اخبار بروجردویژه ها

پیاده راهی که دل در گرو همت مسئولان دارد

زهره گودرزی- وارد سه‌راه جعفری که شدم با خیابانی شلوغ و پر از رفت‌وآمد روبرو شدم، چقدر اینجا شلوغ است! اما در این شلوغی چیزی به چشمم خورد که مرا به دل تاریخ روانه کرد.

در سمت راستم مسجدی دیدم با عظمتی بسیار چشم‌گیر و دلنواز نامش مسجد امام خمینی (ره) است که جلوه‌گر معماری و فرهنگ و تمدن غنی این شهرستان و نمادی بارز از ریشه دیرینه مذهب اسلام در این دیار است.

مسجد امام خمینی (ره) ۷۰۰۰ مترمربع وسعت دارد که دارای سه درب است که درب غربی به خیابان صفا، درب شمالی به خیابان جعفری و درب شرقی به بازار دواتگرها باز می‌شود.

در جوار آن بازار قدیمی شهر واقع شده که پر از هیاهو است بازار بزرگ بروجرد که ساکنان محلی به آن راسا به معنی راسته‌بازار می‌گویند، عمده‌ترین مرکز تجارت سنتی شهر بروجرد بوده که مورد استفاده شهرنشینان و روستائیان شهرستان بروجرد و نیز دیگر مناطق اطراف قرار می‌گیرد.

بازار بروجرد مشتمل بر راسته‌بازارها، کاروانسراها و مراکز جانبی مانند حمام و مسجد بوده و راسته‌بازارها عمدتاً به مشاغل خاص اختصاص دارند و با همان نام مانند بازار مسگرها، بازار علاف‌ها، بازار زرگرها و بازار چلنگرها شناخته می‌شوند.

کاروانسراها در دوران قاجار و پهلوی ساخته شده‌اند و عمدتاً با ورودی‌های متعدد به راسته‌بازارها و دیگر سراهای مجاور متصل می‌شوند؛ برخی از این کاروانسراها به لحاظ معماری ارزشمند هستند از جمله آنها، کاروانسرای حافظیه است.

بعد از گذر از بازار و کاروانسراهای مختلف که در دل خود تاریخی نهفته دارند در سمت مقابل خود مسجدی دیگر با شکوهی خاص چشمم را خیره خود ساخت که در قرن دوم تا سوم هجری ساخته شده که نامش مسجد جامع بود.

معماری مسجد جامع بروجرد از شاهکارهای تاریخی معماری ایران است که ویژگی‌های معماری اسلامی و باستانی ایران (ساسانیان) را در خود جا داده است.

یکی از دیدنی‌های این مسجد منبر چوبی ‌ ۹ پله آن است که بسیار هنرمندانه ساخته شده و حکاکی روی آن، تاریخ هزار و ‌ ۶۰۸ هجری قمری را نشان می‌دهد.

اما متأسفانه این تاریخ عظیم در میان دست‌فروشان و هیاهوی مردم نهفته شده و فقط شاید هیچ گردشگری در میان این همه شلوغی این بخش از تاریخ در چشمم جلوه نکند.

بسیاری از شهرها که دارای چنین بافتی هستند پیاده‌روی را ساخته‌اند تا منطقه‌ای برای جذب گردشگران باشد.

چندی است که مسئولین شهرستان بر آن شده‌اند که چنین طرحی را در این خیابان پیاده کنند ولی تاکنون به بک اتفاق قول و واحد نرسیده‌اند.

شهرداری بروجرد بنا داشت پیاده راهی به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع را در این خیابان احداث کند تا گام‌های سبک شهروندان جای لاستیک‌های سنگین خودروها را بگیرند و خاطرات این محله قدیمی برای همیشه برای مردم این شهر ثبت و نگهداری شود.

بروجرد یکی از شهرهای با بافت تاریخی و با قدمتی دیرینه است

رحیم جافری شهردار بروجرد در این‌باره گفته بود: بروجرد یکی از شهرهای با بافت تاریخی و با قدمتی دیرینه است که هسته مرکزی شهر نیز با دارا بودن بناهایی همچون مسجد جامع و بازار قدیم شهر نمای تاریخی شهر را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: کلیه موارد در این طرح باید مدنظر قرار گرفته شود و اندازه ساختمان‌ها، مبلمان شهری و …باید استدلال داشته باشند.

شهردار بروجرد خاطرنشان کرد: شهر بروجرد این قابلیت را دارد که ۱۰ خیابان مانند این در آن ایجاد شود.

جافری اضافه کرد: اعتماد مردم باید جلب شود و نباید کاری کرد تا اعتماد مردم از بین برود.

وی بیان کرد: هر گونه تغییری در چنین مناطقی با مقاومت‌هایی همراه است که همین نکته اجرای بازآفرینی این منطقه را حساس‌تر می‌کند که باید قبل از شروع کار مسئله ترافیک منطقه، تأسیسات شهری اعم از آب، برق و گاز و تلفن در آن ساماندهی شود و بعد از تعریف دقیق به پیمانکار سپرده شود.

در این راستا چندین جلسه با کسبه و بزرگان این محله برگزار شد تا همکاری آنها را بطلبند و از آنان خواسته شد که مسئولین شهر را در این راستا حمایت کنند.

اعتبار و تخصیص پروژه باید ۱۰۰ درصد باشد

عبدالرحیم رحیمی معاون استاندار لرستان و فرماندار سابق بروجرد نیز در این‌باره گفته بود: اعتبار و تخصیص پروژه باید ۱۰۰ درصد باشد و طرح باید از صفر تا صد آن دیده شود و آماده باشد.

وی اضافه کرد: باید مسئله زیرساخت؛ مخابرات، آب، برق، گاز به‌درستی در این طرح مورد توجه قرار گیرد و حتی مسائل ریزتری همچون جانمایی تابلوها و سایر موارد جزئی مهیا و در نهایت به پیمانکار سپرده شود تا طرح وارد مرحله اجرا شود.

فرماندار سابق بروجرد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محل کسب، عبور و مرور است باید در مدت زمان صرف شده برای اجرای این طرح دقت کرد.

برای تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار مشکلی وجود ندارد

با صحبت‌های فرماندار سابق بروجرد حرف میزان اعتبار تخصیص یافته به میان آمد که احمد پارسا رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد خاطرنشان کرد: طی سال ۹۷ میزان هشت میلیارد تومان در بخش بازآفرینی شهری در نظر گرفته شد که از این میزان دو میلیارد آن برای طرح پیاده راه‌سازی سه‌راه جعفری است.

پارسا اضافه کرد: طرح سه‌راه جعفری دارای ۴۰۰ متر طول، ۲۰ متر عرض و ۸۰۰۰ متر سطح است که باید در روند اجرای آن مسائل اجتماعی آن نیز مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: برای تامین اعتبار و انتخاب پیمانکار مشکلی وجود ندارد.

چند وقت پیش خبر آمد که اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان جعفری بروجرد علی‌رغم دارا بودن مصوبه شورای ترافیک شهرستان از سوی ستاد بازآفرینی کشور منحل شد و دولت اعلام کرد اجرای این پروژه در بروجرد منتفی شده است.

شهرداری متولی پیاده‌روسازی شد

رحیم جافری شهردار بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: به این نتیجه رسیده‌اند که شهرداری بروجرد خود پروژه را اجرا کند.

وی تصریح کرد: یکی از خواسته‌های به حق مردم ایجاد پیاده‌رو سه‌راه جعفری برای آرامش و دسترسی آسان به مراکز تجاری، بازدید گردشگران، حفظ نمادهای باستانی شهر و جذب توریست است.

شهردار بروجرد خاطرنشان کرد: علی‌رغم تلاش مسئولان مربوطه در سال‌های گذشته برای اجرای طرح پیاده راه‌سازی سه‌راه جعفری تاکنون عملاً نتیجه‌ای حاصل نشده است.

جافری اضافه کرد: امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که شهرداری بروجرد خود پروژه سه‌راه جعفری را اجرا کند و از همه دستگاه‌های خدمات رسان هم می‌خواهیم پای کار بیایند و شهرداری را در اجرای طرح یاری کنند.

وی بیان کرد: با همین وضع موجود عملیات اجرایی طرح را انجام خواهیم داد و با کمک فرمانداری بروجرد این پروژه را پیش می‌بریم.

شهردار بروجرد ادامه داد: طرح پیاده‌سازی سه‌راه جعفری بروجرد با مشاوران مختلف به میان گذاشته شد مطالعات موردی و محلی انجام شد و در نهایت امروز به یک طرحی رسیده‌ایم که آگهی شده است.

حال سؤال اینجاست که آن میزان اعتباری که رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد از آن گفته بود چه شد؟ پس چرا آن اعتبار به کمک شهرداری نمی‌آید؟

احمد پارسا رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: بعد از مطالعات طرح، هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرا و اصلاح تأسیسات خیابان جعفری بروجرد نیاز بود که پروژه در همان ابتدا با شکست مواجه شد.

وی افزود: وضعیت اعتبارات دولت بسیار ضعیف است و اعتباراتی که به راه و شهرسازی اختصاص پیدا می‌کند در اولویت اول به پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق می‌کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد خاطرنشان کرد: درزمینهٔ مکاتبات جهت پیگیری و جذب اعتبارات دولتی برای اجرای طرح پیاده راه‌سازی جعفری همکاری‌های لازم را با ستاد بازآفرینی شهری انجام خواهیم داد.

از قرار آنچه مشخص بوده آن است که مسئولین در جذب اعتبار نتوانسته به‌خوبی عمل کنند و برای جذب آن کمی همت لازم بوده که…

به دلایل نامعلوم طرح کنار گذاشته شد

حجت اله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: از بدو شروع کار قرار بر این شد طرح اجرایی از طریق میراث فرهنگی انجام شود و طرح مصوب را به ستاد بازآفرینی شهری واگذار کردند.

وی تصریح کرد: تاکنون آنچه به میراث فرهنگی بروجرد واگذار شده انجام شده اما به دلایل نامعلوم طرح کنار گذاشته شد؛ طرحی که در شورا مصوب شده در حال حاضر آماده اجرا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بروجرد خاطرنشان کرد: از سه‌راه جعفری تا میدان جعفری جزو ستاد بازآفرینی شهری است و بیشتر مجموعه فرهنگی ثبتی و آثار بروجرد در این منطقه به ثبت رسیده است.

یارمحمدی اضافه کرد: انتظار می‌رود طوری طرح اجرا شود که در آینده از سوی میراث فرهنگی بروجرد ممانعتی به وجود نیاید.

برای اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان جعفری باید دست‌فروشان جمع‌آوری شوند

مسعود فلاح معاون عمرانی فرمانداری بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: یکی از پروژه‌های ستاد بازآفرینی شهری بروجرد طرح پیاده راه‌سازی خیابان جعفری است که در کلیات مطرح شد اما در جزئیات به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان جعفری باید دست‌فروشان جمع‌آوری شوند و یک خیابان جایگزین برای آن مشخص شود.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد خاطرنشان کرد: تا زمانی که دست‌فروشان جمع‌آوری و ساماندهی نشوند و خیابانی جایگزین مشخص نشود عملاً نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

سه‌راه جعفری یکی از خیابان‌های اصلی شهر بروجرد است و در واقع مرکز خرید اصلی به حساب می‌آید؛ می‌توان گفت این خیابان پرترددترین خیابان شهر بروجرد است حال اگر این طرح در این خیابان، اجرا و چنین هزینه گزافی صرف شود باید با دقت و توجه خاصی صورت گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

2 thoughts on “پیاده راهی که دل در گرو همت مسئولان دارد”

  1. با سلام از خانم گودرزی برای تهیه این گزارش تشکر می کنم اما نکته ای که باید عرض کنم ومورد توجه باشد این است که مسوولین استان درصدد هستند که قدمت بروجرد وتاریخ بروجرد را ازبین ببرند کما اینکه در کتاب جغرافیای لرستان این امر کاملا بصورت عملی انجام شده است ودر آن شده سعی شده است که بگویند بروجرد قدمتی ندارد ومسجد جامع هم مربوط به قرن نهم است . اما این مسجد قبل از اسلام آتشکده بوده وبعد از تشرف ایرانیان به دین مبین اسلام به مسجد تبدیل شده است .در کتب تاریخی از جمله در سرگذشت آل ابو دلف از آن نام برده شده است .ومنبری هم که به آن اشاره کرده اید ساخته ی استاد یار محمد نجار است که ماده تاریخ آن روی منبر قعر شده است . آن منبری که گفته می شود امام حسن مجتبی (علیه السلام ) بر روی آن ایراد سخن فرموده اند این منبر نیست . باید از مسوولین سازمان میراث فرهنگی پرسید که آن منبر اصلی کجاست؟ وسراغش را از آنان گرفت یا به سرنوشت درب عتیقه ضلع غربی دچار شده است .واما در بیان مواردهم تاریخی دقت بیشتری بنماییدسال هزاروششصد وهشت هنوز نیامده است .

  2. جناب آقای مرادی مدیر مسوول محترم سایت روز های بروجرد:سلام علیکم ،اینجانب بعنوان یک شهروند بروجردی که اغلب مطالب سایت شما را دنبال میکنم یک سوال و یک گله از حضرت عالی دارم چرا مطالب حقه ای که در باره بروجرد وتضییع حقوق آحاد مردم این شهربیان می شود را سانسور می کنید؟ قطعا مر کز استان ما از روشنگری وبیان حفایق خوشش نمی آید .چنانچه اگر اینطور نبود ما نیز مثل استانهای دیگر فرودگاه ،راه آهن ، دانشگاه علوم پزشکی و… داشتیم .اگر اخبار دیروز راجع به فرودگاه بهبهان را شنیده باشید به وسعت نظر مسوولین دیگر استانها پی خواهید برد . آبا دان صدا وسیمای مستقل دارد دانشگاه علوم پزشکی دارد .فرودگاه دارد و….بقیه شهر های استان خوزستان ودیگر استانها نیز همینطور است .اما ما در استانی قرار گرفته ایم که کوته نظری مرکز استان ما بر هیچ کس پوشیده نیست .وحتی دانشکده دارو سازی ما را نگذاشتند در بروجرد احداث شود ودانشکده بهداشت را بجای آن نشان وزیر وقت دادند. اگر مسوولین این استان هم وسعت نظر داشتند استانی با این غنای علمی ،وآب فراوان،معادن عظیم ،نباید این همه محروم بود ما تنها استانی هستیم که فقط یک دانشگاه علوم پزشکی داریم (فقط مرکز استان) فقط یک صدا و سیما داریم (فقط مرکز استان) فقط یک فرودگاه داریم (فقط مرکز استان) و… مسوولین این استان به دنبال حذف آثار تاریخی ما هستند نمی خواهند اصلا اسمی از بروجرد باشد .اینجانب ازشما برادر بزرگوار تقاضا مندم مطالبی که ارسال می شود را سانسور نکنید هر چند می دانم ممکن است مورد باز خواست قرار گیرید .وحتی ادامه کار برای شما با مشکل مواجه شود.ارادتمند عبدالله حسینی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close