اخبار بروجرد

هشدار دامپزشکی بروجرد نسبت به شیوع تب کریمه کنگو

روزهای بروجرد– رییس شبکه دامپزشکی بروجرد گفت: تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که با توجه به شیوع فصل گرما که باید سطح آگاهی افراد در جامعه نسبت به این بیماری ارتقاء یابد.

دکتر امین مهدی‌زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: این بیماری که از طریق گزش کنه به حیوانات منتقل می شود و اکنون نیز مواردی در سطح کشور به صورت ناگهانی شروع شده و در صورت تشخیص ندادن به موقع و درمان به موقع موجب مرگ بیمار می شود.

او اظهار کرد: بهترین راه کنترل این بیماری آگاهی و آموزش روش‌هایی برای کاهش خطر مواجه با ویروس است.

رییس شبکه دامپزشکی بیان کرد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل سم‌پاشی و حمام دادن دام‌ها، ضدعفونی اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی، روش های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان پرهیز از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز، تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی قابل کنترل است.

مهدی زاده اضافه کرد: با وجود آنکه ویروس تب کریمه کنگو حساس به حرارت است، بنابراین پختن گوشت باعث از بین رفتن آن خواهد شد، لذا به افراد توصیه می‌شود از خوردن گوشت و جگر خام و نیم پخته پرهیز کنند.

او ادامه داد: فرآیند پیش سرد که در کشتارگاه‌های صنعتی انجام می‌شود این است که لاشه دام پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در درجه حرارت بین ۲ تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری و سپس روانه قصابی ها می شود این روند باعث از بین رفتن ویروس تب کریمه کنگو و بسیاری از عوامل بیماری زای دیگر می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی کشور یادآور شد: این بیماری به نوعی یک بیماری شغلی محسوب شده و بیشتر در دامداران، قصابان، دامپزشکان، بازرسان بهداشتی در کشتارگاه‌ها و کادر درمانی در بیمارستان‌ها بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند لذا تشخیص به موقع بیماری و آموزش افراد بسیار مهم و حیاتی به نظر می رسد.

مهدی زاده با بیان اینکه در راستای پیشگیری از بروز این بیماری در بروجرد کلاس‌های مداوم آموزشی در روستاها، مدارس و کشتارگاه‌ها برگزار شده است، گفت: تکمیل و راه اندازی سالن پیش سرد کشتارگاه دام در سال ۱۴۰۱، راه اندازی ناوگان بهداشتی حمل گوشت، واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین برعلیه بیماری‌های دامی، توزیع سم و سم پاشی رایگان اماکن دامی، صدور مجوز بهداشتی حمل جهت کلیه محموله های دام زنده از دیگر اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه با تب کریمه کنگو در سطح شهرستان است.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close