اخبار بروجردویژه ها

فوت ۱۲ نفر در طول یکسال گذشته در کمربندی بروجرد/ شهرداری باید دیه پرداخت کند

روزهای بروجرد- جلسه شورای ترافیک بروجرد در حالی برگزار شد که فرماندار بروجرد از برگزاری جلسات طولانی و متعدد آن هم بدون خروجی و نتیجه لازم انتقاد کرد.
کمربندی بروجرد، عکس از فرهاد داودوندی

به گزارش فارس، امروز برای بار چندم طی سال‎های اخیر محور کمربندی موضوع اصلی مورد بحث در شورای ترافیک این شهرستان بود.

محور کمربندی به طول ۱۱ کیلومتر حد فاصل میادین آیت‎الله بروجردی تا زائران کربلا به دلیل وجود نقایص و نواقصی در طول مسیر سالانه شاهد آمار بالای تصادفات منجر به جرح و فوت است.

در حالی در طول این سال‎ها بارها و بارها شاهد بحث و گاه دعوای مسوولان بر سر این محور بوده‎ و هستیم و این موضوع بخش قابل توجهی از مصوبات جلسات شورای ترافیک شهرستان بروجرد را به خود اختصاص داده است که بسیاری از مشکلات هنوز به قوت خود باقی هستند.

در شرایطی که برخی مسوولان با هدف انداختن توپ در میدان دیگری و مقصر دانستن فلان اداره در جلسه حاضر می‎شوند و توجه کمتری به اجرای راهکاری رفع نواقص و تامین اعتبار مورد نیاز برای این منظور ندارند، معلوم است که محور کمربندی هنوز هم تیتر خبری جلسات شورای ترافیک باقی مانده است.

امروز اما فرماندار جدید آب پاکی را روی دست مدیران ریخت و با بیان اینکه در جلسات بعدی هیچ توجیهی برای انجام ندادن کار پذیرفته نیست، به نوعی با آن‌ها اتمام حجت کرد.

اینک باید منتظر ماند و دید که اولتیماتوم فرماندار چه اندازه مدیران را وادار به تحرک و رفع نواقص محور کمربندی می‎کند و بالاخره این موضوع چه زمانی از دستور کار شورای ترافیک خارج می‎شود.

*فوت ۱۲ نفر در محور کمربندی طی دو سال

رئیس پلیس راهور بروجرد از بالا بودن آمار تصادفات در محور کمربندی خبر داد و گفت: در دو سال گذشته ۱۲ نفر به دلیل تصادف در این محور جان خود را از دست داده‎اند که آمار بالا و قابل توجهی است.

علی ابراهیمی با اشاره به اینکه در مدت یاد شده بالغ بر ۶۰ مورد واژگونی منجر به جرح در محور کمربندی بروجرد رخ داده است، عنوان کرد: در ۲ سال اخیر شهرداری به دلیل عدم رفع نواقص موجود در این محور به عنوان مقصر شناخته شده و باید دیه ۱۲ فوتی دو سال اخیر را بپردازد.

وی اظهار کرد: محور کمربندی بروجرد اکنون دیگر ماهیت قبلی خود را از دست داده و یک شریان خیابانی درجه ۲ است که حداکثر سرعت در آن نباید از ۶۰ کیلومتر بیشتر شود، حال آنکه هنوز هم رانندگان با سرعت ۱۰۰ کیلومتر طول این محور را طی می‎کنند.

رئیس پلیس راهور بروجرد بیان کرد: از سویی وجود چند پیچ‎ و پرتگاه خطرناک در این محور بر میزان خطرآفرینی آن افزوده است.

ابراهیمی ادامه داد: باید پذیرفت که اکتفا به نصب علائم عمودی در طول این محور کارایی لازم را نداشته و تاثیر چندانی مجاب کردن رانندگان برای کاهش سرعت و در کاستن از آمار تصادفات منجر به فوت و جرح در این مسیر نداشته است.

وی از شناسایی ۳۵ نقطه برای اصلاح در طول محور کمربندی خبر داد و تاکید کرد: هدف اصلی از انجام مجموع اقدامات در این محور باید این باشد که منتهی به کاهش سرعت حرکت خودروها شود.

رئیس پلیس راهور بروجرد تصریح کرد: از مجموع ۳۵ اقدامی که باید انجام می‎شده تنها یک سوم از نصب گاردریل و نیوجرسی، تعریض نقاط و نصب تابلوها انجام و مابقی موارد اجرایی نشده است.

وی ایجاد سرعت‎کاه‎های متوالی در طول محور کمربندی را عاملی برای کاهش سرعت حرکت خودروها و جلوگیری از بروز تصادفات دانست و افزود: اگر این امکان برای شهرداری وجود ندارد، می‎توان با نصب ۲ تا ۳ دوربین در طول محور بستر را برای کاهش آمار وقوع تصادفات فراهم کرد.

رئیس پلیس راهور بروجرد گفت: سال گذشته یک و نیم میلیارد تومان از محل جرائم راهنمایی و رانندگی به حساب شهرداری بروجرد واریز شده که می‎بایست، برای اصلاح نواقص جاده‎ای هزینه شود، اما اقدامات انجام شده در این زمینه کافی نیست.

*درخواست شهرداری برای دریافت ۴۰۰ تن قیر

معاون اداره راه و شهرسازی بروجرد در پاسخ به سوال فرماندار در خصوص چرایی عدم نصب سرعت‎گیر در طول محور کمربندی گفت: قرار بود که یکهزار و ۲۶۰ تن قیر رایگان از طریق وزارت راه و شهرداری برای ورودی‎ها، کمربندی و بافت فرسوده در اختیار شهرداری قرار گیرد.

احمد پارسا اظهار کرد: این در حالی بود که شهرداری بروجرد نتوانست، ضمانت‎نامه به وزارت راه و شهرسازی ارائه دهد و به این ترتیب موضوع اختصاص قیر رایگان ابتر ماند.

وی عنوان کرد: امسال ضمانت‎نامه اختصاص ۴۰۰ تن قیر از طرف شهرداری تهیه و نهایی شده و برای دریافت قیر به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شده است.

*انتقاد فرماندار از جلسات طولانی و بدون نتیجه

فرماندار بروجرد اما آب پاکی را روی دست مسوولان ریخت و از برگزاری جلسات متعدد با صرف زمان طولانی اما بدون جمع‎بندی و خروجی لازم انتقاد کرد و عیب کار را در حضور نیافتن مدیران در محل و نداشتن بازدید میدانی دانست.

رضا آریایی‎ با اشاره به اینکه امروز دیگر باید محور کمربندی را طولانی‌ترین خیابان داخل شهر بروجرد نامید، اظهار کرد: سال‎ها است که جلسات زیادی برای حل مشکلات و نواقص موجود در این محور برگزار شده اما مشکلات همچنان حل نشده باقی مانده‎اند.

وی بیان کرد: مبالغ جرائم راهنمایی و رانندگی به حساب شهرداری واریز می‎شود که با صرف آن‎ها نواقص رفع شود، نه اینکه بابت پرداخت حقوق و مزایای نیروهای این نهاد هزینه شود.

فرماندار بروجرد ادامه داد: اگر نیمی از مبالغ جرائم راهنمایی و رانندگی هم برای این منظور هزینه می‎شد، مشکلات حل شده و همچنان پس از سال‎ها به قوت خود باقی نبودند.

آریایی‎ تاکید کرد: از همه اینها گذشته طول محور کمربندی زیاد نبوده و انجام اصلاحات و رفع نواقص موجود در آن کار سختی نیست که چند سال طول بکشد.

وی مرگ ۱۲ نفر در مدت ۲ سال در این محور را آمار بالایی دانست و بیان کرد: مسوولان امر باید با حضور میدانی مشکلات را به درستی احصاء کنند، تا اگر کاری انجام شده و اعتباری هزینه می‎شود، در قبال آن کار علمی صورت گرفته باشد.

فرماندار بروجرد بر ضرورت نصب دوربین در محور کمربندی تاکید و عنوان کرد: از سویی نصب سرعت‎کاه در طول این مسیر نقش موثری در کاستن از سرعت حرکت خودروها و به دنبال آن کاهش آمار تصادف دارد.

*مدیران اجرای مصوبات را پشت گوش نیندازند

آریایی سپس خطاب به مدیران تصریح کرد: باید مصوبات را اجرایی کنید، نه اینکه تا برگزاری جلسه بعدی آن‎ها را پشت گوش بیندازید.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری باید به صورت جدی در جهت رفع مشکلات محور کمربندی اقدام کند، افزود: اگر این نهاد یک صدم مبالغ دیه‎ای که باید بابت فوت افراد در محور کمربندی بپردازد، را صرف نقاط ضعف و اصلاح نواقص آن کند، مشکلات حل می‎شوند.

فرماندار بروجرد تاکید کرد: با همه آنچه که گفته شد، رفع نواقص محور کمربندی آن هم به دلیل بالا بودن آمار تصادفات و تلفات انسانی اولویت اول ما است، بنابراین ادارات متولی باید مصوبات را در اولویت اجرا قرار داده و در انجام آن‎ها تعلل و کوتاهی نکنند.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “فوت ۱۲ نفر در طول یکسال گذشته در کمربندی بروجرد/ شهرداری باید دیه پرداخت کند”

  1. باید در چند نقطه این مسیر میدان درست شود و اسم «کمربندی» هم از روی آن برداشته شود تا آرام سازی در آن ایجاد شود. علاوه بر آن باید به فکر کمربندی جدید برای بروجرد بود که کرکیخان شروع شود و از حدود زواریجان و قشلاق و والانجرد بگذرد و به جاده اراک منتهی شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close