت اجتماعی بهتر است از سیاست یارانه شناور بهره برد.

همچنین با بررسی‌های تابناک اقتصادی، تصمیم جدید کمیسیون تلفیق بودجه برای اختصاص ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه بنزین به هر عضو خانوار بدون خودرو، بار مالی ۳۰ همت در بودجه برای دولت به بار می‌آورد که این بار مالی ۳۰ همتی می‌تواند در بخش درآمد‌ها و هزینه‌های دولت، مشکلاتی را به وجود آورد.

 

منبع: تجارت‌نیوز

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close